Fire vigtige ting til at hjælpe dig med at træne fokus

Formål nærer opmærksomhed. Ligeledes, kan en favorabel, emotionel tilstand hjælpe dig med bedre at forstå, hvad der er interessant for dig.
Fire vigtige ting til at hjælpe dig med at træne fokus

Sidste ændring: 19 august, 2019

Du er nødt til at kontrollere dit sind og dine følelser for at få succes i dit liv. Vi vil derfor forsyne dig med fire vigtige ting, der kan hjælpe dig med at træne fokus.

Ifølge Daniel Goleman, er du nødt til at træne fokus for at begynde at identificere, hvad der foregår inden i og uden for din hjerne. I en krævende verden, fyldt med stimuli og pres, mener Goleman, at mange muligvis forsømmer det interne univers, som består af følelser, frygt og behov.

Ligeledes, glemmer du måske også at være opmærksom på de vigtige ting omkring dig.

At holde fokus, at forbinde, at skelne, at fokusere på.. Du bruger altid disse processer i dit liv. Tænk over det. Stress, angst eller depression kan lamme dit sind.

Når din hjerne er i højt beredskab, opmærksom på tusindvis af stimuli, tanker, følelser og bekymringer, så kan verden virke kaotisk. Der er ingen produktivitet i dette miljø. Det er et hus uden døre, uden vinduer. Du kan ikke være glad, hvis du føler dig fanget.

Mand med masser ideer er i gang med at træne fokus

Daniel Goleman skrev Focus i år 2013. I denne, forsøger han at lære dig, hvordan du skal træne fokus, så du kan bryde fri fra lidelse og kaos. I en verden med for mange distraheringer, skal du refokusere dit sind, for at forblive rolig, og tage højde for det, der virkelig betyder noget.

Fire vigtige ting til at træne fokus, i følge Daniel Goleman

For at træne fokus, siger Goleman, at du er nødt til at identificere en meget vigtig ting. Fokus er, ligesom mange andre, basale, psykologiske processer, en muskel. Hvis du ikke bruger den, mister du den.

Hvis du er vedholden og villig, vil du begynde at få det bedre. Det vigtigste er at være opmærksom på dette behov.

Nu til dags, kan gadgets gøre mange ting. Vores smartphones og computere erstatter processer, vi før gjorde selv. Mentalt altså. Det er derfor, du er så fokuseret på disse gadgets, i stedet for at være opmærksom på din indre og ydre, sociale kontekst.

Lidt efter lidt, kan al denne information, distrahering, pres og data få dig til at føle dig udmattet. Dette er kendt som kognitiv overstimulering. Det er lig det, der sker, når du arbejder overdrevent, når du er virkelig træt og ikke kan fortsætte.

At være træt gør dig sårbar over for adskillige, ugunstige scenarier, såsom stress eller angst. Lad os tale om strategier, der kan hjælpe dig med at træne fokus.

Tag kontrol over dit sind

William James, en fremtrædende forfatter inden for moderne psykologi, definerede opmærksomhed som:

“…at tage besiddelse over sindet, i en klar og levende form, over én ud af hvad der virker til at være adskillige, samtidigt mulige objekter eller toge af tanker. Fokus, koncentration af bevidstheden er af dets essens.”

  • Opmærksomhed er et kraftfuldt værktøj. Det sætter dit fokus på et klart mål. For at tage denne besiddelse, er du desuden nødt til at kontrollere dine følelser og være rolig.
  • At forstå, hvad opmærksomhed er, vil gøre det lettere for dig at få det.
Animation, der tager kontrol

Opskrift på selvkontrol, når du skal træne fokus

At træne fokus betyder at udøve selvkontrol. Du er omgivet af mange stimuli, idéer, tanker og følelser, så dit sind kan miste fokus og blive flakkende.

Doktor Heather A. Wadlinger, fra University of Pennsylvania, har udført studier, der har afsløret, at opmærksomhed er relateret til følelser. Det betyder, at tager du dig af det førstnævnte, vil det forbedre det sidstnævnte. Men hvordan kan du gøre dette?

Interne og eksterne forbindelser

Hvis du ikke er opmærksom på dine interne realiteter, vil du, før eller senere, ende med at miste dig selv. Dem, der ikke har forbindelse til, hvem de er, og hvor værdifulde deres omgivelser er, mister deres livskvalitet og glæde.

  • Lyt til dit hjerte. Begynd, i dag, med at håndtere, hvad end der sårer dig eller er problematisk for dig.
  • Ligeledes, skal du være opmærksom på dig selv, i hvert et øjeblik. Vær opmærksom på, hvad du har brug for, hvad du fortjener, og hvad der sker inden i dig selv.
  • Praktiser empati. For Goleman, er det særdeles vigtigt at have forbindelse til andre. Empati kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er vigtigt for dig og de folk, der betyder noget for dig.
glad mand bag et skrivebord

Laver du det, du elsker?

Det er et af de spørgsmål, som Daniel Goleman stiller i sin bog, Focus. Det meste af tiden, kan du kede dig eller være stresset. Det simple faktum, ikke at have et formål i livet, kan få din opmærksomhed til at svinde ind. Hvis du ikke er motiveret, vil du miste den gnist, der skubber dig til at være mere kreativ.

Nogle gange, er du nødt til at overgive dig, og stoppe med at påtvinge dine præferencer. Det er ikke alle, der er heldige at lave det, de elsker, eller at have et interessant liv. Du er nødt til at finde en balance. Du er nødt til at finde et formål i livet, aktiviteter, du er passioneret omkring, og folk, der bringer glæde og energi ind i dit liv.

Formål nærer opmærksomhed. En favorabel, emotionel tilstand kan ligeledes hjælpe dig med bedre at forstå, hvad der er interessant for dig. Disse små ting er, uden tvivl, det, du har brug for, for at reflektere over og forbedre din livskvalitet. 

Gør det. Træn dit fokus, og mist ikke det, der gør dig glad. Find det, der motiverer dig til at være den, du virkelig er, og vær glad for det, du har.

Det kan interessere dig ...
Hjernehinder: Struktur og funktion
Udforsk SindetLæs den på Udforsk Sindet
Hjernehinder: Struktur og funktion

Hjernen og rygmarven er omgivet af tre lag membraner: Hjernehinder. De tre hjernehinder er dura mater, arachnoid mater og pia mater.



  • Goleman, Daniel (2013) Focus: desarrollar la atención para alcanzar la excelencia. Kairós