De 5 slags overspringshandlinger

· januar 23, 2019
Der findes forskellige slags overspringshandlinger. Ofte er de en negativ ting, der afholder en fra at udføre den opgave, man egentlig burde lave. De kan dog i nogle tilfælde også være positive.

Nogle ordsprog, som vi har på dansk, er ikke helt rigtige. Faktisk er der masser af dem, der er helt forkerte, mens andre har stadig meget sandhed i sig. Det er ikke ofte, man finder nogen, der ikke har hørt det ordsprog, der lyder, “Den, der venter til natten, venter på katten”. Vent derfor heller ikke med at lære om de 5 slags overspringshandlinger!

Afhængigt af hvor du leder, kan du falde over forskellige klassificeringer af overspringshandlinger. Vi vil fokusere på dem, som psykolog Neil Fiore udviklede. Han er forfatter til bøger som Awaken Your Strongest Self og grundlægger af firmaet Fiore Productivity.

De forskellige slags overspringshandlinger

At vide, hvilke former for overspringshandlinger der er, er vigtigt, fordi de ikke alle fører til de samme ting. Uanset hvordan en overspringshandling kan se ud, kan denne ting, vi alle ser som noget slemt, faktisk være meget positiv.

Hvordan? Det er faktisk positivt, når du ruger på en ide, i den tid, der går mellem, at du finder på den og handler på den. Så lad os komme i gang med at se på de 5 slags …. parat?

Den perfektionistiske

Ifølge Neil Fiore er en person i dette tilfælde en perfektionist, fordi de er bange for at at blive dømt eller ydmyget. De er så grundige med alt, at de spilder for meget tid på detaljerne. Og så ender mange af deres projekter med ikke at blive realiseret.

I stedet for at undgå fejl laver de for mange, hvilket gør dem endnu mere bange for at blive dømt. De gør altså præcis det, som de forsøgte at undgå: At blive flov, hvis noget er forkert.

“Du kan udsætte tingene, men tiden vil stadig gå.”
-Benjamin Franklin-

stresset perfektionist - en af de 5 slags overspringshandlinger

Bedrageren

Dette er en af ​​de former for udsættelse, som vi ser hos folk, der er svære at behage. Da de er bange for, at folk stempler dem som inkompetente, tager de for meget arbejde på sig for at bevise, at de er ansvarlige.

De vil have folk til at forbinde dem med den enve. Men denne holdning kan føre dem til tillært hjælpeløshed. Det er en følelse, der er tæt forbundet med depression.

Den frygtsomme

Frygtsomme folk, der laver overspringshandlinger, afværger deres to-do lister eller forpligtelser konstant, fordi de ser dem som ubehagelige eller kedelige. Denne tendens er forbundet med den manglende motivation, der er almindelig i meget repetitive jobs eller der, hvor du ikke får feedback om kvaliteten af ​​dit arbejde.

Den overvældede

I dette tilfælde har personen så meget at gøre og så mange opgaver i deres hoved, at de ikke ved, hvor de skal starte. Det er meget almindeligt i dette tilfælde at ende i en mental blokering, der forhindrer dem i at starte deres arbejde.

Med denne form for overspringshandling, kan følelsen af at være overvældet af mængden af ​​arbejde være en personlig beslutning eller det kan også komme fra en person i en højere stilling, som f.eks. ens chef. Hvor end det kommer fra, er det ikke godt; det sætter bare alt for store forhindringer foran dig.

En mand arbejder hårdt på sin computer

Den heldige

Kan du være heldig og stadig lave overspringshandlinger? Ifølge Neil Fiore er svaret ja. Disse slags mennesker tror, ​​at de kun arbejder godt under pres. Så de udsætter alt, indtil det er blevet sent, og de har næppe tid nok til at gøre det.

Når de får gode resultater, gentager de normalt denne opførsel. Det vil sige, de vil altid udsætte de ting, de skal gøre, indtil de står med ryggen op mod muren. Så udnytter de adrenalinen, de får fra at blive fanget, og så går de i gang. Selvfølgelig er der mange gange, hvor de ikke har tingene færdigt til tiden.

Kan du stoppe med dine overspringshandlinger, hvis du vil?

Som du kan se, kan denne form for adfærd have forfærdelige konsekvenser. I mange tilfælde ender folk, der har tendens til overspringshandlinger, med konstant at være overvældet af stress. Dette gør, at de sætter deres følelsesmæssige balance i fare, samt utilsigtet og indirekte skader deres miljø.

Ifølge Fiore kan det føre til en ubalance, der vil påvirke alle dele af deres liv, ikke kun deres professionelle liv.

Derfor er der folk, der specialiserer sig i dette emne, som anbefaler god tidsstyring. På den måde vil angst aldrig tage over. Langs disse linjer, her er nogle af deres anbefalinger:

  • Se på den specifikke opgave, du skal udføre. Hvis opgaven har mange dele, skal du prøve at delegere eller forenkle det.
  • Det er også vigtigt at bruge tid på at organisere og planlægge. Tænk på, hvilke ressourcer du har brug for, og hvordan og hvornår du kommer til at få brug for dem, hvis du ikke allerede har dem.
  • Du skal også være forsigtig med din motivation og kun forpligte dig til noget, som du vil kunne opfylde. Det betyder, at hvis du ikke er klar over din motivation for at gøre noget, kan det være bedre at stoppe.
  • At opdele arbejdet op i trin eller mindre dele er også en god idé.
  • Endelig, for at undgå at falde i et bundløst hul af overspringshandlinger, skal du lave deadlines. Hvis du har nået et bestemt punkt, og ikke er så langt, som du havde ønsket, vil det være et godt øjeblik til at revurdere situationen.

“Jeg udsætter aldrig ting til i morgen, som jeg muligvis kan gøre – dagen efter.
Oscar Wilde

Hvad nu?

Nu hvor du ved, hvilke former for overspringshandlinger der er, kan du undgå dem. Hvis du identificerer nogen af dem hos dig selv, håber vi, at Fiores professionelle anbefalinger hjælper dig med at overvinde dem.

Men vi ønsker ikke at afslutte denne artikel uden at vende tilbage til den pointe, vi understregede tidligere: Ikke alle overspringshandlinger er dårlige, og det er ikke altid dårligt for produktiviteten.

Derudover er der tidspunkter, hvor folk måske tror, at du udsætter tingene, mens du rent faktisk overvejer dine muligheder eller forsøger at udvide dit synspunkt. Tag et kig på denne video om emnet!

  • Sirois, F. M., & Pychyl, T. A. (2015). Procrastination. In Encyclopedia of Mental Health: Second Edition. https://doi.org/10.21656/1000-0887.370121