Mangel på søvn og dets konsekvenser

21 februar, 2020
Du skal tænke over risikoen ved ikke at få tilstrækkelig søvn. Så gør det til en ting at prioritere søvn før andre aktiviteter. I det lange løb vil du føle resultatet af en sådan indsats i din krop.
 

Mangel på søvn er almindeligt hos teenagere og voksne. I en verden, der er mættet med øjeblikkelig tilfredsstillelse, overdreven stimulering og mangel på tålmodighed, forbliver basale behov som at sove ofte på et sekundært plan.

På samme måde fremhæves det, af de konstante ændringer i arbejdstiden og de forskellige slags kunstigt lys og teknologier overalt.

Konsekvenserne af disse ændringer viser sig på forskellige niveauer, såsom kognitive, følelsesmæssige og biologiske. I dag har det nået et punkt, hvor det skaber nye lidelser, som for eksempel utilstrækkelig søvn syndrom. Alt er en prioritet i dette samfund, men at sove er ikke en af ​​dem.

“… søvnberøvelse er en ulovlig torturmetode, der er forbudt af Genève-konventionen og internationale domstole, men de fleste af os gør det mod os selv.”

-Ryan Hurd-

Mand tager sig til hoved

Søvnprocessen

Søvn er en vigtig fysiologisk tilstand. Det indebærer et fald i årvågenhed og opmærksomhed for at udvikle processer til integration af hjerneaktivitet og ændre fysiologiske processer. Derudover er døgnrytmen det, der hjælper dig med at skifte mellem din vågne og sovende tilstand.

 

Det er også vigtigt at vide, at der er to større sovefaser, der altid skal finde sted i samme rækkefølge.

  • Den første fase er NREM-søvn, hvor der ikke er hurtige øjenbevægelser. Den opdeles i fire faser:
    • NREM1. En let søvn, hvor en person let kan vågne op og de stadig opfatter interne og eksterne stimuli.
    • NREM 2. Her forekommer en sensorisk adgangsblokering i kroppen og den sænker muskeltonus og hjerterytme. Hjernebølgerne begynder også at aftage, så hjernen kalibrerer sin aktivitet.
    • NREM 3. I denne fase fortsætter hjernebølgerne med at falde og den sensoriske blokering er større. Produktionen af ​​væksthormon stiger.
    • NREM 4. Dette og det foregående trin er faser af den dybeste søvn, og der er en overvægt af delta-bølger.
  • Den anden er REM-søvn. Tilstedeværelsen af ​​hurtige øjebevægelser er dens vigtigste karakteristik.

Her falder muskeltonus, og åndedræts- og hjerterytmen bliver uregelmæssig. Dette er det tidspunkt i søvnen, hvor hjernen er mest aktiv og klare drømme opstår med en ledende tråd.

Hjerneaktivering og mangel på søvn

Via cerebral billeddannelse blev der observeret en global reduktion i hjerneaktivitet, når en persons søvntid faldt.

Alligevel specificerede videnskabsmænd, at det største fald i denne aktivitet skete i den præfrontale cortex og i isselappen. Denne måling skete specifikt med verbale aktiviteter, og forskere mener, det er en konsekvens af hjernens ekstra arbejde, mens den forsøgte at holde sig vågen og opmærksom.

Påvirker mangel på søvn dine kognitive funktioner?

I dag er det klart, at søvn er vigtig for at udvikle den korrekte daglige kognitive funktion. Forskere fandt frem til, at faldet på 1,3 timers søvn om ugen i en uge fører til et 32% fald i niveauet af årvågenhed. Det har konsekvenser for både fysiske og kognitive aktiviteter.

Hukommelse og læring

Hukommelse og læring er processer relateret til ordentlig søvn. Forskere fandt frem til, at de oplysninger, mennesker får i løbet af dagen, konsolideres under søvn. Denne søvn er også vigtig for at lære.

 

Af denne grund påvirker faldet i mængden af ​​daglig søvn disse funktioner. Der er forskellige sider af hukommelsen relateret til de forskellige søvnfaser inden for nævnte undersøgelser.

For eksempel afhænger konsolidering og kodning af ny information i hukommelsen af ​​REM-søvn og NREM 2-fasen. Når det ikke er muligt at gennemføre alle disse faser, skaber det derfor problemer for konsolidering af minder. Effekterne kan for eksempel medføre dårlige akademiske resultater.

Der er også en relation til at lære nye oplysninger. I dette tilfælde reducerer mangel på søvn aktiviteten af ​​hippocampus, en vital struktur for hukommelseskodning. Således er det også en hindring for opbevaring af oplysninger.

Opmærksomhed

Tilsvarende fandt forskere ud af, at en mangel på søvn fører til den form for søvnighed om dagen, der direkte svækker en persons opmærksomhed. Her mindskes overvågningsevnen, så den mister eller udelader de relevante elementer, der er nødvendige for at udføre en aktivitet.

Det er også svært at holde fokus på den samme aktivitet i lang tid. Hvis du tilføjer forøgelsen af ​​din reaktionstid til det, kan det forårsage et problem, såsom en trafikulykke eller at dumpe en test.

Reaktionstid

Når der er mangel på søvn, øges reaktionstiderne normalt markant. Det er også mere sandsynligt, at en person begår fejl, når han udfører visse aktiviteter. Således har de brug for mere tid til at udføre noget, og selv da kan de have problemer med at følge ordentligt op.

 

Dette påvirker flere facetter af deres liv, såsom deres akademiske præstation, da det kan føre til, at de ikke forstår eller udfører en opgave korrekt som specificeret. Du kan også observere problemer i automatiserede aktiviteter, såsom at køre bil. Dette skyldes, at de muligvis ikke reagerer hurtigt nok i en daglig situation.

Påvirker mangel på søvn den følelsesmæssige sfære?

Dette er et andet vigtigt aspekt af mangel på søvn. Forskere fandt ud af, at søvnunderskud forårsager midlertidige ændringer i humøret, hvilket skaber følelser af depression og angst hos en person.

Tilsvarende påvirker for lidt søvn din følelsesmæssige intelligens og konstruktive tankegang. Det har flere resultater. Den første er intrapersonlig funktion. Dette skyldes, at mangel på søvn reducerer selvsikkerhed, følelsen af uafhængighed og personlig vækst.

Den anden er, at det påvirker interpersonel funktion, da empati over for andre reduceres sammen med kvaliteten af ​​dine relationer. Forskere observerede, at der er et fald i genkendelsen af ​​følelsesmæssige bevægelser, der vedrører glæde og vrede. Som en konsekvens påvirker det markant dit forhold til andre.

Som det sidste er der problemer med korrekt stresshåndtering. Derfor udviser en person med søvnmangel vanskeligheder med at kontrollere nogle af impulserne i sådanne situationer. Der er også en forsinkelse i aktiveringen af ​​tilfredsstillelsessystemet, som kan øge stress under udviklingen af ​​nogle situationer.

 

Forholdet mellem mangel på søvn og fysiologiske aktiviteter

Søvn er tæt forbundet med fysiologiske aktiviteter, og det er vigtigt at regulere din kognitive, følelsesmæssige og fysiske aktivitet. Blandt de vigtigste systemer:

  • Immun. Søvnmangel svækker dit immunsystem og tvinger organerne til at arbejde hårdere, hvilket øger din risiko for at blive syg.
  • Hjerte-kar. Forskere fandt frem til, at mennesker med søvnproblemer har større risiko for forhøjet blodtryk, hjertesygdom og hjertesvigt.
  • Endokrine. Mangel på søvn øger dine kortisolniveauer og reducerer dine stofskiftehormoner. Derfor er der en højere risiko for fedme, diabetes og kronisk træthed.
Kvinde i seng kan ikke sove

Utilstrækkelig søvn syndrom

Dette er en forstyrrelse, hvor en person ikke får den natlige søvn, de har brug for til at være opmærksomme i løbet af dagen. Det har ikke organisk oprindelse, men er på grund af eksterne faktorer. Det skyldes hovedsageligt en frivillig søvnbegrænsning, der er motiveret af andre interesser, der kommer i spil, såsom at have det sjovt eller arbejde sent.

Dette er almindeligt hos teenagere og universitetsstuderende, da mange ofte er trætte i løbet af dagen. De har også brug for hjælp til at stå op om morgenen for ikke at sove for længe.

 

Nogle af de faktorer, der er relateret til mangel på søvn, er:

  • Ændringerne i ungdomsårene.
  • Brug af elektroniske enheder.
  • Tidsplaner og akademisk belastning.
  • Brug af stimulanser.
  • Følelsesmæssige problemer eller stress.

Konklusion

Lad os til sidst understrege behovet for at sove så meget, som du har brug for. Som du kan se, har det negative følelsesmæssige, kognitive og fysiske konsekvenser ikke at gøre det. Derfor er søvn grundlæggende for din præstation på mange forskellige niveauer, ikke kun fysisk, men også mentalt.

Som du kan se, skal du tænke over risikoen ved ikke at få tilstrækkelig søvn. Så gør det til en ting at prioritere søvn før andre aktiviteter. I det lange løb vil du føle resultatet af en sådan indsats i din krop, og du vil have det godt med det.

 
  • Carrillo-Mora, P., Barajas-Martínez, K. G., Sánchez-Vázquez, I., Rangel-Caballero, M. F., Carrillo-Mora, P., Barajas-Martínez, K. G., … Rangel-Caballero, M. F. (2018). Trastornos del sueño: ¿qué son y cuáles son sus consecuencias? Revista de la Facultad de Medicina (México), 61(1), 6-20.
  • Mendoza, L. A., Caballero, S., Ormea, V., Aquino, R., Yaya, E., Portugal, A., … Muñoz, A. (2017). Neurociencia del sueño: Rol en los procesos de aprendizaje y calidad de vida. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 7(2 (Apuntes de Ciencia & Sociedad)), 103-109.
  • Novo, C. (2012). Efectos de la privación de sueño en la esfera neurológica y del comportamiento. NeuroScopic: Integral Neurodiagnostics. Recuperado de https://www.academia.edu/16305643/Efectos_de_la_privaci%C3%B3n_de_sue%C3%B1o_en_la_esfera_neurol%C3%B3gica_y_del_comportamiento