Vigtigheden af sollys under lockdown

Det kan dræne os at bo et sted med meget lidt sollys under lockdown. De mest gængse effekter kan inkludere modløshed, søvnforstyrrelser og mangel på D-vitamin. Lad os se på vigtigheden af sollys.
 

I denne artikel, kan du opdage vigtigheden af sollys i vores liv. Mangel på sollys under lockdown er en realitet, som har påvirket flere husholdninger. Den nuværende pandemi er ankommet i et forår, som langsomt forsvinder.

Dagene er længere og lysere, solen er varmere, men millioner af mennesker i hele verden oplever karantæne uden direkte kontakt med noget, som er essentielt for mennesker, nemlig sollys.

At bo i små lejligheder, hvor solen ikke trænger ind, er et gængst problem for mange mennesker. Der er også lejligheder i stueetagen lokaliseret på en smal gade i vores byer, hvor det er svært at vide, om det er morgen eller eftermiddag. Disse faktorer kan have en vis indvirkning på vores helbred, men mest af alt på vores psykologiske velvære.

Vi er homøtermiske. Med andre ord, afhænger vi af sollys til at regulere vores temperatur. Vi afhænger også af det til at balancere vores søvncyklusser og for, at vores kroppe kan udføre flere forskellige metaboliske opgaver. Det har også en uundværlig og kraftfuld effekt på vores mentale helbred at mærke dens varme.

Sol på himmel symboliserer sollys under lockdown

Vigtigheden af sollys under lockdown i forhold til dit velvære

 

Michael Terman er en velkendt psykiater og ekspert i kronoterapi (en behandling til at hjælpe med at regulere vores søvnfaser). En ting, han har været i stand til at se gennem sin karriere, er, hvordan ændringer i lyset i de forskellige sæsoner eller variationer i lyset i forskellige bygninger påvirker menneskelig adfærd. 

I fraværet af sollys, lider personer af søvn- og humørforstyrrelser og også ændringer i deres vægt.

Mange af os er ikke klar over vigtigheden af denne faktor i vores liv. Vi lever i et samfund, som er vant til at udføre mange af sine opgaver indenfor, under kunstig belysning.

De fleste af os arbejder indenfor. Vi står op ved daggry og kommer hjem, når tusmørket falder på. Når vi er hjemme, er vi stadig i kontakt via vores elektroniske enheder, med computere, mobiltelefoner, fjernsyn osv. Det såkaldte blå lys, som disse enheder udsender, ændrer også vores døgnrytme og mindsker produktionen af melatonin.

Under de nuværende omstændigheder under pandemien og lockdown som et forebyggende forbehold for at inddæmme smitten, dukker et nyt problem op. Mangel på sollys under lockdown i mange hjem kan dræne os. Lad os overveje vigtigheden af sollys og hvilke forbehold, vi bør tage.

 

Mangel på D-vitamin

Ifølge et studie udført på University of California af Dr. Robert Nairoplever næsten 50% af verdens befolkning sikkert mangel på D-vitamin. En af de primære årsager er mangel på udendørs aktiviteter og ikke at have nok kontakt med sollys.

Mangel på sollys under lockdown kan dermed forværre dette faktum. Dette kan føre til problemer i reguleringen af calcium-stofskiftet og kan svække vores immunsystem.

Man bør derfor prøve at få mindst 20 minutter af udsættelse for sollys om dagen. Hvis man er derhjemme, kan man udnytte en terrasse, et vindue eller en del af hjemmet, hvor naturligt sollys trænger ind.

På den anden side, må man ikke glemme, at der også er andre kilder til D-vitamin, såsom mejeriprodukter, æg og fed fisk.

Fødevarer med D-vitamin kan være en hjælp, hvis man oplever mangel på sollys under lockdown

Søvnproblemer forbundet med mangel på sollys under lockdown

Det kan påvirke ens søvn at være i et hus eller en lejlighed med svagt lys.

Disse ændringer kan forårsage søvnløshed, hypersomni eller ændringer i søvnrutiner. Man begynder at tage lange middagslure og derefter, når det er sengetid, er man ikke træt. Så vidt det er muligt, bør man følge disse vejledninger.

 
  • Etabler rutiner for at kunne håndtere din tid bedre. Hvis du altid holder dig til de samme vaner og rutiner og er disciplineret, så vil du bemærke en forskel i dit liv. Når du gør dette, så vil du udføre de mest intense aktiviteter, såsom at arbejde hjemmefra, rydde op i huset eller endda at motionere, om morgenen. Om eftermiddagen, kan du udføre mere afslappende aktiviteter, såsom at udøve en hobby, læse eller se serier i fjernsynet.
  • Det er også essentielt at stå op og gå i seng på de samme tidspunkter. Hvis man tager en middagslur, så bør man holde dem korte, på omkring 20 til 25 minutter.
  • Et andet mål er at sikre, at ens hjerne nemt kan skelne mellem nat og dag. Man bør se efter en kilde til naturligt lys og udnytte den i 20 minutter, da det kan have meget stor gavn.

Det mentale helbred og humør i svagt lys

Der er et aspekt, som man virkelig ikke må forsømme. Ens mentale helbred kan også blive påvirket, hvis man er på små områder med meget lidt sollys under lockdown.

 

Man vil være nødt til at aktivere sine psykologiske forsvarsmekanismer, have ressourcer tilgængelige og mest af alt få støtte fra andre. Det vil blot øge ens modløshed, hvis man bor et sted med lidt eller intet naturligt lys. Som en form for opsummering og konklusion, er der her nogle tips, som du bør tage med i overvejelserne.

Tips til at mindske effekterne af mangel på sollys under lockdown

  • Vi vil sige det igen: Det er essentielt, at man tilbringer mindst 20 minutter eksponeret for naturligt sollys hver dag.
  • Undgå, at dit hjem ligger i halvmørke. Anvend lavpris belysning, der skaber en behagelig atmosfære. Vi understreger, endnu en gang, behovet for at lave rutiner for at planlægge sin tid.
  • Bevare kontakten med personer gennem beskeder, opkald, videoopkald osv.
  • Udfør kreative opgaver for at træne din hjerne, befri dig selv og finde tid til at skabe en forbindelse med nuet.
  • Fysisk motion vil også hjælpe dig med at producere endorfiner, serotonin og dopamin, som er neurotransmittere, der er uundværlige i forbedringen af ens humør.
  • Se mod horisonten og sæt nogle mål. Acceptér dine negative følelser, som kommer ind imellem. Glem ikke dine mål og sikr dig, at dine håb og drømme aldrig forsvinder.
 

Som konklusion, er lockdown ikke nemt for alle. Nogle personer finder dog sig selv i mere sårbare situationer end andre. Hav dette i baghovedet, og følg strategierne til at forbedre dine livskvalitet under disse omstændigheder. Og husk: Tøv ikke med at bede om hjælp, hvis du har brug for det.