Sådan kan du beskytte det mentale helbred mod coronavirus

20 maj, 2020
Foruden at beskytte os selv mod COVID-19, bør vi også passe på vores eget og andres mentale helbred. Lockdown, usikkerhed og frygt tester os. Et antal strategier bliver nødt til at blive overvejet.

Vi har alle brug for at håndtere mange faktorer, men der er én faktor, som du ikke må forsømme: Dit mentale helbred. Hvordan kan du beskytte det mentale helbred mod coronavirus?

Ingen havde forberedt os på denne situation. COVID-19 ændrer vores livsstil på en måde, som ingen nogensinde kunne have forudset. Karantæner, lockdown, usikkerhed, frygt for smitte, økonomiske kriser…

Fra et psykologisk synspunkt ser vi foruroligende fænomener og adfærdsmønstre. På den ene side, er vi følsomme overfor alle de personer, som allerede havde en meget kompleks mental situation længe før denne pandemi (depressioner, fobier, afhængigheder, generaliseret angst, spiseforstyrrelser…).

Deres problemer bliver tydeligvis intensiveret i den nuværende situation. Vi bliver nødt til at være meget opmærksomme på dem, være i kontakt med dem og hjælpe dem fra en afstand.

En anden faktor, vi har bemærket, som ikke er mindre seriøs, er angsten, frygten, panikkøbene og alle de andre effekter, som tvunget lockdown kan have. Vi ved ikke, hvor længe denne situation vil vare ved. Det er derfor essentielt for os at være forberedt på at anvende passende psykologiske strategier.

Uanset hvad, og på trods af kompleksiteten af situationen, er der et unægteligt faktum. Mennesker er i stand til at udføre store ting. Vi er meget egnede væsener, når det kommer til at stå over for små og store udfordringer. Ved at handle roligt, støtte hinanden og skabe passende tilknytninger og globale forpligtelser, vil vi kunne håndtere denne situation med succes.

Person med mundbind med verdenskort foran

Hvordan kan vi beskytte det mentale helbred mod coronavirus?

Dr. Irvan David Yalom er en professor i psykiatri på Stanford University og en psykoterapeut. I sin bog, Existential psychotherapy, forklarer han, at på en kollektiv måde er mennesker i bund og grund bange for fire ting.

Det første er at miste kontrollen over deres realitet. Det andet er frygten for at være alene. Det tredje er at tvivle på sig selv og sit formål. Det fjerde og sidste er frygten for døden.

Tilstedeværelsen af COVID-19 skaber alle disse følelser på en meget reel måde. Folk er sikre på, at de mister kontrollen over deres realitet. Livets rutiner har ændret sig. Vi er tvunget til ikke at forlade huset og dette skaber en følelse af isolation og ensomhed.

Lidt efter lidt, hvis denne periode bliver forlænget, kan dit sind begynde at undre sig over, hvad alt dette betyder, og endda begynde at sætte spørgsmålstegn ved betydningen af dit eget liv.

Alt dette kan teste dig psykologisk og du har brug for at være forberedt. Det er lige så vigtigt at beskytte det mentale helbred, som det er at håndtere virussen. Det er essentielt, at du overvejer alle disse faktorer.

At håndtere frygt, så det ikke lammer dig – din første prioritet

For at beskytte det mentale helbred fra effekterne af coronavirus, er din første opgave at kontrollere frygt. Det er ikke et spørgsmål om at få det til at forsvinde, for det er umuligt og ulogisk. Som en følelse, har det en opgave at udføre.

Det er blot et spørgsmål om at rationalisere det og at forhindre det i at få katastrofale konsekvenser og få dig til at panikke fuldstændig.

Sådan kan du håndtere frygt

Frygt kontrollerer dig gennem informationen, du ser og læser. Du bliver nødt til at undgå at modtage billeder og information 24 timer i døgnet. Det er blot et spørgsmål om at holde dig opdateret, konsultere pålidelige kilder og derefter komme videre i livet.

Brug dine sociale netværk sparsomt. Det er et godt råd at slukke for notifikationer i nogle få timer for at undgå at få for meget information, som kan nære frygt og panik.

Frygt for smitte er temmelig normalt og endda nødvendigt, men altid indenfor grænserne. Og hvorfor er frygt nødvendigt? Fordi det opfordrer dig til at følge sunde adfærdsmønstre og attituder for at beskytte dig selv, såsom at vaske hænder, isolere dig og holde afstand til andre. 

Du bliver nødt til at reagere på en rationel måde, som vil beskytte dig selv og andre.

Del dine følelser og bekymringer med din egen familie og venner. Tal med dem i telefonen for at kunne mindske følelsen af panik.

Hjerne og hjerte kobles sammen for at beskytte det mentale helbred

Berolig din krop for at berolige dit sind

Kroppen er ligesom en sensor for frygt. Det er ligesom et kort, hvor alle dine følelser bliver tegnet og forbundet med hinanden. Det omdanner alle dine bekymringer til smerte, spænding og udmattelse.

For at beskytte det mentale helbred mod coronavirus, skal du også passe på din krop og hjælpe dem med at forblive rolig og balanceret, hvilket vil øge din velvære.

Hvordan kan jeg passe på min krop for at kunne berolige mit sind?

En af de første ting, du ofte vil forsømme i situationer med stress, er at passe på dig selv. I den nuværende situation er det essentielt, at du følger disse anbefalinger:

  • Spis en varieret og balanceret kost
  • Forbliv hydreret
  • Sov otte timer i døgnet
  • Motionér derhjemme (du kan gå op ad trapper, lave armbøjninger eller danse)
  • Udøv mediation og yoga
  • Øvelser såsom Jacobsons afslapningsteknikker er glimrende i nutidens kontekst.

Følelsesmæssig næring – en nøgle til at beskytte det mentale helbred

Vi ved ikke, hvor længe denne COVID-19 krise vil vare. I en situation som dette, bliver du derfor nødt til at lære at være hjemme, leve sammen, tolerere frustration og håndtere usikkerhed. Vi bliver faktisk alle nødt til at lede efter daglige strategier til at håndtere det for at kunne lindre og bekæmpe disse faktorer.

Følelsesmæssig næring er dog et værktøj, som altid vil hjælpe og styrke dig. Hvad består det af?

Sådan kan du arbejde på følelsesmæssig næring for at beskytte det mentale helbred

  • For at beskytte det mentale helbred, bliver du nødt til at støtte personerne omkring dig.
  • Du bliver nødt til aktivt at fremtvinge en række positive adfærdsmønstre og attituder.
  • Tilbyd håb, støtte og positivitet til dem, som er bange eller har negative tanker.
  • Vi går alle igennem det samme. Derfor bør vi alle støtte hinanden.
  • Giv altid det bedste af dig selv.

Det er på tide at komme tættere på hinanden, selv fra en afstand. Ring, send beskeder og pas aktivt på personerne omkring dig. Gør dette for dem, du elsker, dine bekendte og dine naboer. Vi bliver også nødt til at skabe støttenetværk.

Hjerte i hånd illustrerer at beskytte det mentale helbred

Som konklusion er det mentale helbred en pæl i vores liv, som vi bør passe på i den nuværende situation. Forsøm ikke dem, som allerede led, før COVID-19 ankom. Glem ikke at pleje dine egne behov også og tøv ikke med at bede en ekspert om hjælp, hvis du har behov for det.

Mange professionelle arbejder stadig hjemmefra og kan give dig terapi for at hjælpe dig med at komme igennem denne krise.

Beskyt, pas på og gør dig selv immun overfor panikkens og ensomhedens virus.

  • Yalom, I. (1980). Existential psychotherapy. New York, NY: Basic Books.