Fem tips til at bekæmpe akademisk stress

02 marts, 2020
Det er ikke en nem opgave at bruge timevis på at fokusere på at lære forskellige emner. Du er derfor nødt til at undgå distraheringer.
 

Når eksamenerne er lige rundt om hjørnet, ønsker alle studerende, at deres karakterer beviser deres hårde arbejde. Da studerende har det med at stresse over dette, bør både forældre og børn være opmærksomme på en række elementer, der muligvis kan hjælpe dem med at bekæmpe akademisk stress.

Deres personlige udfordring er at bestå alle deres eksamener med gode karakterer.

Nu til dags, er stress et problem, der kan blive kronisk, hvis det ikke bliver håndteret i tide. Det første trin for at reducere stressniveauet er at forstå grundene til, hvorfor det opstår. I den forbindelse, vil vi kigge nærmere på, hvordan man kan bekæmpe akademisk stress.

Planlæg din tid for at bekæmpe akademisk stress

Mangel på planlægning kan føre til akademisk stress. Ikke at planlægge forud kan få os til at tænke, at vi har spildt vores tid. Organiser alle ugens dage ud fra pligter, såsom at modtage visse emner og studere. Det hjælper ikke blot med at internalisere information. Det hjælper også med at reducere rastløshed og nervøsitet, og det gør det lettere at bekæmpe akademisk stress.

Du kan starte med at lave et ugentligt skema. Vær realistisk og evaluer den tid, du har. Det er vigtigt, så du kan arrangere dine prioriteter rigtigt. Du skal ikke glemme at tage andre aspekter i betragtning, der kan være gavnlige for dig, såsom distrahering og hvile.

Under eksamener, har vi det med at sove mindre, så vi kan studere mere. Søvn og studier går dog hånd i hånd, og det er lige vigtigt. Søvn hjælper hjernen med at bearbejde det, den har lært i løbet af dagen.

 
planlægning af tid

Undgå distraheringer

Det er ikke en nem opgave at bruge timevis på at fokusere på at lære forskellige emner. Du er derfor nødt til at undgå distraheringer. Du skal ikke tøve med at fjerne alt, der kan fange din opmærksomhed og distrahere dig fra det, du er i gang med.

Først og fremmest, skal du vælge et passende sted at studere. Du skal føle dig komfortabel på dette sted og have alt det, du har brug for, ved hånden. Det kan være dine noter, computer, bøger, blyanter osv. Der, skal du skabe et behageligt, tiltalende og forstyrrelsesfrit klima for dig selv.

Undgå støjende steder, sæt din telefon på lydløs og undgå notifikationer, der fanger din opmærksomhed. Fokuser på dine pligter. Husk på, at du allerede har etableret en tid til distrahering – en tid, du vil nyde mere, når du er færdig med alt det, der skal laves.

Tag pauser for at bekæmpe akademisk stress

Det er vigtigt, at du opdeler din studietid. Du behøver ikke at studere i timevis uden at holde pause. Det er nødvendigt at tage en pause, så du kan rense dit sind for en stund.

Udnyt denne tid til at hvile dine øjne og strække dine muskler, der har det med at blive anspændt, når du sidder ned. Det bliver mere plausibelt at bekæmpe akademisk stress, når du tillader dig selv at holde afslappende pauser.

 

Du kan holde disse pauser i henhold til de studieperioder, du etablerer. For eksempel, kan du holde en pause nogle få minutter efter, du har færdiggjort et emne, der krævede intens koncentration.

I løbet af disse fritidsøjeblikke, anbefales det, at du laver en aktivitet, der har en begyndelse og en ende. Det betyder, det skal være en kort, fysisk aktivitet, såsom at hænge tøj op eller rydde op på dit værelse.

kvinde, der løber

Træning

Den mentale indsats, du er nødt til at lave, når du studerer, kan få dig til at føle dig meget træt eller stresset. Det er essentielt at bekæmpe akademisk stress, fordi ophobet udmattelse kan have negative effekter. 

I henhold til dette, kan træning hjælpe med at bryde din rutine og distrahere dig fra dine studier. Ydermere, frigiver det endorfiner, hjælper med at stimulere hukommelsen og får dig, overordnet set, til at få det bedre.

Hvis du normalt praktiserer en sport, skal du derfor ikke stoppe under eksamener. Det er netop her, du mest har brug for at træne. Forsøg at gå en tur eller jogge i parken, fordi det vil hjælpe dig med at slappe af og koble fra, når du er i kontakt med naturen.

 

Afslapningsteknikker til at bekæmpe akademisk stress

Du kan sætte din lid til afslapningsteknikker til at bekæmpe akademisk stress. Nu til dags, er mindfulnessteknikker ret populære, da de gør det muligt for os at være mere opmærksomme på de ting, vi laver, og kende os selv på et dybere niveau.

De fremmer vores velvære, forbedrer vores selvværd og reducerer blodtrykket og muskelspændinger. Her er nogle eksempler:

  • Lyt til musik: Det vil forbedre dit humør, stimulere din hjerne og hjælpe dig med at koble fra.
  • Dyb eller diafragmatisk vejrtrækning: Læg dig ned, placer en hånd på din mave og fokuser på din vejrtrækning.
  • Vejledte tanker: Lav diafragmatisk vejtrækning og luk dernæst dine øjne og fokuser dine tanker på en imaginær omgivelse, der overfører en følelse af fred, ro og stilhed.

Selvom disse ting virker svære til at starte med, vil du, med øvelse, se, at det er nemmere at bekæmpe akademisk stress, end du måske havde troet. Før eller senere, vil du begynde at gøre disse ting automatisk og ubesværet. Det vil ikke blot hjælpe dig under dine eksamener, men det kan også bruges i andre sammenhænge.