At være alene er ikke det samme som at føle sig alene

17 august, 2020
Hvis du læser dette, har du formentlig følt dig alene på et eller andet tidspunkt i dit liv, eller måske føler du dig alene nu. At føle sig alene og at være alene er ikke det samme, da det har meget forskellige konsekvenser for dit velvære. 

De nuværende samfundsmæssige ændringer får folk til at bruge mere tid alene. Nogle eksempler på dette er en aldrende befolkning, ændringer i sociale dynamikker, en stigning af husholdninger med enlige forældre, en stigning af antallet af folk, der ønsker at bo alene, eller kriser, der involverer isolation. Dog, er det ikke det samme at være alene som at føle sig alene.

Ensomhed indebærer ikke nødvendigvis objektiv social isolation. Ifølge nogle forfatter, har ensomhed en emotionel komponent (det er en ubehagelig oplevelse), såvel som en kognitiv komponent (du bemærker, at du har færre sociale relationer eller dem, du har, er ikke nok).

Studier viser, at graden af subjektiv tilfredsstillelse med dine relationer er en bedre indikator for ensomhed, end hvor ofte du er i kontakt med andre folk.

Kvinde, der omfavner sig selv med lukkede øjne

Hvad er forskellen mellem ensomhed og at være alene?

  • At være alene. I dette tilfælde, er et individ fysisk alene, men føler sig ikke ensom. Man kan frivilligt vælge at være alene, måske fordi man foretrækker at være alene fremfor at være sammen med andre folk. med andre ord, er det, at være alene, fysisk isolation, der vælges.
  • Ensomhed. I dette tilfælde, føler man et behov eller ønske for at have kontakt med andre folk, men det kan ikke lade sig gøre, af en eller anden årsag. Ens omstændigheder tillader måske social kontakt, men man føler sig usikker, hvilket skaber eller bidrager til ensomheden. Man kan også føle sig ubrugelig, afvist, umotiveret, hyperaktiv og endda synes, at det er svært at skabe øjenkontakt. Med andre ord, er det ikke et valg at føle sig ensom. Det sker, fordi man ikke føler sig i stand til at engagere sig socialt.
  • Positiv alenetid. Nogle gange, har folk et behov for at være alene for at lade op og slappe af. I dette tilfælde, er alenetid behageligt. Det er en mulighed for at være kreativ og forbinde sig med sig selv.
  • Fremmedgørelse. Det er den mest ekstreme form for ensomhed, hvor man føler en tomhed indeni, der adskiller en fra ens identitet. Det er som at slukke for sig selv, hvilket gør, at man også frakobler fra andre.

Hvad er konsekvenserne af at føle sig alene?

Det er en ubehagelig følelse at føle sig alene, der endda kan forekomme, selvom man er omgivet af folk, der elsker en. Det kan også være et tegn på et mere alvorligt problem, og det bliver ofte overset.

Folk, der føler sig alene, har en tendens til ikke at tale om det eller indrømme, at det er den primære årsag til deres humør. Det er svært at anerkende og acceptere, at man føler sig alene, fordi det er en uønskelig ting. Det gør, som regel, folk forlegne, og det er en svær ting at overvinde.

Det hovedsaglige problem ved at føle sig alene er, at når man har det på den måde, beder man oftest ikke om hjælp. Folk tror ofte, at det er en normal del af livet, ikke en patologi.

Ensomhed har også fysiske implikationer. Forskere har fundet ud at, at det, at føle sig ensom, er en risikofaktor for potentielt fatale eller meget skadelige patologier.

Med andre ord, er der en relation mellem ensomhed og fysisk helbred. Nogle konkrete eksempler er hjertekarsygdomme, spiseforstyrrelser og søvnforstyrrelser. I henhold til det mentale helbred, er ensomhed en risikofaktor for depression, alkohol, stofmisbrug og endda selvmord.

Kvinde, der står udenfor med en blomst i hånden

Hvad er løsningen?

Det kan være utrolig svært at acceptere, at du føler dig ensom. Det kan endda være endnu mere problematisk at finde en løsning. Det afgørende ligger i at ændre dine tanker omkring ensomhed. 

Først og fremmest, skal du identificere roden til dine følelser. En måde, du kan gøre dette på, er at tænke over, hvad der skal til for, at du vil holde op med at føle dig ensom. Når du har identificeret årsagerne, er det tid til at finde en løsning. Er du nødt til at forbedre dine sociale færdigheder? Finde nye venner? Socialisere mere i grupper?

En fremragende strategi er at bruge tid på at hjælpe andre gennem frivilligt arbejde. Det har potentialet til at få dig til at føle dig brugbar og føle, at din tilstedeværelse er vigtig for andre. Hvis du holder dig i gang, vil du også have mindre tid til at dvæle ved din ensomhed.

En anden mulighed er at skrive dig op til nogle gruppeaktiviteter. Tag til dansetimer, lær at male, meld dig ind i en bogklub… Dette er alle gode måder at lave noget fornøjeligt, mens du interagerer med andre folk.

En fordel ved at leve i den verden, vi lever i i dag, er, at du har mulighed for at møde folk på internettet. Der er mange platforme, hvor du kan møde nye folk, der deler samme interesser som dig.

Afslutningsvis, er det første skridt til at gøre en ende på din ensomhed, at du accepterer den. Efter dette, er det tid til at handle. Involver andre folk i dit liv og fyld den indre tomhed.

  • Carvajal-Carrascal, G. & Caro-Castillo, C. V. (2009). Soledad en la adolescencia: análisis del concepto. Aquichan, 9(3), 281-296
  • Rubio, R. (2001). Un estudios sobre la soledad en personas mayores: entre el estar solo y sentirse solo. Revista multidisciplinar de gerontología, 11(1), 23-28.