Utålmodige mennesker – “Jeg vil have det hele NU!”

november 29, 2019
et er klart, at der altid vil findes utålmodige mennesker. Under de rette omstændigheder har alle potentiale til at opføre sig utålmodigt. Alligevel bør du benytte dig af gode strategier og metoder til at træne dit sind i at forblive rolig.

Utålmodighed får dig til at haste igennem livet, frustreret, ulykkelig og vred. Selvom det ikke er nemt at være sammen med utålmodige mennesker, er hér nogle strategier, som kan hjælpe dig.

Der er utålmodige mennesker overalt. Du kender dem. De er altid frustrerede og ingenting er nogensinde godt nok. Når de er tilfredse, er det kortvarigt og præget af angst. Det næste øjeblik vil de have mere. Der er få ting, som afføder negative følelser og gør det svært at være sammen, som selskabet af et utålmodigt menneske.

De fleste af os kender en sådan person. Eller måsker er det dig, som har et utålmodigt temperament, der er svært at kontrollere. Men hvad gør det ved dig at leve på denne måde? Hvilke følelsesmæssige og psykologiske bivirkninger er der af utålmodighed?

For det første fører det angst og stress med sig, når man lever sådan. Den engelske forfatter, John Ruskin, sagde, at håbet stopper med at være lysegrønt, når det blandes med utålmodighed.

Derved forringer utålmodighed dit velbefindende og gør det vanskeligt at komme ud af det med andre mennesker. Hvis du lærer at takle det, vil du blive et mere fredfyldt, tålmodig og fokuseret menneske.

mand illustrerer adfærd for utålmodige mennesker, mens kvinde ignorerer ham

Utålmodige mennesker og deres evige frustrationer

Der er nogle, der mener, at utålmodighed vinder frem i verden, især blandt unge mennesker. Nu om stunder har børn og unge en meget lav tolerancetærskel. De har brug for øjeblikkelig tilfredsstillelse, “likes” og konstant positiv feedback.

Problemet er imidlertid mere komplekst, end blot at omhandle afhængighed af sociale medier. For eksempel så man i et studie fra the National University of Singapore, som analyserede over 1000 studerende, nogle meget interessante resultater.

Dr. Xin Zhang, medforfatter til studiet, mente, at der var et direkte forhold mellem utålmodighed og kognitiv og social inkompetence.

Utålmodige mennesker er impulsive, handler uden at tænke og er ude af stand til at nyde nuet. De er også tilbøjelige til at dømme hurtigt. Utålmodige personer giver ikke meget for den information, de får, da de kan have problemer med opmærksomheden og sjældent ændrer mening.

Når man altid har travlt, er der ikke tid til at overveje at se tingene fra et anden perspektiv og måske endda lære af det.

Person på ur ønsker at undgå at spilde tiden

Utålmodige mennesker har også tit parforholdsproblemer. De er svære at enes med. Når de vil have noget, skal det være nu. De har ikke den følelsesmæssige nærhed eller den respekt og forståelse, som er nødvendig, når man skal knytte sig til andre.

Utålmodige mennesker mangler ikke blot tålmodighed, men også viden

Helt basalt set er utålmodighed tillært adfærd. Din kultur, kontekst og opvækst bestemmer, hvor tålmodig, du er. Forældre får ofte ikke lært deres børn at vente tålmodigt og acceptere det ubehag, som opstår, når man ikke får øjeblikkelig tilfredsstillelse.

Istedet for at vente tålmodigt, bliver du rasende irriteret, når internettet går ned, eller når nogen ikke svarer på din besked med det samme…. Tålmodighed skal indlæres hjemme og i skolen. Dog er det hver persons eget ansvar at træne denne færdighed hver eneste dag, selv når verden ræser afsted med 200 kmt.

Travl kvinde er ved at blive syg af stress

Gode råd til at kontrollere utålmodighed

Du kan vende din utålmodighed til tålmodighed, hvis du lærer at kontrollere dine følelser og umiddelbare impulser. Reflekter over følgende, hvis du vil træne det:

  • Hvornår bliver jeg utålmodig? Hvad plejer konteksten at være? Det kan betale sig at stoppe op analysere de situationer, som tager overhånd og vækker din utålmodige side. For mange mennesker kan det gøre dem utålmodige at køre bil. For andre kan det være at opdrage et barn eller en teenager eller simpelthen blot at komme overens med andre folk.
  • Hvad udløser det? Næste skridt er at finde ud af, hvad der udløser din utålmodighed. Nogle eksempler kan være: “Jeg bliver utålmodig, når min søn trækker tiden ud om morgenen, når han skal i skole”, “jeg bliver virkelig utålmodig, når jeg holder i kø på motorvejen”, eller “jeg hader at vente på svar fra lægen. Det gør mig i dårligt humør”.
  • Hvad gør du for at håndtere utålmodighed? Prøv at være opmærksom på, om du benytter dig af strategier til at kontrollere din utålmodighed. Er det nok?
  • Indtag et rationelt fokus. En god strategi, når det handler om tålmodighed, er at gå igennem problemerne med en rationel tankegang. Hvis du feks. bliver stresset, når din teenagesøn lader til at være ligeglad med, hvad der forventes af ham, så forsøg at undgå at blive vred på ham. Det vil trods alt kun gøre tingene værre at være i dårligt humør. Tal istedet roligt og fornuftigt med ham, så i sammen kan komme til enighed.
  • Mindfuless. Til slut kan det være en god idé at  se på strategier som feks. mindfulness, fordi disse kan være utrolig effektive, når det handler om at berolige et utålmodigt sind.  De hjælper ligeledes på opmærksomhed og følelsesmæssig styring.

Det er uundgåeligt at blive utålmodig i ny og næ

Det er klart, at der altid vil findes utålmodige mennesker. Under de rette omstændigheder har alle potentiale til at opføre sig utålmodigt. Alligevel bør du benytte dig af gode strategier og metoder til at træne dit sind i at forblive rolig. Det vil med sikkerhed forbedre din livskvalitet.

  • Chien-Kai Chen (2012) Comparing Jiang Zemin’s Impatience with Hu Jintao’s Patience Regarding the Taiwan Issue, 1989–2012. Journal of Contemporary China. https://doi.org/10.1080/10670564.2012.701034
  • Reuben, E., Sapienza, P., & Zingales, L. (2015) Procrastination and impatience. Journal of Behavioral and Experimental Economics 58, 63–76. https://doi.org/10.1016/j.socec.2015.07.005