Sådan kan du løfte humøret på en dårlig dag

· september 11, 2018

Der er nogle dage, hvor man vågner op i godt humør. Dage, hvor man har mere energi til at imødekomme dagen, mere lyst til at grine og er mere ivrig efter at opfange alt, hvad man ser. Du tænker måske, at det sker af sig selv, uden nogen rigtig årsag. Men sandheden er, at dine tanker og neurotransmittere spiller en meget vigtig rolle i dette. Så hvordan kan du løfte humøret, når du konstant er i dårligt humør?

De grå dage, hvor du ikke har noget energi og det eneste, du har lyst til, er at lukke dig selv af for omverden eller endda at forsvinde, opstår ikke ved et tilfælde. At være nedtrykt og generelt skidt tilpas sker som regel af en grund, og det er altid noget, som forstyrrer ens normale liv. Men den eneste rigtige måde at konfrontere det grå lagen, der dækker dig, er ved at forstå, hvad det er.

Det er absolut essentielt at normalisere, acceptere og lære fra dine mest nedtrykte dage. Alle følelser er vigtige, ikke blot de glade. Det er lige så skidt konstant at være i dårligt humør, som det er at være i en euforisk tilstand hele tiden.

“Det er mere passende at grine af livet end at beklage sig over det.”

– Seneca

Kvinde kigger mod sol for at løfte humøret

Derfor er det vigtigt at løfte humøret

Når man går ud fra tanken om, at ikke alle dage kan være gode, at følelser er tilpasselige og at vores humør svinger indenfor et bestemt sæt regler, kan du nå til konklusionen, at det er umuligt konstant at være i godt humør. Alligevel er det en basal del af at opnå dine mål at holde humøret oppe. Dette hjælper dig også:

  • Hold ud, indtil du når dine mål.
  • Hold dig selv sund.
  • Undgå angst, stress og depression.
  • Nær dine personlige forhold.
  • Vær glad og plej din personlige velvære.

Ligesom Marcus Aurelius sagde, “Lykken i dit liv afhænger af kvaliteten af dine tanker.” Selvom han udelod den neurobiologiske del af den påstand, har neurovidenskaben bevist, at han havde ret. Hver gang du har en tanke, er der en biokemisk reaktion i din hjerne, hvilket frigiver bestemte stoffer, som sender beskeder til resten af kroppen. Når din krop modtager beskederne, igangsætter den en række fysiske reaktioner for at tilpasse din fysiske tilstand til den oprindelige tanke.

En måde at løfte humøret på er ved at ændre dine tanker. Selvfølgelig er det meget nemmere sagt end gjort, eftersom vores ubevidsthed kontrollerer de fleste af vores tanker. Faktisk kan det give bagslag at prøve at undgå negative tanker og gøre dem endnu værre. Boykot ikke dig selv eller føl skyld, hvis du på et tidspunkt føler dig fanget med denne form for tanker. I sidste ende kræver det en hel del øvelse at ændre dem.

“Tænk på al den skønhed, der stadig er omkring dig, og vær glad.”

Anne Frank

Mand med hoved i sky

Sådan kan du løfte humøret

For at gøre de ting, som vil hjælpe dig med at løfte humøret, til en vane, skal du begynde med at sikre dig, at du er klar, og at det er det rigtige tidspunkt til at komme ud af den følelsesmæssige sindstilstand, du er i. Når du har analyseret tingene og analyseret dig selv, kan du følge disse trin:

  • Øg dit aktivitetsniveau. At motionere, dyrke en form for sport og melde dig til aktiviteter, der interesserer dig, kan forbedre din velvære.
  • Gå en tur. Nogle undersøgelser viser, at ved at gå kan du stimulere områder i din hjerne, som kan løfte humøret.
  • Kom i kontakt med venner. At danne dybe tilknytninger til andre personer hjælper med at gøre folk glade.
  • Lyt til musik. Musik har evnen til at vække følelser såsom glæde, motivation og et godt humør.
  • Giv dig selv en pause fra nogle opgaver. At organisere din liste over gøremål og ikke at bekymre dig over de mindst vigtige (eller meningsløse) ting vil hjælpe med at løfte humøret og forbedre din sindstilstand.
  • Planlæg din tid ordentligt. God planlægning er nøglen til at fokusere på de vigtigste opgaver og give dig selv tid til at hvile.

Udover det er kognitiv omstrukturering, anvendt indenfor kognitiv adfærdsterapi, en god måde at ændre dine overbevisninger ved at stille dig selv forskellige spørgsmål om dem. Ved at sætte spørgsmålstegn ved måden, hvorpå du ser verden, kan du ændre din tankegang, og på den måde kan du løfte humøret. Som altid er den bedste måde at gøre det på at gå til en specialiseret terapeut.

“Min generations største opdagelse er, at et menneske kan ændre sit liv ved at ændre sin attitude.”

– William James