Vær ikke bange for at være alene

At være alene har en tendens til at blive opfattet negativt af samfundet. Det kan dog være yderst positivt.
Vær ikke bange for at være alene
Alicia Escaño Hidalgo

Skrevet og kontrolleret af psykolog Alicia Escaño Hidalgo.

Sidste ændring: 13 december, 2022

Det er svært at afmontere den overbevisning, at det er ret mærkeligt at være alene. Mennesker er nemlig sociale af natur. Vi kan lide at føle os ledsaget, og at andre bekymrer sig om os. Derfor er mange bange for at være alene.

Siden oldtiden har vi lært, at alting var lettere, når vi var accepteret i en social gruppe, hvor vi samarbejdede og stod over for trusler i det hele taget. For når vi var alene, var der en god mulighed for, at vi ikke ville overleve.

“Hvorfor undgår folk at være alene? Fordi kun få er i godt selskab, når de er overladt til sig selv.”

-Carlo Dossi-

Hvorfor er du bange for at være alene?

Du føler en frygt for at være alene , fordi du er et menneske og som sådan har båret denne informationsbyrde i millioner af år, selv om disse reelle farer ikke længere er til stede. Desuden bidrager samfundet, uddannelse og kultur til at forstærke visse irrationelle overbevisninger om ensomhed.

Samfundet har en tendens til at tro, at hvis en person er 40 år gammel og lever alene, er der noget galt. Man bør dog være klar over, at det centrale problem har en tendens til at være overbevisningen omkring det. Med andre ord er problemet ikke ensomheden i sig selv, men det er det, der siges om den, hvordan den fortolkes, og hvilken betydning den får.

Person nyder solnedgang og er ikke bange for at være alene

Hvis vi tænker rationelt, vil vi indse, at ensomhed slet ikke eksisterer i første omgang.

I dag lever vi på overfyldte steder og er forbundet med hinanden takket være de sociale medier. Alligevel kan det være, at det ikke er nok for dig, og at du føler dig alene, fordi du er single eller lever helt alene.

Men som sagt er det ikke det, der er problemet. Det er din måde at se det på og den dialog, du har med dig selv om det, der er problemet. Det er det, der gør, at du føler dig ængstelig, deprimeret og tom indeni.

Vores store pine i livet kommer af det faktum, at vi er alene. Derfor er alle vores handlinger og bestræbelser rettet mod at flygte fra denne ensomhed.

Hvis du fortæller dig selv hundrede gange om dagen eller mere, at det er forfærdeligt at være alene, at ingen elsker dig, og at du vil ende med at dø alene, vil dine følelser naturligvis være ekstremt intense. Du vil have det forfærdeligt på grund af disse idéer og tanker, der ikke engang svarer til virkeligheden.

Du er dit eget bedste selskab

Folk, der er bange for at være alene, føler også, at de ikke er i stand til at klare sig selv i verden. De har brug for nogen ved deres side for at kunne leve lykkeligt. Denne idé er også forkert. For virkeligheden viser, at ingen har brug for nogen overhovedet.

Faktisk er det en mangel på selvsikkerhed og selvtillid, der gør disse mennesker kede af det. Desuden bliver de ofte i mange år sammen med en partner, som ikke gør dem noget som helst godt, simpelthen fordi de er bange for at være alene. Faktisk foretrækker de at have det dårligt i stedet for at tage et skridt fremad for at finde sig selv.

Dette er imidlertid en alvorlig fejltagelse. Det er nemlig ekstremt nødvendigt at lære at være alene for at vokse og modnes psykologisk.

At vide, hvordan man er alene, er at indse, at du i virkeligheden er din egen bedste ven. Det er takket være dette, at du forbinder dig med dit væsen, stoler på dine muligheder og indser, at du er i stand til at gå gennem livet alene.

Fri kvinde danser på strand

Håndtering af ensomhed: At stoppe med at være bange for at være alene

Vær opmærksom på din indre dialog

Det første skridt i håndteringen af ensomhed består i at gennemgå din indre dialog. Spørg dig selv, hvad ensomhed betyder for dig.

Hvis du fortæller dig selv, at ensomhed er en forfærdelig ting, at det er farligt at være alene, og at du ikke kan klare dig selv i livet, har du et problem. Derfor skal du ændre disse irrationelle tanker til fordel for mere rationelle og realistiske tanker.

Du skal turde debattere med dig selv. Søg efter beviser for og imod disse tanker. Analysér din frygt og se, om du har ressourcerne eller ej til at se dem i øjnene, og om de virkelig er så slemme. Denne analyse vil sandsynligvis overraske dig. Du vil se, at din frygt ikke har noget grundlag.

Tilbring tid med dig selv

Tving dig selv til at tilbringe tid alene. For at ændre dig skal du ikke kun handle på et mentalt eller kognitivt niveau, men også på et adfærdsmæssigt niveau.

Planlæg hele weekender alene med dit eget selskab. Nyd en bog eller en film, hvis du har lyst, men undgå sociale medier. Tag i biografen, på stranden, i skoven, alt sammen alene. Tag på en rejse uden selskab. Når du gør dette længe nok, vil du indse, at du overlevede, at din frygt ikke var reel, og at du har mødt dit eget sande jeg, og nu kender du dig selv bedre.

Kom i kontakt med andre

Administrér din tid, så du omgiver dig med mennesker. Ensomhed er ikke godt, hvis du omdanner den til en kontinuerlig livsstil. Åbn dig for verden og mød mennesker på en fordomsfri måde.

Mange gange er du alene, næsten fordi du gerne vil være det. Du sætter grænser over for alle, der kommer ind i dit liv. Det er, fordi du ikke forstår, at ingen er perfekte, og at ingen nogensinde vil tilfredsstille dig hundrede procent.

Forstå, at der er millioner af mennesker derude, der ønsker at møde dig, og som du ønsker at møde, men du er nødt til at åbne dig for dem.

Glem ikke, at det at vide, hvordan man er alene, er afgørende for at lære andre at kende og forholde sig til dem. Desuden understøtter det at vide, hvordan man er glad for sit eget selskab, dit eget velbefindende.

Det kan interessere dig ...

Filofobi: At være bange for at elske
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Filofobi: At være bange for at elske

Folk med filofobi er bange for at elske. De er bange for at blive såret og føle smerte, så de føler, at det er bedre at undgå kærligheden.


Indholdet på Udforsk Sindet er udelukkende til information og læring. Det erstatter ikke diagnosen, rådgivningen eller behandlingen fra en fagperson. I tilfælde af tvivl er det bedst at tale med en betroet specialist.