Forholdet mellem stress og irriteret tyktarm

· juli 21, 2018

Et stigende antal undersøgelser og kliniske studier viser, at der er et forhold mellem stress og irriteret tyktarm. Denne mave/tarmsygdom påvirker næsten 10% af befolkningen, hvoraf mange af dem er kvinder. Psykologiske strategier og følelsesmæssig håndtering kan virkelig forbedre livskvaliteten hos folk med irriteret tyktarm.

Vi forstår stadig ikke helt, hvordan stress kan påvirke vores mave/tarmsystem så betydeligt. Men der er undersøgelser, som denne fra New York State University i Albany, der afslører noget ganske interessant.

Mere end 60% af folk, som lider af angst, har også en irritabel tyktarm. Forskere mener, at denne sygdom er endnu et eksempel på det komplekse biologiske forhold, der er mellem hjernen og mave/tarmområdet.

Ifølge den spanske forening for mavelæger, så er irritabel tyktarm den mest almindelige funktionelle fordøjelseslidelse, som de ser på deres klinikker.

Denne lidelse er også det mest almindelige fordøjelsesproblem. Rigtig mange patienter bliver kastet fra specialist til specialist uden at finde en effektiv løsning på problemet. Derfor er det særligt vigtigt at overveje de psykologiske faktorer. Et nyt perspektiv, udover kost og medicin, kan forhåbentlig hjælpe til med at få skabt en mere effektiv behandlingsplan.

Irriteret tyktarm

Forholdet mellem stress og irriteret tyktarm

Nu er den medicinske verden i højere grad begyndt at acceptere forholdet mellem stress og irriteret tyktarm. Der er nogen, som mener, at de psykologiske faktorer intensiverer lidelsen, men at det ikke er den forårsagende faktor. I dette tilfælde, vil stress uforholdsmæssigt øge bevægelserne og sammentrækningerne i tarmsystemet.

Andre specialister tror på teorien om, at vores følelsesmæssige og psykologiske problemer ændrer vores immunforsvar. Vores krops immunforsvar ændrer sig så meget, at det fremprovokerer en inflammatorisk tilstand i tarmens slimhinde. Ændringerne vil manifestere sig i de symptomer, som udgør en irriteret tyktarm. Lad os kigge nærmere på de almindelige kliniske indikationer på irriteret tyktarm:

  • Skarpe smertefulde kramper i maveregionen. Smerterne kan være moderate til milde og vare i et par timer.
  • Patienten oplever perioder med forstoppelse og andre oplever diarré.
  • Konstant luft i maven.
  • Hurtig mæthedsfornemmelse. Patienten føler sig mæt selv efter at have spist ganske lidt mad.
  • Kvalme, opkast og en brændende fornemmelse i brystet.
Kvinde med irriteret tyktarm

Hvad hjælper på irriteret tyktarm?

Vi ved, at der er et klart forhold mellem stress og irriteret tyktarm. Vi ved dog ikke, om stress forårsager irriteret tyktarm eller om det blot intensiverer det. Der er dog faktorer, som beviseligt relaterer til det.

Genetik spiller en rolle i den almindelige udbredelse af lidelsen. Med andre ord, hvis din mor lider af irriteret tyktarm, og du er en kvinde, så er det mere sandsynligt, at du også vil lide af irriteret tyktarm.

Vi ved også, at irriteret tyktarm kan udbedres ved at følge en bestemt kost. Så hvis du følger lægens råd og holder stress for døren, så vil din livskvalitet forbedres. Du må ikke glemme, at at irritabel tyktarm virkelig kan sætte begrænsninger i en persons liv. Man går glip af social begivenheder og nogle gange kan man ikke komme på arbejde. Det er en stille smerte, som fortjener mere opmærksomhed og imødekommenhed.

Kvinde løber i park

Retningslinjer for hvordan du forbedrer irritabel tyktarm

Det er vigtigt at forstå, at din mave/tarmregion er et slags følelsesmæssig baromter. Alt, som bekymrer hjernen, vil også påvirke tarmens slimhinde. Stress og angst påvirker tarmens inflammation, bevægelighed og generelle helbred.

  • det er en god idé at håndtere ens stress bedre. Foretag tydelige prioriteringer. Husk, hvad dine behov er. Giv dig selv tid og brug åndedrætsøvelser og afslapningsteknikker.
  • Fysisk motion er en anden faktor, som målbart vil forbedre dit helbred. Når man er bevidst om forholdet mellem stress og irriteret tyktarm, så bør man fokusere på vigtigheden af fysisk motion. Noget så simpelt som en gåtur kan hjælpe i stor stil.
  • Overhold en FODMAP-diæt (simple sukkerarter, mælkeprodukter og hvede).
  • Mindsk dit indtag af fedt, koffein og forarbejdet mad.
  • Hold dig hydreret.
  • Spis langsomt. Små måltider fem gange om dagen er at foretrække.
  • Spis probiotisk og præbiotisk mad.

Når man tænker over hvor mange, som er påvirket af irriteret tyktarm, så er denne information vigtig. Før man tyr til medicin er det altid en god idé at forsøge at indarbejde sunde vaner. Håndter din stress, tag dig tid til at hvile dig, følg en sund kost og forsøg dig med afslapningsteknikker. Det vil hjælpe dig til en bedre hverdag.