At tage afstand fra oplevelser er afgørende for forandring

november 22, 2019
At tage afstand fra tidligere erfaringer er vigtig for transformation. Det er dit valg at enten transformere eller forblive stillestående og ude af stand til at flyve.

Hvem har ikke følt ønsket om at ændre ubehagelige oplevelser til nogle andre, der er lidt mere behagelige? Desværre taler vi om noget, der ikke altid er muligt. Selvom du muligvis ikke er i stand til at ændre virkeligheden gennem din opførsel, er det bestemt i dine hænder at tage afstand fra oplevelser.

Psykologi har lært os, hvordan man gør det gennem en kognitiv, humanistisk og integreret tilgang. Derudover viste psykoanalyse os også nogle veje til transformation.

Gennem hele denne artikel viser vi dig, hvad det betyder at tage afstand fra oplevelser. Vi fortæller dig også, hvordan psykologi har bidraget til det. Derudover forklarer vi, hvorfor dette er et transformativt spørgsmål, hvordan man kan tage afstand fra oplevelser, og hvad fordelene ved at gøre det er.

At tage afstand fra oplevelser: Hvad handler det om?Tegning af kvinde med hånd ved ansigt

Når vi taler om at tage afstand fra oplevelser, taler vi om at ændre deres mening og se dem fra et nyt perspektiv, der er mindre bekymrende og udmattende.

For eksempel, oplevede du noget, der gav dig store lidelser og smerter. Du kan ikke ændre, hvad der skete, men du kan transformere det. Hvordan? Ved at betragte det som en læringsoplevelse. Det lærte dig bestemt noget værdifuldt. Således vil det faktisk reducere din smerte, at se det i dette lys. Det hjælper dig med at komme videre.

Hver af dine oplevelser er forbundet med en følelse. Og den betydning, du tilskriver hver oplevelse, vil altid være bundet til den. Derfor giver det en anden betydning, at du fokuserer på en anden følelse. For eksempel kan du gå fra sorg til glæde. Idéen her er, at transformationen skal være positiv.

Bidragene fra forskellige discipliner

Et af målene med psykologi er, blandt andet, at studere en persons opførsel, tanker og følelser. Fra sine forskellige tilgange giver det mange bidrag med hensyn til at tage afstand fra oplevelser, såsom:

  • Kognitiv psykologi. I terapi er der en teori kaldet kognitiv omstrukturering, hvorved en person identificerer aspekter i deres liv, der er dårligt tilpassede, ved hjælp af en terapeut. Når de er færdig med at identificere dem, begynder de at erstatte dem med nye, der er mere passende. På denne måde falder deres følelsesmæssige belastning.
  • Humanistisk psykologi. Det består af flere grene, der fokuserer på menneskets potentiale. En af dem er logoterapi. Dets grundlæggende princip er at gøre livet meningsfuldt. Det vil sige, det foreslår, at vi alle er i stand til at finde en mening, der vil hjælpe os med at overvinde modgangen.
  • Psykoanalyse. Det hjælper med at fratræde ens liv, fra at få adgang til den dybeste del af ens væsen til at realisere alle ubevidste funktioner, modstand og forsvarsmekanismer, du måtte have. Det er en form for transformation, da du kan begynde at se alt fra et andet perspektiv.
  • Integreret psykologi giver dig en måde at tage afstand fra oplevelser på ved udvidelsen af ​​bevidsthed og spiritualitet. Det giver dig mulighed for at opdage, hvad der er uden for dig selv.

Hver af disse grene nærmer sig dybderne i en persons væsen til at tage afstand fra deres oplevelser. Det vil sige, de starter alle fra selvviden, fordi du kan starte på vejen til transformation ved at kende dig selv bedre.

Nu kan du ikke altid gøre det alene. Nogle situationer vil ikke være i din magt, enten fordi de er meget traumatiske eller fordi de frembringer en overstrømmende glæde. Det er vigtigt at bede om hjælp, hvis du føler det sådan.

Sådan kan du tage afstand fra oplevelserKvinde med paraply ved vandfald arbejder på at tage afstand fra oplevelser

Her er et par forskellige forslag:

  • Først, kend dig selv.
  • Derefter værdsætter du dig selv.
  • Tænk derefter over, hvad der er giftigt for dig, og hvordan du kan ændre det.
  • Sæt grænser.
  • Lav en liste over prioriteter for at finde ud af, hvilke følelser og oplevelser der stagnerer.
  • Lær derefter at styre dine følelser.
  • Giv dig selv rigelig tid.
  • Til sidst skal du bede om hjælp.

Selvom det kan virke som en nem vej, er det ikke det. Derudover er en enorm del af dens kompleksitet behovet for at gå på veje, der aldrig før er taget. Således bliver du nødt til at fare vild og lære dig selv at kende igen og igen.

Fordelene ved at tage afstand fra oplevelser

  • Det hjælper til at frigøre spændinger.
  • Dernæst fører det til større selverkendelse.
  • Det øger din selvtillid.
  • Det fører til større følelsesmæssig styring.
  • Derudover gør det dig mere bestemt.
  • Endelig udvikler det modstandsdygtighed og giver dig mulighed for at lære at tage dig af dig selv.

At tage afstand fra tidligere erfaringer er vigtig for transformation. Det er dit valg at enten transformere eller forblive stillestående og ude af stand til at flyve.

Vær modig og udforsk dig selv fuldt ud. Du vil finde en betydning, der motiverer dig. Øg din elasticitet og brug den til at møde eventuelle kommende vanskeligheder. Gendan dine oplevelser igen, så du kan helbrede og komme videre.

  • Bados López, A. & García Grau, E. (2010). La técnica de la restructuración cognitiva.
  • Frankl, V. (2015). El hombre en búsqueda de sentido. Herder Editorial.