Teorien om de små sejre kan øge dit selvværd

oktober 6, 2019
Det er ligegyldigt, hvor stor din udfordring eller dit problem er. Hvis du opdeler det i overskuelige mål, bliver alt håndterbart.

Teorien om de små sejre går ud på, at livet bliver bedre, hvis du lærer at forenkle tingene. De største og mest uløselige problemer er nemmere at tackle, hvis du bryder dem op i mindre stykker.

Der er ikke noget, der er bedre for dit selvværd, end at hylde masser af små sejre. Disse daglige triumfer kan motivere dig til at fortsætte. Antropologer siger, at evnen til at lave fremskridt er naturligt for mennesker.

Teknologisk, social og kulturel udvikling er næsten ustoppelig. Så meget, at vi inden længe har nye generationer, der vil besøge uudforskede planeter. De vil udrydde sygdomme, der er uhelbredelige i dag.

“Jeg går langsomt, men jeg går aldrig baglæns.”

-Abraham Lincoln-

Hovedideen er denne: Du vil finde ud af, at det er svært at opnå små gevinster, hvis du ikke stimulerer din motivation til at få dem til at ske. Du er nødt til at tro på dine muligheder. Ellers vil mænd og kvinder, der har tillid til deres evner og har et højt selvværd, forbigå dig.

Teorien om de små sejre

James Watson, med-opdager af DNA’s molekylære struktur, forklarer i sine memoirer, at ingen forklarer dig, hvordan motivation virker i skolen. Ingen fortæller dig, hvordan du skal håndtere mørke øjeblikke og personlige nederlag.

Dr. Watson og Francis Crick mislykkedes flere gange i deres forsøg på at afkode DNA. Desuden troede de i mange år, at deres model ville mislykkes, og at de ville blive til grin over hele verden.

Ikke desto mindre besluttede begge videnskabsmænd at genetablere deres fokus, både mentalt og følelsesmæssigt, og anvende det, vi kender i dag som teorien om de små sejre. Der er jo intet bedre end at opbygge din selvtillid lidt efter lidt. Hvert rigtigt svar og hvert lille boost vil i sidste ende føre til en større sejr.

lyspære i mørkt rum

Brug teorien om de små sejre til at forbedre dit selvbillede

Vi ved alle, at du ikke kan få et barn til at løbe, hvis de ikke har lært at gå først. Du skal færdiggøre fundamentet på dit hus, før du bygger taget. Det er vigtigt at tage et skridt ad gangen. Du skal vide, hvad du skal gøre og hvornår. Frem for alt har du brug for intelligensen til at pleje din tålmodighed.

I vores daglige liv er der desværre sjældent meget plads til dem, der ønsker at gøre tingene langsomt. Vi værdsætter ikke folk, der tager lang tid og er påpasselige, før de springer ud i det.

De fleste af os sidder faktisk fast i den anden ekstremitet. Vi har store drømme og ønsker. Vi har også store problemer. Alt overvælder os, og forsvinder gennem vores fingre. Vi begynder at tro, at der ikke er nogen flugt fra disse fejltrin, og at vi har opbrugt alle vores muligheder.

Disse slags ideer ødelægger vores selvværd, såvel som enhver form for motivation, som vi skal bruge for at blive succesfulde.

Der er et navn, der fortjener anerkendelse i den psykologiske verden, for hendes bidrag til forskning af området betegnet som menneskelig motivation. Teresa Amabile er en Harvard professor, der specialiserer sig i kreativitet, produktivitet og tilfredshed på arbejdspladsen.

Hun fremhæver, hvad teorien om de små sejre har at tilbyde. For at opnå vigtige mål og løse komplekse problemer er det bedst at opdele rejsen i små faser.

mand i lille flyver symboliserer teorien om de små sejre

Små revolutioner i hverdagen

Karl Weick er en velkendt socialpsykolog og en anden ekspert inden for konceptet motivation. Ifølge Weick, er de fleste moderne samfund ikke effektive, når det kommer til at håndtere alvorlige problemer.

Det drejer sig om kroniske problemer, såsom ledighed og kriminalitet. Hvad politikere og non-profit organisationer gør, er at investere mange penge i “store løsninger”.

Imidlertid virker disse store løsninger altid til at mislykkes. De store ideer og gode hensigter går hurtigt op i røg. At tale om dem er en ting, men at gøre dem til en realitet er en anden.

Den virkelige løsning ligger i teorien om de små sejre. Vejen til virkelig at løse disse problemer er med små revolutioner hver dag. For at finde de ting, der er forkerte, skal du være en dygtig og tålmodig mikrokirurg, som kan finde kilden til problemet.

Det bedste er at lave enkle og beskedne planer på lokalt plan. Lande som Norge og Finland er rigtig gode til dette. De ved, hvordan man kommer tæt på virkelige mennesker og konstruerer tilgængelige strukturer, som fremmer forandring i samfundet, lidt efter lidt.

“Hvis du vil ændre store ting, skal du være opmærksom på de små ting.”

Rudolph Giuliani

mand med stjerneballon

Du kan forbedre dit selvværd ved hjælp af små mål

Det er ligegyldigt, hvor stor din udfordring eller dit problem er. Hvis du opdeler det i overskuelige mål, bliver alt håndterbart. Teorien om de små sejre indikerer, at du har brug for daglige gevinster for at bevare din følelsesmæssige sundhed. Vejen til at opnå dette er ved at sætte enkle, daglige mål.

Lidt efter lidt vil dit selvværd blive forbedret. Som du skrider frem, kan du foretage større ændringer, og derved tage større og mere selvsikre skridt. Du vil se dit mål bevæge sig lidt tættere på. Invester din indsats i denne enkle og ydmyge teknik, og du vil opdage, at dine begrænsninger forsvinder.