Hvordan du kan ændre en vane i 6 trin

april 27, 2019
At ændre en vane er en sand udfordring, især hvis den ligger dybt. Men vi kan alle finde en vane, vi godt kunne tænke os at ændre.

Ved et nyt års begyndelse laver mange forsætter om at starte eller stoppe med at gøre noget. Sandheden er, at selvom vi prøver at ændre en vane, går vi hurtigt tilbage til den samme gamle rutine.

Den gode nyhed er, at der er effektive metoder, der kan hjælpe dig med at ændre en vane. Selvom vi gerne vil ændre os, så fejler vores strategi somme tider. Ændringer kræver naturligvis arbejde og udholdenhed. Men det er meget sværere at ændre en vane uden en tilstrækkelig metode.

For at ændre en vane er du nødt til at sætte kognitive, følelsesmæssige og afgørende faktorer i spil. Fra analyser af menneskelig opførsel har vi opdaget, at processen med at ændre en vane har seks stadier.

“Ingen kan være en slave for deres identitet. Når der er en mulighed for ændring, må vi ændre os.”

-Elliott Gould-

1. Præ-overvejelse: Det første trin, der vil hjælpe dig med at ændre en vane

Processen med at ændre en vane starter med de første hint, der hvisker i vores øre. En næsten helt stille stemme fortæller os, at vi har en usund eller negativ vane. Somme tider kommer den fra andre mennesker. Andre gange så bliver vi selv klar over det. Faktum er, at vi får et hint om, at vi måske har en vane, der er værd at ændre.

Kvinde i aftensolen

På samme tid kan vi måske også føle benægtelse eller modstand. Vi leder efter årsager til at beholde en vane eller afvise argumenterne, der taler for en ændring. Folk kan godt lide at beholde alle vaner, som de er, og idéen om ændring er ikke noget, de bliver glade for til at starte med.

2. Overvejelse: Hvor du bliver klar over behovet for at ændre en vane

Dette er det længste trin i processen. Det kan vare måneder, år, eller endda et helt liv. Det er det øjeblik, hvor du bliver klar over, at du har en dårlig vane, at den påvirker dig og at det vil være bedst at ændre den.

Dette er også stadiet, hvor du beslutter dig for at ændre noget, og til sidst begynder at handle for at opnå den ændring. Det kan ikke benægtes længere. Men der kan være en mangel på motivation eller besvær med at finde den rette vej mod ændring.

3. Forberedelse

Forberelse er det stadie, hvor vi rent faktisk begynder at prøve på at ændre os. Det er her, hvor vi prøver igen og igen, selvom vi bliver ved med at fejle.

Mand der skubber en sten op af et bjerg

I dette stadie opdager personen præcis, hvor svært det er at ændre en vane. Men personen er stadig klar over det faktum, at de har brug for at ændre sig. De begynder at identificere de vigtigste forhindringer, der skal overkommes for at de kan ændre sig. Det er et nødvendigt stadie, der repræsenterer fremskridt.

4. Realisering

I dette stadie er der bevidst og vedblivende forsøg på at ændre en vane. Personen lægger en strategi for at opnå deres mål, ofte med hjælp fra andre folks råd eller indsamlede informationer. Der er mærkbare opnåelser, selvom de ikke nødvendigvis repræsenterer nogen drastisk ændring.

Realisering slår ofte fejl, fordi vi ikke har udført de andre trin. Nogle mennesker vil have succes med det samme, men dette sker ikke normalt. Uanset hvad, så er der observerbart og tydeligt fremskridt i dette stadie.

5. At vedligeholde den nye vane

Som navnet lægger op til, så er dette stadiet, hvor vi vedligeholder vores nye opførsel. Vi har brudt en gammel vane eller opbygget en ny en. Nu skal vi få det til at holde og integrere det i vores liv. I dette stadie, er der større vished og selvsikkerhed.

Et papirsfly viser, at det kan ændre en vane ved at flyve en anden vej end resten

Men for at vedligeholde den nye vane, er vi nødt til at finde nye forstærkningsvaner. For eksempel, hvis målet var at holde op med at ryge, kan en ny vane med fysisk aktivitet være perfekt. Det er også meget vigtigt at holde sig motiveret og at belønne sig selv ofte for sine resultater.

6. Tilbagefald: Grunden til, at det er så svært at ændre en vane

Tilbagefald er helt normalt i ændringsprocessen. Det menneskelige sind er ikke lineært. Men et tilbagefald betyder ikke, at du er nødt til at gå tilbage til begyndelsen.

Hvis du får et tilbagefald, så bør du gå tilbage til forberedelsesstadiet i processen. Det er også essentielt ikke at blive forvirret. I stedet, så bør du holde dig motiveret og ikke lade tvivlen tage over. Det er altid godt at tænke over, hvad der førte til tilbagefaldet og identificere risikofaktorerne.

Sten i balance

Det er ikke nemt at ændre en vane. Men når du gør det, øger du dit selvværd og føler dig mere optimistisk og sikker på dine egne evner. Derudover, så forbedrer du også din livskvalitet og eliminerer potentielt skadelige faktorer.