Viljestyrkens psykologi: hvor der er en vilje, er der vej

· juli 17, 2018

Viljestyrkens psykologi fortæller os, at intet er umuligt, når du er målrettet og din hjerne er trænet til at tage gode beslutninger. Mennesker er ikke født med viljestyrke. Men man udvikler disse kvaliteter med tiden, og bliver gradvist klar over sine begrænsninger og evner.


“Det er ikke fordi tingene er vanskelige, at vi ikke tør, men det er fordi vi ikke tør, at de er vanskelige.”

-Lucius Annaeus Seneca-


Studier om viljestyrke begyndte at tage til i 2011 efter APA (American Psychological Association) udførte en undersøgelse. Målet var at vurdere stressniveauet af den amerikanske befolkning, såvel som at fastlægge faktorer. Resultaterne var bemærkelsesværdige.

Mere end halvdelen af de adspurgte udtalte, at de udmærket var klar over, at deres livsstil ikke var sund. Ydermere vidste de, at stress såvel som bekymring, var deres værste fjender. Men de hævdede, at de ikke havde viljestyrken til at påbegynde forandringer. De følte sig ikke motiveret eller udrustet til forandringer.

Hvordan kan dette være? Hvorfor udskyder vi så mange ting? Hvorfor mangler vi viljen til at motionere, holde op med at ryge eller kæmpe for det, som vi har drømt om så længe. Viljestyrkens psykologi har nogle svar. viljen til forandring

Men hvad er “viljestyrke” egentlig?

Måske genkender du den følgende situation. Du har det som om, du ikke har nogen viljestyrke, som om du er i et mørkt rum, og du har ingen anelse om, hvad du skal gøre. Du føler dig hjælpeløs. Du slår dig selv i hovedet for ikke at kunne handle.

Noget som viljestyrkens psykologi gør meget klart for os, er, at viljestyrken ikke er genetisk. Ingen kommer til verden programmeret med den. Ydermere er det meget afhængig af personens humør, miljø og hvordan man blev opdraget. Ingen lærer os, hvordan vi kan overvinde frygt og ubeslutsomhed, hvordan vi kan få mere selvkontrol og målbevidsthed.


“Mod består af modstand overfor frygt, beherskelse af frygt – ikke mangel på frygt”

Mark Twain


viljestyrkens psykologi

Viljestyrkens kendetegn

Ifølge APA er viljestyrken: “evnen til at udskyde tilfredsstillelsen, og modstå kortvarige fristelser for at opfylde langvarige mål. Evnen til at tilsidesætte uønsket tanker, følelser eller impulser.”

  • Den er tæt forbundet med selvværd og selvopfattelse.
  • Viljestyrke har meget at gøre med reguleringen af negative eller begrænsende tanker. 
  • Derudover er den også forbundet med vores evne til at udskyde tilfredsstillelsen. Vi bliver nødt til at være i stand til at modstå kortvarige fristelser, for at opfylde langvarige mål. 

Endelig lægger vi igen vægt på, at alle disse evner og psykologiske ressourcer kan trænes og udvikles. Faktisk er det noget, som vi alle burde gøre, og noget som vi burde lære vores børn.

3 nøgle koncepter fra viljestyrkens psykologi

Mens det er sandt, at “hvor der er vilje, er der vej”, er tingene ikke altid så enkle. Sundhedspsykolog Kelly McGonigal skrev en bog omkring det: “The Willpower Instinct: How Self-Control Works, Why It Matters, and What You Can Do to Get More of It”. Hun skriver om værdifulde strategier, som vi vil opsummere i de følgende punkter:

meditation

Jeg kan ikke

Jeg kan ikke. Dette er med sikkerhed en af de mest almindelige, men begrænsende ting, som vi siger til os selv. Men vi bliver nødt til at bekæmpe denne form for negativ dialog med os selv, hvis vi ønsker viljestyrke. En måde at gøre dette på er ved at fortælle os selv: “hvis ikke jeg kan gøre det, vil jeg alligevel prøve”. Hemmeligheden ligger i at stoppe den negative indre dialog.

Jeg vil arbejde på det

Vi har alle vidunderlige evner, færdigheder og egenskaber, som vi må sætte pris på og styrke. Men visse omstændigheder og mennesker får os til at glemme eller bagatellisere dem. Tiden er inde til at huske dem. Det er tid til at bevæge os væk fra negative påvirkninger, både ydre og indre, så de ikke skader vores selvværd. Først der, vil vi være i stand til at nå vores potentiale.

Jeg vil gerne være i stand til…

Den sidste nøgle er enkel, brugbar og praktisk. Den er baseret på enkel daglig verbalisering. Nogle eksempler:

  • Jeg vil gerne være i stand til at have det bedre
  • Jeg vil gerne være i stand til at føle mig stærkere
  • Jeg vil gerne være i stand til at overvinde min fortid og tilsidesætte negative tanker
  • I dag vil jeg gerne være i stand til at konfrontere den frygt, det problem
  • I morgen vil jeg gerne være i stand til at opnå det mål
håb og viljestyrke

Viljestyrkens psykologi har meget at tilbyde os. Lad os lære, hvordan vi kan arbejde med den, være bevidst omkring den styrke, vi bærer indeni og indse, at vi fortjener, at vores drømme bliver til virkelighed.