Albert Banduras teori om selveffektivitet

Er du sikker på, at du kan nå dine mål, eller tvivler du på dine egne evner? Føler du dig i stand til at gøre alt det, du har sat dig for at gøre, eller tænker du tværtimod, at det ikke bliver så let? Forskellen ligger i dit niveau af opfattet selveffektivitet. Det fortæller vi dig om i denne artikel.
Albert Banduras teori om selveffektivitet

Sidste ændring: 09 april, 2022

Er du en af de mennesker, der aldrig giver op, før du har nået dine mål? Eller giver du op ved den første forhindring? Har du tillid til, at du kan nå dine mål, eller tvivler du på dine egne evner til at overvinde vanskeligheder? Forskellen mellem den første og anden del af disse spørgsmål er selveffektivitet.

Selveffektivitet er troen på dine evner til at klare forskellige situationer. På den måde kan den spille en vigtig rolle, ikke kun for hvordan du har det, men også for din holdning samt dine muligheder for at nå dine mål i livet med succes.

Selveffektivitet

For den berømte psykolog Albert Bandura, skaberen af den socialkognitive teori, var begrebet selveffektivitet grundlæggende. Bandura understregede den rolle, som observationslæring, social erfaring og gensidig determinisme spiller for personlighedsudviklingen. Denne teori antyder, at dine holdninger, evner og kognitive evner hjælper dig med at forstå det, der er kendt som selvsystemet.

Dette system spiller en vigtig rolle for, hvordan du opfatter situationer, og hvordan du opfører dig som reaktion på forskellige eventualiteter. Selveffektivitet er en væsentlig del af dette selvsystem.

Ifølge Bandura er selveffektivitet troen på din evne til at organisere og udføre de nødvendige handlemuligheder for at håndtere mulige situationer. Med andre ord er det din tro på din evne til at få succes i en bestemt situation. Bandura beskrev disse overbevisninger som afgørende for din måde at tænke på, opføre dig på og føle på.

I 1977 skrev Bandura bogen “Self-Efficacy in Changing Societies” (Selveffektivitet i skiftende samfund). Siden da er emnet blevet et af de mest studerede inden for psykologi. Det skyldes, som forfatteren og andre psykologer og forskere har vist, at selveffektivitet kan påvirke alt, lige fra psykologiske tilstande til adfærd og motivation.

Selveffektivitetens rolle

Holdning spiller en grundlæggende rolle i processen omkring selveffektivitet. Som regel kan du identificere de mål, du gerne vil nå, samt alle aspekter, der skal forbedres. Det er dog ikke alle, der er i stand til at udvise de nødvendige holdninger til at nå deres mål, og de har en tendens til at stoppe halvvejs. Andre går måske slet ikke i gang, fordi de forventer at fejle.

Bandura og andre fandt ud af, at en persons selveffektivitet spiller en væsentlig rolle for, hvordan man griber mål, opgaver og udfordringer an.

Hvordan er mennesker med en stærk følelse af selveffektivitet?

Mennesker med en stærk følelse af selveffektivitet ser vanskelige problemer som opgaver, der skal overvindes. De udvikler en dybere interesse for de aktiviteter, de deltager i, og de kommer hurtigt tilbage efter tilbageslag og skuffelser. Desuden har de en større følelse af engagement i deres interesser og aktiviteter.

Hvordan er mennesker med en svag følelse af selveffektivitet?

I modsætning hertil undgår mennesker med en svag følelse af selveffektivitet udfordrende opgaver, når de kan. Faktisk tror de, at vanskelige opgaver og situationer er uden for deres rækkevidde. Derfor mister de hurtigt tilliden til deres personlige evner og fokuserer på personlige fiaskoer og negative resultater.

Sejrende person med hænderne over hovedet symboliserer selveffektivitet

Hvordan udvikles selveffektivitet?

Overbevisninger om evnen til selveffektivitet begynder at blive dannet i din tidlige barndom, når du begynder at håndtere en bred vifte af erfaringer, opgaver og situationer. Ikke desto mindre slutter væksten i følelsen af selveffektivitet ikke her, men fortsætter med at udvikle sig gennem hele livet, når du erhverver nye færdigheder, erfaringer og viden.

Ifølge Bandura er der fire hovedkilder til selveffektivitet:

1. Mestringserfaringer

Bandura hævdede, at “Den mest effektive måde at udvikle en stærk følelse af effektivitet på er gennem mestringserfaringer”. Med andre ord styrker en vellykket gennemførelse af en opgave din følelse af selveffektivitet. På den anden side kan det at mislykkes med at løse en opgave eller udfordring på passende vis underminere og svække din selveffektivitet.

Det er vigtigt at opdele dit mål i små delmål. Ved at gøre det vil du gøre det lettere for dig at nå dit endelige mål. Når du når de små mål, vil du bekræfte din selveffektivitet på ny. Du kan f.eks. ikke tabe 20 kilo på to dage. Du er nødt til at sætte dig realistiske mål. Giv dig selv den nødvendige tid, og udarbejd den bedste handlingsplan.

2. Sekundære erfaringer

At være vidne til andre mennesker, der klarer en opgave med succes, er en anden vigtig kilde til selveffektivitet. Ifølge Bandura hjælper det at se lignende personer lykkes med den samme opgave til at tro, at man også har evnerne til at klare lignende aktiviteter og få succes.

3. Verbal overtalelse

Bandura udtalte, at vi kan overtales til at tro, at vi har de nødvendige færdigheder og evner til at få succes. Derfor vil det at få verbal opmuntring fra andre hjælpe dig med at overvinde dine følelser af tvivl på dig selv. På den måde fokuserer du på at give dit bedste for at løse opgaven.

Men lige så vel som andre kan opmuntre dig på et givet tidspunkt, kan de også afskrække dig. Det er faktisk ofte sådan, at du måske ikke engang begynder på en udfordring på grund af modløshed fra dine omgivelser. Derfor er det vigtigt at vide, hvordan man kan tillægge andres ord betydning.

Nogle mennesker supplerer dig, andre er neutrale, og nogle trækker noget fra dig. Det er vigtigt at mødes med de mennesker, der supplerer eller i det mindste er neutrale, men ikke med dem, der trækker noget fra. Hvis de gør det, skal du være stærk og acceptere det som en personlig udfordring.

4. Følelsesmæssige og psykologiske tilstande

Dine egne følelsesmæssige reaktioner på situationer spiller også en vigtig rolle for selveffektivitet. Faktisk kan dit humør, følelsesmæssige tilstande, fysiske reaktioner og stressniveauer alle påvirke, hvad du føler om dine personlige evner i bestemte situationer.

Bandura påpegede, at det ikke er intensiteten af følelsesmæssige og fysiske reaktioner, der er vigtig. Det er snarere ,hvordan de opfattes og fortolkes. På den måde vil det at lære at minimere stress og at løfte dit humør i forbindelse med vanskelige eller udfordrende opgaver være med til at forbedre din følelse af selveffektivitet.

Det kan interessere dig ...
Rosenbergs skala for selvværd
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Rosenbergs skala for selvværd

En af de mest kendte psykologiske tests til at evaluere selvværd er den berømte Rosenbergs skala. Læs med her og find ud af, hvad den er!