Usikkerhed og lavt selvværd: At leve livet på en tynd line

Selvværd er ikke statisk. Efter et dårligt forhold for eksempel kan dit selvbillede styrtdykke sammen med din selvkærlighed og følelse af sikkerhed. I dagens artikel vil vi tale om, hvad du kan gøre i sådanne situationer. 
Usikkerhed og lavt selvværd: At leve livet på en tynd line

Sidste ændring: 26 januar, 2021

Usikkerhed og lavt selvværd er ikke direkte relateret. Mange folk lever på en form for line, går forsigtigt, er bange for et begå fejl, mislykkes og blive grinet af. Når du føler dig som en fiasko, er det umuligt at opnå glæde.

Nathaniel Branden, en canadisk psykolog og forfatter af The Six Pillars of Self-Esteem, sagde engang, at det er umuligt at håndtere de mest basale udfordringer i dit liv, hvis du mangler den indre sikkerhed, der giver dig selvtillid og hjælper dig med i sandhed at elske dig selv.

Sociale relationer, arbejde, evnen til at opnå dine mål, personlig udvikling og endda kærlighed bliver umuligt.

Alle disse aspekter af dit liv bliver usikre, når du mangler det solide grundlag af selvtillid og selvværd. Der er desuden et andet unægteligt faktum at tage i betragtning: Verden er ikke god eller venlig mod folk, der har det på den måde.

Et usikkert barn er ofte offer for mobning i skolen eller misbrug. Voksne, der ikke forsvarer dem selv, løber risikoen med at ende i medafhængige forhold, der påvirker dem meget mere end deres selvværd.

Kæmper du med lavt selvværd? Her er nogle mestringsstrategier.

Trist kvinde

Usikkerhed og lavt selvværd: At leve på en line

Lavt selvværd har altid en pris. Din emotionelle balance afhænger af den psykologiske muskel, der er en af de vigtigste variabler for din velvære. Psykiateren, Luis Rojas-Marcos, siger i sin bog, Self-Esteem, at en af de faktorer, der forklarer dette, er den måde, folk taler til hinanden på.

Foruden de faktorer, der har tendens til at være bag sammenhængen mellem usikkerhed og lavt selvværd, er det nemt at glemme, hvor relevant din indre dialog er. Din indre monolog bør altid være venlig, kærlig og fokuseret på det positive. Ellers vil den langsomt spise af dit mentale helbred.

Faktisk kan lavt selvværd føre til mange psykiske lidelser, såsom angst og depression.

Hvad forårsager usikkerhed og lavt selvværd?

Du ved, at den måde, du taler til dig selv på, kan påvirke dit selvværd, så hvorfor gør du det? Hvorfor er vi ofte vores egen værste fjende, der stiller spørgsmålstegn ved vores egne værdier og evner? Den første ting, der er vigtig at bemærke, er, at selvværdet ikke er statisk. Det fluktuerer og bliver påvirket af vores oplevelser.

  • Rodårsagen til lavt selvværd ligger ofte i din barndom og den måde, du blev opdraget på. Hvis du har haft usikre tilknytninger, utilstrækkelig emotionel støtte, ekstremt krævende forældre eller lidt under misbrug, udvikler du dig formentlig til en usikker voksen.
  • Traumatiske begivenheder kan også påvirke dit selvværd. For eksempel kan døden af en elsket, en ulykke eller mobning have en enorm indflydelse på den måde, du ser dig selv på.

Træk hos folk med et lavt selvværd

De fleste folk tror, at individer med lavt selvværd er ubeslutsomme, ydmyge og generte. Selvom det nogle gange er sandt, kan lavt selvværd også føre til aggressive og endda narcissistiske personligheder. 

Når individer er opmærksomme på deres egne fejl og svagheder, udvikler de nogle gange forsvarsmekanismer til at beskytte dem selv og forsøger at fylde disse tomrum.

  • Nogen, der ikke ønsker at opleve mental frustration eller angst og i stedet udtrykker dem selv på en aggressiv måde.
  • Det modsatte kan også forekomme. I stedet for at være den angribende part ender du med at være i den anden ende af denne adfærd. Du er offeret, der ikke ved, hvordan du skal forsvare dig selv.
  • Lavt selvværd kan påvirke dit potentiale, dine muligheder og dit liv. Mangel på selvtillid får dig til at blive i din komfortzone, hvor der aldrig sker noget. 
  • Sidst men ikke mindst er usikkerhed og lavt selvværd relateret til adskillige mentale og fysiske helbredsproblemer.

For eksempel viser studier, at der er en tæt sammenhæng mellem lavt selvværd og spiseforstyrrelser. Infanta Leonor University Hospital i Madrid i Spanien udførte et interessant studie, der viste, at lavt selvværd er en risikofaktor for at udvikle en af disse alvorlige sygdomme.

Mand, der sidder udenfor

Hvordan kan jeg stoppe med at være min egen værste fjende?

Du kan ikke “fikse” dit selvværd natten over. Det er særligt tilfældet, hvis du bærer rundt på byrden med en traumatisk barndom, år som offer for mobning på arbejdspladsen eller konsekvenserne af et medafhængigt forhold. Du skal dog ikke miste håbet, da du kan tage nogle skridt for at få det bedre med dig selv.

  • Psykologisk terapi er den bedste ressource til at arbejde med rodårsagerne til disse usikkerheder. Den bedste strategi til at forbedre din indre dialog er at konfrontere disse udløsere og tilegne dig værktøjer.
  • Det kan også være et hjælpsomt værktøj at skrive journal. Hvis du skriver dine tanker og følelser ned, kan det gøre det lettere for dig at identificere usunde tankemønstre, negativitet og irrationelle tanker. Det kan også gøre dig mere opmærksom på den måde, du taler til dig selv på. Det kan få dig til at fokusere på at være mere opmuntrende i stedet for at rakke ned på dig selv hele tiden.
  • Det kan også være en interessant strategi at sætte små, simple mål for dagen. Disse små sejre kan få dig til at få det bedre med dig selv.

Eksperter anbefaler også at starte nye projekter, da det kan hjælpe dig med at opdage nye aspekter af dig selv, du måske ikke vidste fandtes. Det er tid til at anerkende personen indeni dig, der er begejstret for livet og tror på sig selv. Det er det afgørende element til glæde og velvære.

Det kan interessere dig ...
Rosenbergs skala for selvværd
Udforsk SindetLæs den på Udforsk Sindet
Rosenbergs skala for selvværd

En af de mest kendte psykologiske tests til at evaluere selvværd er den berømte Rosenbergs skala. Læs med her og find ud af, hvad den er!



  • Abbate-Daga, G., Gramaglia, C., Federico, A., Marzola, E. y Secondo, F. (2010). La inseguridad del apego, la personalidad y la insatisfacción corporal en los trastornos alimentarios. El Diario de Enfermedades Nerviosas y Mentales, 198 (7), 520-524. doi: 10.1097 / NMD.0b013e3181e4c6f7
  • Mora, F., Fernandez Rojo, S., Banzo, C., & Quintero, J. (2017). The impact of self-esteem on eating disorders. European Psychiatry41(S1), S558–S558. https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2017.01.802
  • Yuan, W., & Wang, L. (2016). Optimism and attributional style impact on the relationship between general insecurity and mental health. Personality and Individual Differences, 101312-317. doi:10.1016/j.paid.2016.06.005