Arbejdsmæssig overbelastning og dets konsekvenser

20 februar, 2020
Udbrændthedssyndrom er nu officielt anderkendt af Verdens Sundhedsorganisation, WHO.

Hvis du indskrænker din tid ved at dedikere den til dit arbejde og ikke tager dig af dine behov, vil det, før eller senere, gå ud over din livskvalitet. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på effekterne af arbejdsmæssig overbelastning og forsøge at undgå det.

Arbejdsmæssig overbelastning er almindeligt disse dage, og mange folk dedikerer meget af deres tid til det. De gør det i sådan en grad, at de kan arbejde hele dagen, hver dag. Folk forlader deres hjem meget tidligt for at tage på arbejde, og kommer meget sent hjem. Det betyder, de bruger det meste af deres dag på arbejdspladsen. 

Hvordan kan en overdreven mængde af arbejde påvirke dit liv negativt? Hvis du dedikerer meget tid til dit arbejde, vil du ikke være i stand til at dedikere tid til andre områder i dit liv.

En arbejdsmæssig overbelastning vil derfor, åbenlyst, betyde, at du ikke har tid til at tage dig af dine personlige behov og interaktioner med din familie og venner. Det er blot nogle af de mulige, negative konsekvenser af at arbejde for meget.

En arbejdsmæssig overbelastning forringer din livskvalitet

Ana Alcayaga, direktør for Engineering in Risk Prevention and Environment for USS, siger, at arbejdsmæssig overbelastning er en risiko, der forringer livskvaliteten og produktiviteten. 

Denne udtalelse bliver underbygget af de seneste figurer fra den spanske arbejdssikkerhed og det nationale sundhedssystem (Sistema Nacional de Información de Seguridad y Salud en el Trabajo (SISESAT)). Ligelgedes, fremhæver dette studie de fysiske og psykiske risici, som udledes af lange og overdrevne arbejdstimer.

Kort sagt, udgør en overdreven mængde af arbejde mange sundhedsmæssige risici og det reducerer livskvaliteten. Det er, fordi det truer din fysiske og psykiske velvære, hvis du dedikerer det meste af din tid til at arbejde.

Dette gælder, selv hvis du virkelig godt kan lide det, du laver. Faktisk bliver produktiviteten forringet, som timerne går. Når du dedikerer meget tid til at arbejde, bliver dit sind derved mættet og du udretter mindre.

Arbejdsmæssig overbelastning og angst

En hård arbejdsdag er en risikofaktor for angst. Med andre ord, fører stress, der er udledt af en overdreven mængde af arbejde, til en overdreven udskillelse af visse hormoner, såsom kortisol (kendt som stresshormonet). Dette hormon forbereder dig på at imødekomme visse situationer. Det er derfor ikke skadeligt i små doser.

Når du udskiller en overdreven mængde af kortisol, på grund af konstant stress og bekymring, kan resultatet af en overbelastning, der opretholdes over tid, dog forårsage en foruroligende følelse af ubehag. Det kan manifestere sig som en følelse af trykken for brystet, mavesmerter og takykardi.

Søvnløshed

Det er ikke ualmindeligt for dem, der arbejder meget, at begynde at få problemer med at sove. Dette bliver, nogle gange, til kronisk søvnløshed. Din arbejdsmængde er så stor, at dit sind ikke er i stand til at koble fra, når det er sengetid.

Det gør det ikke muligt for dig at hvile, hvilket betyder, at den efterfølgende dag vil blive endnu mere udmattende, både mentalt og fysisk.

Forringelse af sociale relationer

En overbelastning af arbejde afholder dig også fra dine elskede. Måske ser du knap din ægtefælle, venner, søskende, børn og forældre. På den måde, bliver du den elskede, der altid er fraværende, og de andre forventer ikke længere andet end penge fra dig. 

For meget arbejde og udbrændthedssyndrom

Udbrændthedssyndrom er nu officielt anderkendt af Verdens Sundhedsorganisation, WHO. Denne organisation anser det for en lidelse, der påvirker folk på et emotionelt og psykisk niveau. Ydermere, påvirker det mange arbejdere, fordi de lever i en kontinuerlig tilstand af stress og angst.

Bemærk, at flere og flere professionelle fra adskillige arbejdssektorer har dette syndrom. Ifølge data fra et nyligt studie, påstår en høj procentdel af læger, at de lider af udbrændthed. Faktisk, er der en høj procentdel af udbrændthed inden for det medicinske felt. Desuden er antallet af folk i mange andre professioner, der har dette problem, stigende hver dag.

Afslutningsvis, skal du have i tankerne, at du er nødt til at begrænse den tid, du dedikerer til dit arbejde. Ellers vil din livskvalitet forringes. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på effekterne af for meget arbejde og forsøge at forebygge det. Det er også vigtigt at være opmærksom på, at mental og fysisk velvære er vigtigt for alle.