Viljestyrke og selvkontrol kan ændre dit liv

30 juli, 2020
Har du nogensinde undret dig over, hvad hemmeligheden er bag viljestyrke og selvkontrol? Bliv ved med at læse for at udforske nogle strategier, du kan implementere til din fordel!
 

Det kan ændre mange områder i dit liv, hvis du udvikler viljestyrke og selvkontrol. Det kan være at tilegne og holde dig til en sund kost, læse flere bøger, træne og endda arbejde mod langsigtede mål, for eksempel. Faktisk, lader deres fordele til at strække sig gennem hele livet.

I henhold til dette, studerede Terrie Moffit, fra Duke University, og en gruppe kollegaer selvkontrol i en gruppe på 1000 individer. Forskerne fulgte dem, fra de blev født, til de var 32 år gamle.

Det var en del af et langvarigt sundhedsstudie i Dunedin, New Zealand. Sammen med sine kollegaer opdagede Moffitt, at individer med veludviklet selvkontrol i barndommen blev sundere voksne, både psykisk og mentalt.

Med disse resultater, er det tydeligt, at viljestyrke og selvkontrol er afgørende for et godt liv. Nylige studier indikerer, at der er måder, hvorpå man kan styrke viljestyrke og selvkontrol. Alt, man skal gøre, er at sætte dem i praksis.
“En rejse på tusindvis af mil begynder med et enkelt skridt.”
-Lao Tzu-
Kvinde, der går på en mark

Fakta om viljestyrke og selvkontrol

Forskere, der studerer selvkontrol, beskriver det ofte som en muskel. Det skyldes, at den bliver træt af alle de tunge løft. Dog, siger de også, at der er en anden side af muskelanalogi. For eksempel, selvom dine muskler blive ømme en stund efter træning, bliver de også stærkere på den lange bane.

 

Indfør vedvarende viljestyrke og selvkontrol til ét område, så vil resten forbedre sig

De australske forskere, Megan Oaten og Ken Cheng fra Macquarie University i Sydney, tildelte en gruppe frivillige et træningsprogram (eller en anden aktivitet, der krævede viljestyrke) i to måneder.

Deltagerne, der præsterede bedre i selvkontrol-tests, rapporterede, at de røg og drak mindre. Desuden, spiste de sundere, kontrollerede deres forbrug og forbedrede endda deres studievaner.
Ved vedvarende at indføre viljestyrke i fysisk træning, generaliserede og styrkede det, tilsyneladende, alle deltagerne inden for andre vigtige områder.

Forsinket tilfredsstillelse

For mere end 40 år siden, undersøgte psykologen, Walter Mischel, fra Columbia University børns selvkontrol. Han gjorde dette med en simpel men effektiv test. Der blev efterladt noget lækkert slik foran deltagerne i studiet, og deltagerne var børn.

Før børnene blev efterladt alene med slikket, sagde forskeren, at han ville gå ud et øjeblik, og hvis de kunne afholde fra at røre slikket under hans fravær, ville de få et ekstra stykke slik, når han vendte tilbage.

De ville ikke få et ekstra stykke slik ellers. Dette er et klassisk eksperiment. Faktisk, er det blevet gentaget mange gange. Forskeren analyserede, primært, indflydelsen af forskellige variabler.

Overordnet set, var børnene, der ikke kunne modstå at spise slikket, også mindre succesfulde i selvkontrol-tests som voksen. Et individs sensitivitet over for øjeblikkelig stimuli virker til at fortsætte gennem en persons liv.
 

Viljestyrke, selvkontrol og glukose

At spise hyppigt for at opretholde blodsukkerniveauet i hjernen kan også hjælpe med at genoplade dine reserver af viljestyrke. Du skal dog ikke lade ordet “sukker” narre dig.

Ifølge ernæringseksperter, er sunde fødevarer, der ikke indeholder raffineret sukker, bedre end forarbejdede fødevarer. De kan, faktisk, balancere dit blodsukkerniveau.

Mål bliver bedre opnået et af gangen

Fundene i studierne af “viljestyrke-udmattelse” indikerer også, at lister med nytårsfortsæt ikke er en særlig god idé. I det mindste, hvis man virkelig ønsker at opnå alt, man skriver på den. Udmattelse i et område at dit liv kan reducere viljestyrken i andre områder. Derfor, giver det mere mening at jagte et mål ad gangen.

Hvis du tænker over det, giver det meget god mening. Faktisk, ifølge Baumeister, er det ikke længere nødvendigt at bruge viljestyrke for at opretholde visse former for adfærd, når man har tilegnet sig den første gode vaneMed tiden, bliver sunde vaner normen, og det kræver kun en lille indsats at fortsætte med dem.
Kvinde, der tænker

Giv ikke efter

Det er en effektiv strategi til at opretholde selvkontrol. I det førnævnte studie med slik af Walter Mischel, gav børn, der fokuserede deres opmærksomhed på slikket, enten op eller strittede mindre imod. Dem, der lukkede deres øjne, kiggede den anden vej eller distraherede dem selv på en eller anden måde, kunne modstå trangen til at spise det.
 

Intention om implementering

En anden brugbar strategi til at forbedre din selvkontrol er “intentionen om at implementere”-teknikken. For eksempel, kan nogen, der forsøger at holde deres alkoholforbrug i skak, beslutte sig for på forhånd at bede om mineralvand, hver gang nogen tilbyder dem en drink.
Implementeringsintention fremmer selvkontrol. Derved, gør planlægning det muligt for dig at tage øjeblikkelige beslutninger, der ikke kræver viljestyrke. 

Motivation er afgørende

Mark Muraven fandt ud af, at individer, vis viljestyrke var blevet opbrugt, stadig kunne udøve selvkontrol i visse opgaver. Primært, når nogen lovede en form for godtgørelse for deres indsats. Enten monetær eller den blotte tilfredsstillelse ved at hjælpe en anden person.

Han konkluderer, at høj motivation kan hjælpe med at overkomme svækket viljestyrke. I det mindste i en eller anden grad.

Neurovidenskabelige fund

Forskere har fundet ud af, at det præfontale cortex (en region i hjernen, der kontrollerer udøvende funktioner, såsom at tage beslutninger) udviser øget aktivitet hos folk, der har større selvkontrol.

Ligeledes, viser det ventrale striatum (en region, der menes at håndtere processerne med ønske og belønning) en øget aktivitet hos dem, der har mindre selvkontrol.

Afslutningsvis, er der mange spørgsmål, der mangler at blive besvaret, når det kommer til naturen af selvkontrol. Dog, virker det til – med klare mål, selv-årvågenhed og en smule øvelse – at du kan træne din viljestyrke og forblive stærk, når det kommer til at modstå visse trange og følge de veje, der har færre krav og pålæggelser.