Det er ok at have det dårligt

Det er ok ikke altid at have det godt. Forskelligt humør er en del af vores natur. Når vi accepterer det og opbygger os selv, vil stormen snart passere.
Det er ok at have det dårligt

Sidste ændring: 15 april, 2021

Nogle gange føler du dig skyldig over at være nede eller føle dig deprimeret. Dog indser du ikke, at det i nogle situationer er helt ok at have det dårligt.

Har du nogensinde undret dig over, hvad der ligger bag udtryk som “du ser dum ud, når du græder”, “mænd græder ikke” eller “op med humøret”? Disse umiddelbart uskyldige vendinger er i virkeligheden skjulte former for tortur og irettesættelse.

Personer, som siger den slags ting, fortæller dig, at der er noget galt med det, du føler, og at du ikke burde have disse følelser. Du burde ikke være ked af det, hvis du har mistet, siger de. Du burde ikke være vred over, at du er blevet forrådt. Virkelig? Hvorfor skulle du ikke have det sådan?

Trist mand, der kigger ud af vindue

Når du anerkender alle dine følelser, banes vejen for selverkendelse.

Hvorfor må du gerne have det dårligt?

Vi går alle gennem gode og dårlige tider. Det er en del af vores natur; forandring er en del af livet. I princippet er der intet i vejen med skiftende sindsstemninger, i modsætning til hvad mange personer og kulturer siger.

Der er mange tidspunkter, hvor du har det skidt, ikke kun på grund af tab eller forræderi eller noget lignende, men også på grund af det, der sker, når du ikke er i stand til at ryste denne følelse af dig. Det, du ofte vil gøre, er at rette vreden indad. Når du gør det, gør det smerten større og såret dybere.

Det er derfor ok at have det dårligt, hvis:

  • Du skal give udtryk for, hvad du føler.
  • Du har brug for at kommunikere noget omkring dine følelser.
  • Der sker noget ubehageligt for dig.
  • Der sker noget ubehageligt for en, du holder af.
  • Du føler dig umotiveret.

Disse er blot få eksempler. Faktisk er det vigtigt, når vi taler om følelser, at du accepterer og lytter til dem, når du mærker dem. Du skal forstå dem som budbringere og ikke som dårlige nyheder.

Sur pige lægger armene over kors som tegn på at have det dårligt

At have det dårligt, ud over lidelsen

Når du begynder at se tingene fra dette perspektiv og forstår, at disse følelser er en god mulighed for dig til at lære, vil lidelsens intensitet blive mindre. Det betyder ikke, at du automatisk vil holde op med at have det dårligt. Men det betyder dog, at du vil begynde at distancere dig selv fra lidelsen. Husk, at lidelse ofte kan være et valg.

Når du gør alt dette, vil du kunne gøre modstandsdygtighed til en af dine største dyder. Du vil blive i stand til at overkomme ubehag, finde mening i livet og lære fra hver oplevelse.

Kvinde, der nyder naturens duft

Sådan håndterer du at have det dårligt

Der er mange måder at håndtere det på, når man har det dårligt. En god måde er at starte en rejse ind i dit inderste selv. Selverkendelse er et kraftfuldt værktøj, som gør dig i stand til at indse, hvad du føler, og hvor du gerne vil hen.

En anden måde er at identificere, hvordan du har det på et emotionelt niveau, og derefter begynde at sætte dig mål for dig selv om at stå mere fast og vælge dine mestringsstrategier bedre. Hvis du for eksempel ved, at du bliver irritabel, når du laver fejl, så begynd at arbejde på det. Du kan udtrykke din vrede på en mere kontrolleret måde, så det ikke kommer ud af kontrol.

Bed om hjælp

En anden mulighed er at bede om hjælp fra en psykolog eller psykiater. Vi har alle brug for støtte, og disse professionelle vil ikke kun hjælpe dig, når du har det dårligt, men også hjælpe dig med at få det bedste frem i dig selv.

En anden ting, du kan gøre, er at involvere dig i aktiviteter, som vil hjælpe lidt på humøret. Det kan være fysisk træning, at male, danse eller være sammen med mennesker, du holder af, blot for at nævne et par eksempler.

Det vigtige er at finde mening i den vej, du vælger at gå. På denne måde vil du blive i stand til at sige farvel til lidelsen. Viktor Frankl taler i sin bog, Man´s search for Meaning, om dette i en chokerende og vidunderlig beretning om sin livserfaring.

Kort sagt er det fint at have det dårligt, hvis du bruger oplevelsen til at opnå følelsesmæssig accept. Lad der være rum til dine følelser, så de kan ånde og fortælle dig, hvad de skal.

Det er meget muligt, at nogen har såret dig, eller at du har oplevet et tab. Imidlertid vil disse ting finde vej ind i dit liv, så du har mulighed for at reflektere og reagere, og derpå lade dig være.

Det kan interessere dig ...
7 tips til at kontrollere humørsvingninger
Udforsk SindetLæs den på Udforsk Sindet
7 tips til at kontrollere humørsvingninger

Vi oplever alle humørsvingninger, nogle dog mere end andre. Læs her, hvad det er og hvordan du kan kontrollere humørsvingninger.



  • Frankl, V. (2015). El hombre en búsqueda de sentido. Barcelona: Herder.