Fem videnskabelige grunde til at meditere

01 oktober, 2020
Meditation er så populært disse dage, at det er nemt at afskrive det som en modedille eller en passerende trend. Der er dog videnskabelige grunde og beviser for de talrige fordele ved at meditere. Lær mere om denne ældgamle praksis, samt hvorfor du bør hoppe med på meditations-bølgen så snart som muligt. 

Når dine bekymringer vokser, gør dit behov for at frakoble dig disse bekymringer også. Det er her, meditation bliver endnu mere værdifuldt. I denne artikel vil vi kigge på fem videnskabelige grunde til at meditere.

Antallet af vidnesudsagn om fordelene ved denne ældgamle praksis er et tegn på, at det fortjener din opmærksomhed. Som vi allerede har nævnt, kan meditation være brugbart til at lade være med at tænke på problemer, men også til at lære dig selv bedre at kende. Lad os lære mere om nogle af grundene til, hvorfor du bør begynde at meditere.

“Kun når du kan blive ekstremt smidig og blød, kan du blive ekstremt hård og stærk.”

-Buddhistisk ordsprog-

1. Videnskabelige grunde til at meditere for fysisk helbred

Først og fremmest tilbyder det nogle vigtige fysiske fordele at meditere. Meditation hjælper med at styrke dit immunforsvar. Det kan også lindre intensiteten af smerter efter en skade. Hyppig meditation kan også være en hjælp til at reducere inflammation på et cellulært niveau, hvilket er meget vigtigt for din langvarige velvære.

Kvinde, der mediterer

2. De emotionelle fordele ved meditation

I henhold til dine følelser forstærker meditation positive følelser ved at sætte dig i en rolig og fredelig tilstand. Det vil dermed beskytte dig mod depression. En anden af de videnskabelige grunde til at meditere er, at det tilbyder en kraftfuld beskyttelse mod angst. 

De emotionelle fordele ved meditation udvider din kapacitet til selvkontrol. Det er, fordi det er en introspektiv praksis, og det hjælper dig med at forstå dig selv bedre.

3. Fordele ved meditation for dit sociale liv

Selvom disse to ting ikke virker til at have noget noget til fælles, kan meditation faktisk forbedre dit sociale liv. Som regel, når folk tænker på meditation, tænker de på ensomhed. Du kan dog lige så nemt praktisere meditation i en gruppe. Faktisk kan meditation med andre folk hjælpe dig med at få mest muligt ud af din oplevelse. 

Det bånd, du former med andre folk, når I mediterer sammen, kan nemt føre til fantastiske venskaber. Det skyldes, at du deler et intimt øjeblik med folk, der har lignende interesser.

Meditation i en gruppe kan også hjælpe dig med at føle dig mindre alene. Ligeledes kan meditation med andre folk hjælpe dig med at skabe dybe venskaber.

4. Videnskabelige grunde til at meditere for hjernen

Hvis man praktiserer meditation ofte, kan det faktisk øge den grå masse i hjernen. Dette er særligt tilfældet i de områder af hjernen, der har at gøre med følelser og selvkontrol. Det er også direkte relateret til de fordele, vi nævnte i afsnittet ovenfor.

5. Fordele ved meditation på produktivitet

Meditation kan endda hjælpe dig med at forbedre din evne til at være koncentreret, fordi det hjælper dig med at forløse ophobet stress. Det øger også din evne til at koncentrere dig ved at udsætte ophobning af udmattelse og gøre distraktioner mindre attraktive.

Selvom vi ikke anbefaler det, kan meditation derudover også hjælpe dig med at være en bedre multitasker. Det er tilfældet med opgaver, der kræver korttids- eller langttidshukommelse. Meditation øger også graden af kontrol, du har over dine mentale processer, og det giver dig større mental adræthed. 

Mand, der mediterer på skrivebord

Myter om meditation

Afslutningsvis vil vi undersøge nogle af de almindelige myter om meditation for at slippe af med enhver tvivl omkring, at det vil bringe positive ting til dit liv. Først og fremmest, modsat det, som mange folk tænker, handler meditation ikke kun om at rense dit sind.

Faktisk sker det helt modsatte, når du mediterer. Pointen med meditation er at lade dine tanker flyde, uden at være opmærksom på en bestemt tanke i særdeleshed. 

En anden almindelig forkert opfattelse, folk har, er, at man kun kan meditere i en bestemt stilling. Når folk tænker på meditation, tænker de ofte på lotusstillingen.

Sandheden er, at man kan meditere i enhver stilling, man føler sig komfortabel i, og det forårsager ikke muskelspændinger. Du skal dog ikke vælge en stilling, der vil få dig til at falde i søvn lige med det samme.

Selvom meditation kan være en spirituel eller religiøs praksis, behøver det ikke at være det. Du behøver ikke at være buddhist, hindu eller et medlem af en specifik religion for at meditere.

Nu da du har læst om de videnskabelige grunde til at meditere, hvad venter du så på? Er du klar til at komme i gang med at meditere?

Shapiro, S. L., Astin, J. A., Bishop, S. R., & Cordova, M. (2005). Mindfulness-Based Stress Reduction for Health Care Professionals: Results From a Randomized Trial. International Journal of Stress Management, 12(2), 164-176. http://dx.doi.org/10.1037/1072-5245.12.2.164
Fredrickson, B. L., Cohn, M. A., Coffey, K. A., Pek, J., & Finkel, S. M. (2008). Open hearts build lives: Positive emotions, induced through loving-kindness meditation, build consequential personal resources. Journal of Personality and Social Psychology, 95(5), 1045-1062. http://dx.doi.org/10.1037/a0013262