Kognitiv dissonans og følelsesmæssig afhængighed

september 23, 2019
Hvad er kognitiv dissonans? Og hvad gør det i forhold med følelsesmæssig afhængighed? 

I denne artikel skal vi se nærmere på Leon Festingers berømte teori om kognitiv dissonans, og hvordan det fungerer i forbindelse med et forhold med følelsesmæssig afhængighed. Der kan opstå meget skade, når vi ikke håndterer kognitiv dissonans korrekt.

Kognitiv dissonans er et klassisk koncept inden for psykologiens verden, og det blev udformet af psykologen Leon Festinger i 1957. Det henviser til det faktum, at folk som regel stræber efter at opretholde en intern sammenhæng mellem deres overbevisninger, værdier og adfærd.

Når denne balance trues, føler personen sig særdeles utilpas og søger efter at genoprette den. Kognitiv dissonans er en meget almindelig psykologisk effekt. Sandheden er, at vi alle har oplevet det i større eller mindre grad. I denne artikel ser vi nærmere på den effekt, som kognitiv dissonans har på følelsesmæssig afhængighed

Strategier for at bedrage os selv

Vi er ofte ikke klar over denne dissonans. Men når vi opdager den, har vi som regel forskellige strategier til at prøve at imødegå det. Nogle gange er det endda ubevidst. Vi trivialiserer enten vores adfærd (“det betyder ikke noget” eller “vi skal jo dø af et eller andet”) eller selvbedrag (“jeg er sikker på, at tingene vil ændre sig”).

Ved andre lejligheder kan vi endda ændre vores egen mening og forsøge at påvirke andre til at ændre deres. Vi kan endda skabe strategier, så vi ikke er nødt til at sammenligne os selv med andre. For eksempel: “Ja, det er rigtigt, at han døde af kræft, fordi han røg. Men der var kræft i hans familie, og det er der ikke i min.”

Kognitiv dissonans i forhold, hvor der er følelsesmæssig afhængighed er et ret almindeligt emne. Når man er langt inde i et giftigt forhold, ved man godt inderst inde, at man virkelig bør komme ud af det. Men samtidig er der altid noget, der forhindrer en i at gøre det.

Frygten for ensomhed og oplevelsen af tab går hånd i hånd med det ubehag, du føler hver dag, når du dag ud og dag ind lever i et destruktivt forhold.

Kvinde, der er ked af det

Når “jeg skal” møder “jeg har brug for”

Den kognitive dissonans i følelsesmæssig afhængighed opstår, når personen begynder at føle, at hver dag med den anden person er lidt ligesom en fængselstraf. Dette kan skyldes, at deres partner ydmyger dem eller lukker dem ude.

Det opstår også, når de er aggressive, argumenterende eller endda utro. Resultatet er, at den afhængige persons selvværd påvirkes i stigende grad.

Hver gang en følelsesmæssig afhængig person har en gnist af klarhed, åbner de øjnene. Så er de i stand til at se, hvordan tingene virkelig er. De bliver klar over den smerte, de mærker. Alt bliver en hvirvelvind for dem, og de indser, at de er nødt til at ende forholdet, da det sårer dem så meget.

Desværre har følelsesmæssig afhængighed noget endnu mere magtfuldt: Frygten for afvisning eller ensomhed. Frygten for at være alene holder forfærdeligt godt fast i os. På grund af dette forsvinder klarhedens øjeblik som regel meget hurtigt. 

Tillid til falsk komfort

I stedet for at gøre det logiske og ende forholdet, søger personen tilflugt i den falske trøst ved at “have brug for” den anden person, så de ikke skal være alene. Af denne grund fortsætter tingene, som de plejer, og der er intet, der ændrer sig.

Den afhængige person forbliver i det giftige forhold, og dette fører til en meget ubehagelig kognitiv dissonans. Selvom du ved, at du har brug for at flygte, skræmmer tanken om den forestående ensomhed dig. 

Kognitiv dissonans i forhold med følelsesmæssig afhængighed bliver endnu mere ubehageligt, når dem omkring dig, fra deres eget synspunkt, tydeligt kan se, at du bør ende forholdet.

De har de bedste intentioner og vil gerne hjælpe. De siger ting som: “Kan du ikke se, at han/hun er utro?”, “Du bør ikke finde dig i at blive råbt af” og “skynd dig væk, før det er for sent”.

Dette skaber åbenlyst en endnu større intern konflikt. Den afhængige person vil endda begynde at diskutere med disse mennesker eller lukke dem ude af sit liv for at undgå at forårsage mere dissonans. Denne kognitive dissonans forværres, når folk – især dem, som er vigtige for os – er i strid med vores måde at opføre os på.

Kognitiv dissonans i følelsesmæssig afhængighed: Undskyldninger og selvbedrag

Kvinder krammer sin partner

Undskyldninger og selvbedrag er ofte meget normalt i giftige forhold. De kommer til overfladen i et forsøg på at reducere komforten, der produceres af den kognitive dissonans. På denne måde ender folk med at tro, at de ting, de har skabt i deres sind, er virkelige, i et forsøg på at få situationen til at give mening.

Kognitiv dissonans i forhold med følelsesmæssig afhængighed giver os nøglen til at være i stand til at opfange selvbedrag. De bedste ledetråde er alle vores følelser. Når du er i et skadeligt forhold, og din opførsel er i strid med denne kendsgerning, føler du dig utilpas.

Sommetider kan dette endda lede til depression, med alt det indeholder: Søvnløshed, mangel på appetit, apati.

Kognitiv dissonans: At genoverveje vores interne dialog

Hvis vi føler os virkelig utilpas eller urolig, kan det måske være, at vi skal genoverveje vores interne dialog. Hvis vi gør dette, vil vi indse, hvad vi siger for at prøve at overbevise os selv om at fortsætte, som vi altid har gjort.

Overvejelsen om at slå op

En anden måde, vi bedrager os selv på, er, når vi tænker over det mulige brud. Vi oplever det, som om det var en dyb afgrund. Vi vil helt sikkert være fyldt med en intens frygt for det uvisse, der kan være resultatet af en fremtid med alle disse ændringer i horisonten.

Dette kan ofte gøre os endnu mere sikre på, at vi er nødt til at forblive ved vores partners side. Ikke så meget for kærlighedens skyld, men fordi vi er bange for at være alene. Vi stoler simpelthen ikke på vores egne evner, ressourcer eller potentiale.

Det er vigtigt at gå i terapi, hvis vi gerne vil komme til bunds i alle de tricks, som vores sind forsøger at narre os med. Vi gør det for at have en sikker, men uønsket fremtid.

Psykologisk terapi kan virkelig hjælpe os med at reducere denne dissonans ved at bruge strategier, der ikke vil skade os på nogen måde. Det, vi virkelig er nødt til at gøre, er at tage de nødvendige skridt, der vil få os til at se virkeligheden i øjnene og tage de nødvendige handlinger.

  • Morales, F.(1994). Psicología Social. Madrid: McGraw-Hill.