Udøv mindfulness, så dit liv forandrer sig

november 22, 2017

Jon Kabat-Zinn, som er en promotor af mindfulness i Vesten, mener, at hvis vi øger vores bevidsthed, vil ændringer ske i vores liv af sig selv. Men han gør ikke bare en vag eller upræcis bekræftelse. I stedet har forskeren i årevis dedikeret sit liv til videnskabeligt at bevise noget, som den menneskelige oplevelse har anerkendt i årevis: udforskning, introspektion og dybe forbindelser hjælper os med at skabe langvarige ændringer.

Ifølge et interview med den spanske avis, La Vanguardia, er vi takket være opmærksomhed eller fuld bevidsthed i stand til at være opmærksomme på en aktiv måde i øjeblikket uden at dømme.

Gennem udviklingen af ​​denne færdighed kan vi omfavne virkeligheden. Dette er helbredende og transformativt på alle niveauer. Faktisk sker der endda en neurologisk omdannelse.

Kvinde med lang rød nederdel står ved hav

Mindfulness er ikke kun for guruer

Bag begrebet mindfulness er der en stor mængde videnskabelig, medicinsk og psykologisk forskning. Denne forskning viser, at denne union af zen meditation og vipassana er yderst gavnlig for os.

Mindfulness har hjulpet patienter med at kontrollere kronisk smerte, angst, panik og andre former for fysiske og psykiske lidelser.

Vi kan sige, at fuld opmærksomhed formår at øge vores bevidsthed for at opnå en ændring i vores holdning, perspektiv og i sidste ende vores liv. De beder os ikke om at blive forelsket i livet. I stedet beder de os om at acceptere det og opleve det, som det er.

Dette er en innovativ tilgang. For næsten alle de vestlige sundhedsdiscipliner er fokuseret på eliminering af symptomerne. Også lindring af ubehag, ødelæggelse af kaos og behovet for ​​”normalitet”.

Pige med lukkede øjne og sommerfugle sværmende omkring udøver mindfulness

Opretholdelse af erfaring fra din tilstedeværelse

I skolen læres vi at tænke for at løse. Mindfulness søger dog, at du blot udlever livets oplevelser for at opnå forandring. Derudover er målet at nå videre ind i søgen om, hvem de er, og hvad deres omgivelser er.

De neurologiske forandringer, der finder sted efter den relevante træning i mindfulness, produceres i områder, der er forbundet med læring og hukommelse. Disse områder svulmer op eller udvides. Specifikt forstærkes amygdalaen (husk, at dette er stedet til vores følelser, fordi det er ansvarligt for at reagere i lyset af trusler og advare resten af ​​vores hjerne).

Hjerneaktivitet

Desuden forklarer Kabat-Zinn i det ovennævnte interview, at træning i mindfulness kan resultere i en ændring af vores gener. Han beskriver specifikt disse fund:

  • De gener, der har at gøre med inflammatoriske processer, og derfor med kræft, er hæmmet.
  • Tætheden og størrelsen af ​​hjernen, som krymper gennem årene, stopper med at gøre det, hvis man mediterer.
  • Neuronale forbindelser kommer frem og multipliceres.

Hvordan kan vi opnå alt dette gennem mindfulness? Hvad er sandheden, der overskrider dette? Der er ikke noget svar på det. Det handler simpelthen om at forsøge at stoppe søvnig drift gennem livet og begynde at leve helt vågent, simpelthen ved at meditere og gøre dig bevidst (noget, der uden tvivl kræver meget disciplin).

Således, hvis vi omfavner de negative tanker, der nedsænker os ind i en skadelig spiral, forhindrer vi dem i at komme frem igen. Det er indlysende, at ikke alt i livet er smukt. Vi skal blot øge vores bevidsthed for at stoppe opmuntring af disse tanker.

For et distraheret sind er et ulykkeligt sind. Kun hvis vi kombinerer og samler alt i en helhed, vil vi opnå sundhed, velvære og visdom. For “dyrkning af mindfulness er en radikal handling af omsorg, kærlighed og medfølelse over for sig selv”.