En morgenrutine, som vil ændre dit liv

13 oktober, 2020
De vaner og morgenrutiner, som du starter dagen med, kan bestemme din motivation og produktivitet. I denne artikel kan du lære om en morenrutine, som vil ændre dit liv.

Det er det, som Hal Elrod foreslår i sin bog, The Miracle Morning: The Not-So-Obvious Secret Guaranteed to Transform Your Life (Before 8.AM).

De fleste mennesker vågner og har allerede travlt og begynder dagen på autopilot uden at være særlig bevidste om, hvad de laver. Det er hårdt nok i sig selv at skulle komme sig over træthed og manglende motivation for at komme igennem forpligtelserne.

Kort sagt er vores morgener til tider for meget for os at håndtere, og vi bliver totalt uorganiserede. Imidlertid siger Elrods metode, at du skal stå op en time tidligere og bruge disse 60 minutter på din personlige udvikling for at opleve en dyb forandring.

Person slukker vækkeur for at begynde sin morgenrutine

Seks vaner til din morgenrutine

Nedenstående deler vi seks vaner, som forfatteren til The Miracle Morning foreslår, du bør inkorporere i din morgenrutine. Efter du har drukket noget vand og taget noget behageligt tøj på, vil du være klar til at begynde.

1. Stilhed

Der lader ikke til at være plads til stilhed i dit hektiske liv. Du forsøger sikkert at undgå det på alle måder ved at tænde for fjernsynet, fordi du anser stilhed som noget irriterende eller forstyrrende. Stilhed giver dig dog en tid med ro, som du kan drage nytte af for at lære dig selv bedre at kende.

Start derfor din morgen med fem minutters stilhed. Du kan bruge tiden på at trække vejret bevidst og dybt, meditere eller simpelthen blot være taknemmelig over alt det gode i dit liv.

2. Bekræftelse

Dine tanker (både de bevidste og ubevidste) drejer sig om sprog. Det er et af de mest værdifulde værktøjer, du har til at skabe forandring i dine indre mønstre.

Derfor skal du gentage dybe og meningsfulde bekræftelser, som bringer dig nærmere den version af dig selv, som du ønsker at blive til. Skriv dem ned i nutid, bekræftende og i førsteperson. De kan omhandle mange forskellige område af dit liv, som du ønsker at forbedre.

For eksempel, “alle mine relationer er sunde og harmoniske”, “jeg er en selvbevidst person” eller “jeg føler mig tilfredsstillet af mit arbejde”. Gennem gentagelser vil din bevidsthed tage disse beskeder til sig og begynde at arbejde baseret på det.

3. Visualisering

Kreativ visualisering er en teknik, som hjælper dig med at holde fokus på, hvad du ønsker, og hvordan, du kan opnå det. For at gøre det skal du bruge et par minutter hver morgen på at visualisere dig selv i de situationer, som du ønsker at opleve.

Forestil dig, at du oplever det i førsteperson, og brug alle dine sanser på at forestille dig disse scenarier. Denne mentale øvelse vil lede dig på vej til at opnå det, du ønsker.

4. Motion, en vigtig del af din morgenrutine

Der er mange fordele ved at starte dagen med en eller anden form for motion. Det forbedrer dit helbred, øger din selvtillid og fylder dig med energi til resten af dagen.

Du kan vælge præcis de øvelser, du har lyst til; et par minutter hver morgen er nok.

5. Læs

Vi har alle bøger, som vi gerne vil læse, men aldrig synes at have tid til. Sådan er det måske for dig eller der kan være områder, som du gerne vil lære mere om eller øve dig på. Imidlertid gør alle dine forpligtelser, at du enten udsætter eller dropper denne vigtige del af dit liv.

Dette er tiden til at gøre disse ting. Sæt derfor lidt tid af hver morgen til at få indhentet noget læsning.

6. Skriv

Du forbinder dig med dig selv og dine følelser, ønsker og frygt, når du skriver. Det giver dig perspektiv og klarhed. Det er derfor, du bør dedikere nogle minutter hver morgen til at skrive.

Du kan skrive om, hvad du har opnået, din fremgang eller dine oplevelser fra dagen før. Eller du kan bruge denne tid til taknemmelighed og optimisme i dit liv, idet du skriver om de mest positive ting, som er sket for dig, eller hvad du ønsker, der skal ske.

Kvinde fører dagbog

Tilpas din morgenrutine

Du kan tilpasse de ovenstående trin, så de passer til din personlighed og din situation. Vælg hvilken rækkefølge, du vil gøre tingene i, samt hvor lang tid du vil bruge på hver enkelt.

Du kan også vælge, hvordan du ønsker at bruge stilheden eller hvad du vil skrive i din dagbog hver dag. Bare vær sikker på, at du er konsekvent og holder dig til de punkter, som vi har nævnt her!

  • Elrod, H. (2016). Miracle Morning. First.
  • Gawain, S. (1991). Visualización creativa. Sirio.