Elektroniske enheder og søvnændringer

27 januar, 2020
Det er blevet bevist, at der er et klart forhold mellem elektroniske enheder og søvnændringer. Nogle former for forskning indikerer, at denne slags enheder påvirker døgnrytmen, som er ansvarlig for vågenhed og hvile.

For nyligt er vi faldet over forskning angående elektroniske enheder og søvnændringer. Ifølge denne forskning er begge faktorer tæt forbundet. Det er blevet konstateret, at elektroniske enheder potentielt kan forstyrre normale søvnmønstre og derved søvnens kvalitet.

Dette problem er mildest talt bekymrende. Hvis du virkelig tænker over det, så stiger antallet af personer, der har et overforbrug af deres telefoner, computere og andre elektroniske enheder, hver dag.

Antallet af personer, der sover med deres telefon liggende på natbordet, eller som tager deres bærbare computer med i seng for at fortsætte med at arbejde, stiger også.

Der er bevis for, at alle disse adfærdsmønstre kan udgøre problemer i en persons liv. Der er uden tvivl et link mellem elektroniske enheder og søvnændringer. The National Sleep Foundation på University of California, USA, har konkluderet, at enheder af denne type fører til kortere og forværret søvn.

Mand bruger sin telefon og computer i sengen

Kunstigt lys og døgnrytmer

Døgnrytmer er de processer, der finder sted i levende væsener på mindre end 24 timer. Disse cyklusser følger altid den samme rækkefølge, og de følger også hinanden i faser. Disse rytmer regulerer blandt andet søvncyklusser. De svarer til det, der almindeligt vis kaldes det biologiske ur.

Tidsskriftet, The Philosophical Transaction of the Royal Society, publicerede en undersøgelse, der blev udført på University of Connecticut. Denne undersøgelse konstaterede, at kunstigt lys havde evnen til at ændre døgnrytmer. Det kan især påvirke søvncyklussen.

Denne undersøgelse etablerede et direkte forhold mellem elektroniske enheder og søvnændringer. For det første arbejder disse enheder med kunstigt lys. For det andet er søvn meget betinget af døgnrytmer. Faktisk gør de organismer mere aktive, når der er lys, og mere passive, når der er mørke.

Der er specialiserede celler i nethinden, som hjælper med at afgøre døgnrytmer. Når skærmene på de elektroniske enheder er tændt, er der en forvrængning. Dagsfunktionerne aktiveres således på et tidspunkt, hvor det er nødvendigt for dem at være deaktiveret, så man er i stand til at hvile ordentligt.

Elektroniske enheder og søvnændringer

På University of California kom de frem til lignende konklusioner som dem, der er angivet tidligere i artiklen. Faktisk gik de et skridt længere. For det første pointerede de, at skærme med blåt lys på computere og telefoner reducerede produktionen af melatonin.

Dette hormon påvirker søvnkvaliteten. Når produktionen er lav, er det vanskeligere at falde i søvn, og søvnens længde reduceres.

Den dårlige vane med at have vores smartphone eller computer ved siden af os, når vi går i seng, forhindrer reduktionen af neuronal aktivitet. Disse enheder holder dig vågen, hvilket er det modsatte af, hvad du forsøger at opnå, når du går i seng om aftenen.

Det værste af det hele er, at mens du sover, kan din telefon stadig ringe. Dem, som er meget vant til at bruge telefonen hele tiden, vågner straks op for at se, hvem det er, der ringer. Og selv hvis den ikke ringer, er der en subjektiv anspændthed på grund af muligheden for, at den ringer. Dette påvirker virkelig søvnkvaliteten kraftigt.

Uønskede effekter

Der er en tæt forbindelse mellem elektroniske enheder og søvnændringer, hvilket illustreres af kvinde i seng med telefon

Psykiater og psykoanalytiker, David, Dorenbaum, påpeger, at elektroniske enheder og søvnændringer danner en binomialfordeling, som kan føre til flere forskellige resultater. Han konstaterer, at den intensive anvendelse af disse enheder gør det mere vanskeligt for personer at huske deres drømme.

Med andre ord ville der være en analogi mellem verden, vi ser gennem skærmene, og vores faktiske drømme.

En undersøgelse, der blev udført med 1000 studerende fra Australien mellem 13-16 år, viste, af disse enheder var forbundet med en lavere søvnkvalitet, hvilket til gengæld havde negative effekter og på den mentale sundhed. Derfor udviste de unge mennesker i undersøgelsen større tegn på depression.

Elektroniske enheder er som sådan ikke problemet. Det reelle problem ligger i misbrugen af enhederne. Når vi kan finde ud af at håndtere vores forbrug, kan de elektroniske enheder gøre livet lettere for os på mange måder. Men når vi ikke er gode til at håndtere vores forbrug, gør de os sårbare og utroligt afhængige.

“Søvn er den bedste meditation.”
-Dalai Lama-

Arévalo, R., Arevalo, R., Ibarra, G., Nuila, A., & Valle, A. (2018). Impacto de la luz emitida por los dispositivos electrónicos móviles utilizados antes de dormir en la calidad del sueño. Sinapsis UJMD, 8(1), 68-74.