4 typer indre dialoger, som du bør undgå

· november 1, 2017

Alle gennemgår smertefulde øjeblikke og uforudsete negative situationer, som de må overvinde. Dog kan disse situationer for nogle mennesker medføre, at de udvikler negative indre dialoger. Dette er under ingen omstændigheder optimalt, men det kan blive alvorligt, når der er risiko for, at det bliver en permanent vane.

Ingen kan undgå at stå overfor problemer, som de ikke kan håndtere. Det kan være, fordi problemerne er for komplekse, eller fordi de mangler det rigtige værktøj til at løse dem. Under alle omstændigheder, hvis problemet føles vigtigt, er det normalt at opleve angst, når udfordringen lige pludselig ændrer sig til en trussel.

“Historien er ikke andet end en dramatisk dialog mellem mennesket og universet.”

María Zambrano

Det er normalt at starte indre dialoger, når personer på denne måde er i ubalance. Disse indre dialoger kan forstærke de negative tanker og bringe en smertefulde oplevelse tilbage, som de aldrig har kunnet komme sig over. Det værste er, at når de møder nye udfordringer, som minder dem om fortiden, reagerer de negativt, fordi de betragter det som en potentiel farlig situation.

Når den først er etableret, bliver denne forventede angst den mest overskyggende komponent for disse tankemønstre. Fra nu af gentager personen disse forvrængede tanker, som forstærker den begyndende angst, indtil den bliver uudholdelig.

Maleri af mand, der kæmper med indre dialoger

De indre dialoger, som eskalerer

Når et menneske befinder sig i en tilstand af angst, er det normalt at udvikle katastrofale indre dialoger.  Dette syn på livet kommer af en ubalance, som medvirker til en fordrejet følelsesmæssig tilstand. Det kan være farligt, hvis ikke de hurtigt forbedrer dialogerne. Det kan tage en katastrofal drejning og endda føre til panikanfald.

Symptomerne på et panikanfald omfatter trykken i brystet, uregelmæssig hjerterytme, svimmelhed, svedige hænder og hjertebanken. I biologiske fagtermer er dette en normal reaktion på en trussel for et pattedyr. Når mennesker, som er udsat for lidelse, aner en situation, som de ikke kan håndtere, forstærker deres indre dialoger disse katastrofale tanker, uden at de indser det. Dermed mister de kontrollen og ender i en krisetilstand.

Person foran storm med åben dør og flagrende papirer

Panikanfald kan eskalere og blive meget voldsomme. Men bliver der sat effektivt ind over for de første symptomer, kan man standse krisen, og personen kan lægge de negative tankemønstre væk. Da disse negative tankemønstre er tillærte, er det muligt ændre dem.

Klassificering af indre dialoger

Specialister indenfor psykologiområdet har klassificeret 4 typer indre dialoger, som kan sætte et panikanfald igang: katastrofe, den selvkritiske, offermentalitet, perfektionist.

  • Katastrofe: angsten forekommer, når personen forestiller sig det værste scenarie. De forventer bestemte begivenheder (som er usandsynlige) og forværrer dem. Dette fører til en fejlagtig opfattelse, som kan ende med at udløse et panikanfald. Den mest essentielle sætning i denne type indre dialog er: “når du mindst venter det, vender det hele sig til noget tragisk.”
  • Den selvkritiske: de karakteristiske egenskaber, som kendetegner denne type indre dialog, omfatter en vedvarende tilstand af fordømmelse og negativ evaluering af ens væremåde. Sådanne mennesker fremhæver deres begrænsninger og fejl, hvilket gør deres liv meget svært. De har tendens til at være afhængige af andre og sammenligne sig selv med andre, hvilket får dem til at føle sig uduelige. De er misundelige på dem, som opnår deres mål, og bliver frustrerede, når de ikke opnår deres egne. De fortrukne udtryk for denne type indre dialog er: “jeg kan ikke.”, “jeg er uduelig.”, “jeg fortjener det ikke.”
  • Offermentalitet: denne type føler sig usikker og ubehjælpesom. Dette giver dem opfattelsen af, at det hele er håbløst; der er ingen udvikling eller fremskridt. De er overbevist om, at alting altid vil være på samme måde. Der vil altid være uoverkommelige forhindringer mellem dem og det, de vil opnå. De bryder sig ikke om tingenes tilstand, men de prøver heller ikke på at ændre den. Typen med en offermentalitet plejer at sige ting såsom: “ingen forstår mig.”, “ingen værdsætter mig.”, “jeg lider, og alle er ligeglade.”
  • Perfektionist: mennesker i denne gruppe trues af udmattelse og kronisk stress på grund af deres perfektionistiske væremåde. De tåler ikke fejltagelser og er overbevist om, at deres fejl bunder i ydre omstændigheder og ikke i dem selv. De bliver slidt op ved tanken om, hvordan de ikke opnåede deres mål grundet pengemangel eller status, selv om de er venlige overfor alle. Deres perfektionistiske indre dialog indebærer udtryk som: “det er ikke godt nok.”, “det er ikke perfekt.”, “det gik ikke, som det skulle,” osv.
Kvinde foran sort baggrund omfavner sig selv og kæmper mod negative indre dialoger

Genvind kontrollen

Bliver vi opmærksomme på disse typer indre dialoger, er det et fantastisk første skridt imod at genvinde kontrollen og hindre den negative opfattelse af dig selv eller dine omgivelser. På den måde kan man også forhindre et panikanfald.

Men sand forandring starter med at opfange de negative tanker og udskifte dem med positive bekræftelser. Det bliver vigtigt at kunne kontrollere din vejrtrækning, slappe af og imødekomme situationen roligt. Pessimisme og selvødelæggende tanker har en selvforstærkende effekt.

Det er ikke nemt at ændre din reaktion på det, du betragter som truende. Men det handler i bund og grund om det samme, som hvis du skulle ændre en dårlig vane, for eksempel rygning. Det kræver målbevidsthed og indsats. Men du kan helt sikkert opnå det, hvis du bestræber dig på det.