Tre ting, jeg ikke længere gør, når jeg får angst

april 29, 2018

Når vi har angst, elsker folk at sige, “vær rolig, slap af, det får dig til at få det bedre, bare vent og se.” I et par minutter lykkes det, men ikke længe efter vil den skræmmende fjende komme tilbage igen, for at suge luften ud af vores lunger.
Det er sådan, fordi angst ikke er en sygdom. Det er et symptom. Det er ekkoet af et vagt, dybt og formløst problem, der skal ryddes op og behandles.

Vi kender alle følelsen. Det starter normalt med trykken i vores bryst, som om dæmonen fra det berømte Heinrich Füssli-maleri, “The Nightmare”, sad på os og røvede os af vores energi. Så kommer muskelsmerter, hovedpine, fordøjelsesproblemer og søvnløshed.

“Angst med frygt og frygt med angst bidrager til et menneske frarøvet sine væsentlige kvaliteter. En af disse er refleksion.”
Konrad Lorenz

Vi må heller ikke glemme, at de fysiske symptomer bliver værre hver dag. Det er på grund af den dødelige kombination af forvrængede tanker, for det meste negative og en konstant trussel.

Det er ligeledes ligegyldigt, hvad vi gør – vi kunne endda være på ferie. Hvis vores sind er fanget i den mørke, frygtelige tunnel fuld af værst-tænkelige-scenarie tanker, vil “afslapning” ikke hjælpe.

I disse sindstilstande, hvor jeg ikke er i stand til at være fornuftig, er der mange ting, jeg ikke gør længere, når jeg får angst.

Vi kan udøve yoga, male mandalas, lytte til musik eller gå en tur. Alle disse aktiviteter er positive, afslappende og har naturlige fordele. Der er ingen tvivl om det, men de er midlertidige fordele, der ikke rent faktisk løser rodproblemet.

I virkeligheden ligger succes i behandling af angstprocesser i en tværfaglig tilgang. Afslapning er meget terapeutisk, samt støtte fra kære, motion og en afbalanceret kost.

Men vi har også brug for en kognitiv adfærdsmæssig strategi, som kan hjælpe os med at genoprette visse ting og foretage ændringer.

Nedenfor vil vi se på, hvordan vi står over for denne realitet på den bedste måde. Vi snakker om ting, jeg ikke gør længere, når jeg får angst. Lad os behandle vores angst og sende den væk for altid.

Mand med angst

1. Når noget bekymrer mig, har jeg lært ikke at løbe væk

Ana arbejder i reklameafdelingen for en vigtig forretning. Hun tager på arbejde hver dag kl. 8. Men for nogle uger siden begyndte hun at komme for sent. Det mærkelige er, at hun går hjemmefra til tiden.

Men lige når hun er ved at køre på motorvejen for at tage på arbejde, vender hun om og kører til en café. Der drikker hun en kop urtete og fortæller sig selv, at hun ikke vil tænke på en eneste ting i en hel time. Hun vil bare slappe af.

Som vi kan se fra dette lille eksempel, løber Ana væk fra rodproblemet. Hun føler sig ikke i stand til at gå på arbejde.

Så nu tager hun på arbejde sent, men senere kan det ende med, at hun tager sygedage. Fordi trykket, frygt og angst vil få hende til at tro, at hun ikke er i stand til at opfylde sit ansvar.

Hvad er den rigtige ting at gøre i disse situationer med angst?

Denne slags reaktioner er helt normale. Hvorfor?

Når vores hjerne mærker en trussel, begynder den at frigive en masse kortisol, så vores krop vil være forberedt på at kæmpe eller at flygte.

  • Problemet med undgåelse er, at det gør angsten værre på lang sigt. Det intensiverer det.
  • Desuden, jo mere vi gentager denne opførsel med at løbe væk, ser vi os selv som mennesker, der ikke er i stand til at stå over for situationen. Så frygten bliver værre.
  • I disse scenarier er en nyttig strategi at bruge, i stedet for at løbe væk, undgå det eller distrahere os selv, at tænke situationen igennem med spørgsmål, der kan starte med “hvad ville der ske, hvis …?”
    • Hvad ville der ske, hvis jeg fortalte min chef, at tingene ikke fungerer for mig?
    • … hvis min chef fortalte mig, at jeg havde ret, og mit arbejdsliv blev bedre?
    • … hvis jeg mistede mit job?
    • Hvad ville der ske, hvis jeg lægger al min energi i at søge job med potentiale?
Kvinde ved computer har angst

2. Én ting jeg ikke længere gør , når jeg får angst: overtænke og ruge

Konstant, obsessiv bekymring er det kognitive komponent i angst. Derfor er en af ​​de værste bivirkninger, at vi mister vores evne til at reflektere.

At kunne analysere ting roligt, fra mere logiske og hjælpsomme perspektiver. Derfor er vi nødt til at have disse aspekter i tankerne.

  • Når noget bekymrer, skræmmer eller irriterer mig, vil mit sind have en naturlig tendens til at fokusere på det negative. Ikke længe efter, vil fornemmelsen af ​​bekymring og fare forværres.
  • En måde at stoppe denne onde cyklus på, er at blive opmærksom på det.
  • I disse situationer, hjælper det virkelig med at udøve progressive afslapningsøvelser. For eksempel diafragmatisk vejrtrækning. De er nyttige til at berolige symptomer som muskelspænding og intern agitation.
  • Først når vi har set, at vores krop føler sig mere afslappet og vores sind er klarere, kan vi begynde at bryde cyklussen af ​​negative tanker. Så bringer vi nye muligheder ind. Vi vil fokusere på nutiden i stedet for at foregribe, hvad der skal ske.

At slå angstens dæmon i vores daglige liv, giver os selv gennemførlige, enkle, logiske og positive kortsigtede mål. Og vi bruger intern dialog, der virker mere som en ven end en fjende.

Rugen er en ting, jeg ikke gør mere, når jeg får angst.

Kvinde mediterer for at bekæmpe angst

3. Jeg nægter det ikke længere, når jeg får angst

Noget, som vi bør være meget klare over, er, at det ikke giver mening at slette angst fra vores liv.

Det vil altid være der. Det er en del af at være menneske. Så mærkeligt som det kan synes, er det faktisk nyttigt for vores overlevelse og tilpasning til vores omgivelser.

Lad os reflektere i et par øjeblikke over disse ideer for at få mere forståelse:

  • Vi kan sameksistere med vores angst, så længe det ikke bliver vores fjende.
  • Den bedste måde at eksistere sammen med angst på er at lade det være hos os, men holde øje med det. Vi skal kontrollere det og forudse dets udløsere. Hvis vi ikke gør det, vil angsten være den, der tager kontrol, uden at vi selv opdager det.
  • Angst bliver negativ, det øjeblik vi mærker, vores liv er blevet blokeret og begrænset. Når det påvirker vores forhold og ydeevne på arbejdspladsen.

På den anden side, kan positiv angst være et nyttigt psykologisk værktøj. Det er det, der opfordrer os til at forbedre os, forudse risici for at løse dem, se muligheder for at udnytte dem.

Det er det, der frigør os fra apati og passivitet for at gøre os til folk, der er i stand til at nå vores mål.

Fugl, der flyver

Som du kan se, er der mere end én måde at konfrontere og behandle angst på. I virkeligheden er der mange veje, vi kan tage.

Men det hele begynder med at forstå, at angst er vores sind, der ønsker at gå hurtigere end livet. Lad os sænke rytmen og starte en sund indre dialog.