Find ud af, hvad der begejstrer dig, og dit liv vil blive bedre

Hvad er spændende for dig? Hvad får dit hjerte til at vibrere og fylder dit sind med planer, håb og drømme, som du vil opfylde? Vi har alle brug for disse små daglige stigninger af dopamin for at føle os i live og komme videre. Find ud af, hvordan du kan opnå det.
Find ud af, hvad der begejstrer dig, og dit liv vil blive bedre
Valeria Sabater

Skrevet og kontrolleret af psykolog Valeria Sabater.

Sidste ændring: 29 november, 2022

Har du fundet det, der begejstrer dig? Det siges, at en af Miguel de Unamunos største hobbyer (ud over at skrive og undervise) var origami, nærmere bestemt at lave papirslips. Han kaldte det cocotologi og skrev en ret besynderlig bog, Apuntes para un tratado de cocologia (Noter til en afhandling om cocotologi) om det.

Det siges også, at digteren Emily Dickinson havde en passion for at bage brød. Hun elskede nemlig duften af friskbagt brød og blev efter at have fundet på forskellige opskrifter inspireret til at begynde at skrive digte. En af Agatha Christies passioner var også ret slående.

Det var arkæologi. Som barn havde hun en afslørende drøm, hvor hun så sig selv grave gamle byer og kunstneriske levn fra fjerne tider op. Fra det øjeblik af har hun altid været fascineret af denne verden.

Selv om hendes liv førte hende i andre retninger, rejste hun som 40-årig til den antikke by Ur i Irak, en vigtig kerne i det gamle Mesopotamien. Hun ønskede at tilbringe noget tid i denne verden med sand, klipper og underjordiske mysterier. Det var der, hun mødte sit livs kærlighed, den berømte arkæolog Max Mallowan.

Det lader til, at de små ting, der fascinerer og begejstrer os og ender med at blive til små besættelser, ofte giver plads til store begivenheder i vores liv. Derfor giver det at finde det, der begejstrer dig, dig mulighed for at bevæge dig fremad og endda føle dig tilfreds.

Vi er programmeret til at søge givende oplevelser. Det giver os mulighed for at finde mening, motivation og glæde i vores tilværelse.

Lille pige spiser chokolade

Vores daglige chokoladeis

Personen med depression bærer på noget mere end blot tristhed. Faktisk er de fanget i konstant anhedoni. Med andre ord er de ikke i stand til at opleve nogen form for glæde, nysgerrighed, nydelse eller tilfredsstillelse. Intet begejstrer dem, og selv alt det, som de tidligere var lidenskabelige om, og som underholdt dem, giver ikke længere mening.

Få fornemmelser kan være mere ødelæggende. Det skyldes, at vi som mennesker er programmeret til at søge givende fornemmelser og flygte fra ubehagelige fornemmelser.

Følelser med positiv valens er dem, der giver os stimulerende bidrag af dopamin, serotonin og adrenalin, som er afgørende for vores velvære, motivation og indlæring. Hvis disse neurotransmittere ikke er til stede, slukker noget i os.

Psykologen Silvan Tomkins forklarede med sin affektteori, at psykisk sundhed i vid udstrækning afhænger af evnen til at maksimere givende oplevelser. Følgelig vil det at finde det, der begejstrer dig, være din daglige livline, uanset hvor ubetydeligt det er. Det er lidt ligesom at forkæle sig selv med et øjebliks ro, mens man nyder en chokoladeis.

En motiveret hjerne, en hjerne, der er i stand til at finde motivationsfaktorer på regelmæssig basis, udvikler en mere fleksibel og forandringsorienteret kognitiv tilgang til at opnå velvære og nye mål.

At blive begejstret fremmer kognitiv fleksibilitet

Ofte er de ting, der begejstrer os, de mest elementære og ubetydelige. Emily Dickinson var besat af duften af friskbagt brød, men det gav også næring til hendes inspiration til at komponere digte. Agatha Christie har altid været fascineret af arkæologi, og det hjalp hende til at udvikle de mærkelige romaner. Det var også skyld i, at hun fandt sit livs kærlighed.

At finde det, der begejstrer dig, åbner dit sind, udvider dit perspektiv og bryder dine negative tankemønstre. Faktisk fremhæver forskningen, at følelser med en positiv værdi er til fordel for kognitiv fleksibilitet.

Med andre ord gør de det lettere for din hjerne at tilpasse sig uventede og skiftende situationer gennem nye idéer og adfærd. På den anden side er de, der er fanget i et fængsel af ængstelse, modløshed og angst, ude af stand til at reagere på udfordringer eller til at komme med innovative idéer til de enkleste problemer. De oplever kun frygt, undgåelse og følelser af modløshed.

Følelser som glæde, nysgerrighed, passion eller fornøjelse gør os mere tilbøjelige til at handle og ændre os.

Kvinde går barfodet udenfor

Vær modig: Søg efter det, der begejstrer dig

Nogle gange ser alting bedre ud efter en dårlig dag, når du har gået en tur, mens du nyder en lækker chokoladeis. Andre gange er musikken din redningsmand, eller en god bog tjener som dit tilflugtssted. Eller det åbner nye horisonter for dig at finde en ny hobby. Det skyldes, at der er nogle følelsesmæssige tilstande, der triumferer over sorgen og får dig til at omformulere dine begrænsende tanker og overbevisninger.

Så giv dig i kast med det, find ud af, hvad der begejstrer dig. Se efter, hvad der vækker det magiske ord entusiasme i dig, og du vil se, hvordan dine mentale skemaer gradvist bliver mere fleksible.

For at opnå dette er det værd at fremme de tilstande, som psykolog Barbara Fredrickson definerer som “stjerneemotioner”. Det er de tilfredsstillende tilstande, der har magt til at formidle dit velvære, din succes og din lykke. De er som følger:

1. Se efter det, der giver dig glæde og begejstrer dig

Glæde er mere end bare at grine. Det er at føle udstråling og positivitet på en intens måde. Du behøver trods alt kun at være sammen med en person, der altid får det bedste frem i dig med sine tanker og idéer, for at se livet på en lysere og mere håbefuld måde.

2. Ro giver dig sindsro

En gåtur, en læsning, en lur, en lur, meditation. Vi kan alle finde sindsro på de mest enkle måder. Det er de øjeblikke, hvor du føler dig taknemmelig, tryg og i fred.

3. Interesse, det nysgerrige sind

Psykologisk og mentalt velvære kræver, at du aldrig slipper det barnlige blik, der vil vide alt. Nysgerrige mennesker er vågne væsener, der er forbundet med deres omgivelser. De har altid noget nyt at lære.

4. Bevar håbet

Se efter det, der begejstrer dig og gør det muligt for dig at bevare håbet under alle omstændigheder. Når du opdager noget, der giver dig mening, og som du brænder for, føler du dig mere knyttet til nuet, forenet med livet og fremtiden.

5. Vær stolt af dig selv

Af og til finder du en ny hobby, noget, du er særlig god til, som pludselig åbner nye perspektiver. Det påvirker dit psykiske velbefindende at indse, at du er kompetent på et bestemt område, fordi det hjælper dig med at øge dit selvværd.

6. Hav det sjovt, slip ikke dit indre barn

Hvornår har du sidst haft det sjovt? Hvornår grinede du og morede dig, som du plejede at gøre, da du var barn? Hold aldrig op med at nyde den slags øjeblikke i selskab med særlige mennesker, som du føler dig lykkelig sammen med.

7. Søg efter det, der inspirerer og begejstrer dig

Inspiration er en kraft midtvejs mellem det følelsesmæssige og det kognitive, som udvider dit sind. Den løfter og guider dig til ny adfærd. Det er vigtigt, at du finder områder, discipliner eller aktiviteter i dit liv, der skaber denne fornemmelse.

Når du har inspiration i dit sind og hjerte, forsvinder din sorg nemlig, og din lyst til at bevæge dig, søge flere stimuli og nå bestemte mål bliver tændt. Inspiration betyder glæde. Det er en flamme, som du aldrig bør tillade at slukke.

Afslutningsvis, hvis du føler dig i dårligt humør og med lav energi, så søg efter det, der begejstrer dig. Det gør ikke noget, at du ikke har lyst til det i øjeblikket. Lysten vil dukke op, når du bliver aktiv, går ud over dine hverdagstærskler og finder noget udfordrende og nyt. Det kan endda ændre dit liv fuldstændigt.



  • Benjamin, J. & Atlas, G. (2015). The ‘too muchness’ of excitement: Sexuality in light of excess, attachment and affect regulation. International Journal of Psychoanalysis, 96, 39-63.
  • Tomkins, S.S. (1995). Script Theory. In V. Demos (Ed.), Exploring Affect: The Selected Writings of Silvan S. Tomkins (pp. 312-410), New York: Cambridge University Press.
  • Tomkins, S.S. (1962/2008). Affect Imagery Consciousness. New York: Springer.

Indholdet på Udforsk Sindet er udelukkende til information og læring. Det erstatter ikke diagnosen, rådgivningen eller behandlingen fra en fagperson. I tilfælde af tvivl er det bedst at tale med en betroet specialist.