Overtræning: Når træning bliver farligt

02 marts, 2020
Hvis man håber på at få vendt effekten, er man nødt til at lave adskillige store ændringer.

Hvis din træning bliver mere og mere intens, og du har mindre tid til at hele mellem dine sessioner, så skal du være forsigtig. Der er ikke blot en risiko for, at det kan påvirke din ydeevne. Det kan også påvirke dit helbred negativt. I den forbindelse, vil vi kigge nærmere på overtræning.

Alle ved, at træning er en fundamental del af at være sund. Ligesom med alt andet i livet, er det dog afgørende at have balance. Regelmæssig og vedvarende træning er nødvendigt for velvære. Når du træner, er det vigtigt ikke at bruge for meget tid på at gøre det. Foruden at være skadeligt for kroppen, kan det føre til overtræning.

Læs med for at lære mere om overtræning, og hvordan man kan forebygge det.

“Min styrke var, at jeg er mere balanceret og roligere end de fleste andre ryttere.”

-Miguel Indurain-

Hvad er overtræning?

Træning har utallige fordele for helbredet. Fra en psykologisk synsvinkel, reducerer det depression og angst, og det hjælper med bedre at håndtere stress. Træning forbedrer selvværdet og relationen til andre folk. Fra et fysisk synspunkt, hjælper træning med at forebygge fedme og kardiovaskulære sygdomme.

to mænd, der dyrker karate

Der opstår problemer, når man begynder at dedikere en betydelig mængde af tid på at træne eller udføre en sportsgren

Hvis træningen bliver mere intens og man har mindre tid til at hele mellem træninger, så skal man være forsigtig. Der er ikke blot en risiko for, at det påvirker ens ydeevne. Det kan også have en negativ indflydelse på helbredet.

Man kan også føle sig totalt opslugt af den sport, man udfører. Man kan føle sig mentalt og fysisk udmattet. Man kan være i et dårligt humør, føle sig apatisk eller have problemer med at sove.

Hvis disse symptomer varer ved, og bliver kroniske, kan man lide af overtrænings-syndrom. Det er her, kroppen er så udmattet, at man ikke kan hele fra den fysiske indsats, man har lagt, og dermed bliver ens præstation påvirket.

Det, der gør dette syndrom vanskeligt, er, at mange atleter øger deres træning, når de bemærker et fald i deres ydeevne. Dette fører til en ond cyklus. De antager, at de ikke klarer sig godt, fordi de ikke træner nok. Derfor træner de endnu mere. Som en konsekvens heraf, vil deres symptomer og ydeevne blive endnu værre.

Hvad er symptomerne på overtræning?

Et tegn på overtræning er fysiske og psykiske ændringer. Et andet tegn er maladaptive symptomer. Generelt, vil et individ, der lider af overtrænings-syndrom, være præget af udmattelse, søvnløshed, mangel på appetit, vægttab, hovedpine, muskelsmerter, hyppige infektioner, fordøjelsesproblemer og endda udebleven menstruation og knogleskørhed.

På det psykiske niveau, vil folk, der lider af overtræning, være tilbøjelige til at være deprimerede, angste, have lavt selvværd, være apatiske, mentalt udmattede, have problemer med at koncentrere sig og være emotionelt ustabile. De kan også opleve ændringer i deres atletiske ydeevne. Deres styrke, udholdenhed, hastighed og koordination kan være forringet.

Som du nok kan forestille dig, vil folk, der lider af overtræning, lave flere tekniske fejl. Det er derfor sværere for dem at opnå deres mål. Men det stopper ikke her. På det fysiologiske niveau, vil deres hjerterytme og blodtryk stige, såvel som deres iltforbrug.

“Hvis du ikke har selvtillid, vil du altid finde en måde til ikke at vinde.”

-Carl Lewis-

Hvad kan man gøre ved dette problem?

Hvis man når det dette punkt, er det ikke nok bare at tage en pause fra træningen. Det er derfor, det er så vigtigt at opdage, at man har et problem, så hurtigt som muligt.

Hvis man håber på at få vendt effekten, er man nødt til at lave adskillige store ændringer. Man skal reducere mængden af tid, man træner, reducere intensiteten af træningen og have mere helingstid mellem hver session.

udmattet kvinde efter træning

Det er også vigtigt og hjælpsomt at introducere variation i sin træning. Man kan prøve forskellige typer af øvelser, man nyder at lave. Det er også vigtigt at fremme sin motivation og selvtillid.

“Du kan ikke sætte en grænse for alt. Jo mere du drømmer, des længere går du.”

-Michael Phelps-

Afslutningsvis, er man nødt til at lære at regulere de emotionelle problemer effektivt, der kommer med overtræning. Man skal etablere nogle sunde vaner, der prioriterer en god kost og rigeligt med hvile.

Billederne er venligst stillet til rådighed af Joshua Jordan og Marc Rafanell Lopez.