Ti vaner, der fører til lykke

Alle ønsker at være lykkelige, men det er ofte svært at opnå det. Her er ti vaner, der fører til lykke.
Ti vaner, der fører til lykke
Gema Sánchez Cuevas

Bedømt og godkendt af psykolog Gema Sánchez Cuevas.

Skrevet af Yamila Papa

Sidste ændring: 13 december, 2022

At være lykkelig er et spørgsmål om holdning og ikke om at have ting. Desuden finder alle mennesker lykken på forskellige måder, da det er en meget personlig proces. Men hvis man dyrker den rette indstilling, der fører til lykke, vil man altid få positive ting med sig.

En undersøgelse foretaget af en gruppe psykologer fra University of Hertfordshire (Storbritannien) med 5.000 deltagere afslørede, hvilke daglige vaner, der gør folk lykkeligere. På den måde kunne de udarbejde en liste over de ti bedste vaner, der fører til lykke.

1. Det fører til lykke at give

At give uden at forvente noget til gengæld gør dig lykkelig. Det betyder, at du bør gøre ting for blot at hjælpe, bare for at gøre nogen glade eller se dem smile.

Lige fra at lave en tallerken mad til en ven til at hilse på nogen på gaden. Fra at hjælpe en gammel dame over vejen til at lege med dine børn eller ringe til dine forældre, hvis du ikke gør det ofte nok.

2. Forhold til andre

Takket være sociale medier, mobiltelefoner og teknologi er dette noget, der er gået tabt i den seneste tid. Selv om det er rigtigt, at disse apparater gør det muligt at forkorte afstandene mellem dig og dine kære, er det nu stadig mindre almindeligt at mødes med dem på en café eller restaurant.

To bamser krammer på en kuffert

At interagere ansigt til ansigt med en elsket person forbinder dig med dem og deres meninger, følelser, idéer og overbevisninger. Det giver jer mulighed for at lære hinanden bedre at kende og nyde gode stunder sammen.

3. Motion fører til lykke

Det er ikke alle, der kan lide at gå i fitnesscenter. Det er dog som regel, fordi de endnu ikke har fundet den form for motion, som de virkelig kan lide. Derfor ser de denne time i deres dag som endnu en pligt, der skal overstås.

At dyrke sport forbedrer ikke kun din fysiske sundhed, reducerer kiloene og forbedrer dit hjerte og dine åndedrætsorganers sundhed, men det påvirker også dit humør og din livskvalitet generelt positivt.

4. Værdsæt detaljerne

I dag er der stadig færre mennesker, der nyder de små ting. F.eks. solopgange, solnedgange, blomster, et barns smil osv. Hvis man ikke værdsætter de små gaver, som livet har at tilbyde en, går man glip af en stor del af livet.

En kvinde binder sine løbesko

Sørg derfor for at stoppe op og se på de skiftende planter og træer, når efteråret kommer. Find glæde i de mindste ting som f.eks. et hjemmelavet måltid, en gåtur i parken, en film, en bog, duften af en rose osv.

5. Udforsk

Det betyder ikke, at du skal klæde dig ud som Indiana Jones og gå på jagt efter den forsvundne ark, og det betyder heller ikke, at du skal melde dig til en ekspedition til Amazonas. Det handler simpelthen om at lære nye ting hver dag, hvilket indebærer udfordring og forandring.

Denne ændring i din holdning vil gøre dig meget lykkeligere. Faktisk vil det holde din hjerne i form (hjernen er en muskel, der skal trænes) og forhindre udbruddet af neurodegenerative sygdomme som f.eks. Alzheimers.

6. At have mål

Det er bevist, at mennesker med planer og drømme er de lykkeligste. Faktisk er de, der ikke har mål, ikke motiveret af noget i livet, så de er mere tilbøjelige til at føle sig deprimerede eller føle, at deres tilværelse er meningsløs. At vide, hvor du skal hen, hvilke veje du skal gå, og endda hvilke forhindringer du skal overvinde, fører til lykke.

7. At være modstandsdygtig

Det betyder at have evnen til at overvinde de vanskeligheder, der dukker op på forskellige stadier i dit liv. At være i stand til at se det gode i det dårlige (det halvfulde glas), at fejltagelser er en lærestreg for fremtiden, at det, der gør dig ked af det i dag, vil styrke dig i morgen, eller at skyldfølelse er nytteløs, gør dig i stand til at være meget lykkeligere og mere tilfreds samt taknemmelig.

8. At nyde følelser

Hvor mange gange har du ikke holdt følelser for dig selv, som du ikke udtrykker, eller når du udtrykker dem, finder du ud af, at det er for sent? Tillad ikke, at du bliver nedsænket i negative følelser og glemmer de positive følelser. Faktisk bør du gøre det modsatte.

Kvinde smiler og nyder at være udenfor, da det fører til lykke

De lykkeligste mennesker er dem, der altid fokuserer på det gode (som vi nævnte tidligere, det halvfulde glas). Det er dem, der takker for endnu en dag i livet, og som nyder deres følelser. De er faktisk ikke bange for at udtrykke, hvad de føler.

9. Acceptér ændringer

Heldigvis er din vej gennem livet fuld af ændringer af alle slags. Det er ikke godt at kigge tilbage på fortiden hele tiden. Derfor bør du se fremad. Det vil få dig til at føle dig godt tilpas og være i fred med de beslutninger, du traf i fortiden. Glem ikke, at forandring betyder læring.

10. Overgivelse fører til lykke

Afslutningsvis er den sidste hemmelighed for at være lykkelig at være en del af noget, der er større end dig selv. Med andre ord at have en vision, der ligner den, som resten af de mennesker, der er omkring dig, har. Dette mål kan findes forskellige steder eller i forskellige grupper. F.eks. religion, karriere, familie, arbejde eller hobbyer.

Det kan interessere dig ...
Sådan kan du træne hjernen til at blive lykkeligere
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Sådan kan du træne hjernen til at blive lykkeligere

Du kan lære at træne hjernen til at blive lykkeligere, men det er ikke så let, som du tror. Læs, hvordan du kan begynde at arbejde på det.


Indholdet på Udforsk Sindet er udelukkende til information og læring. Det erstatter ikke diagnosen, rådgivningen eller behandlingen fra en fagperson. I tilfælde af tvivl er det bedst at tale med en betroet specialist.