Ude af kontrol! Stop verden, jeg er overvældet

· januar 7, 2019
Før du beder verden om at stoppe, skal du tage en pause og omlægge dit fokus. Det vigtigste er, at du føler dig tilpas med det, du har gjort. Hvis du seriøst mener, at du har gjort dit bedste, bliver udfaldet også bedre.

Har du nogensinde følt, at alt er ude af kontrol? Har du nogensinde ønsket, at verden, bare et øjeblik, stoppede med at dreje, fordi du føler dig overvældet? Vi har alle stået i situationer, hvor vi har tænkt, at vi ikke længere kan klare det. Det daglige slid og stress er normalt ikke gode venner med en stille og rolig tilstand.

Når du føler, at en situation overvælder dig, ender det i frustration og frygtDisse følelser er ofte forklædt som vrede og desperation. Det hele bidrager til tanker, der gør det svært at finde den rigtige måde at håndtere situationen på.

Før du tager handling, skal du først forstå, hvad der sker med dig. Nogle gange er det eneste, du har brug for, at trække vejret og grundigt analysere, hvad du føler. Lad os se på, hvilke skridt du skal tage, når du føler dig ude af kontrol.

Sådan fungerer frygt

Frygt er en følelse, der invaderer os, når vi står overfor situationer, som din hjerne opfatter som potentielt farlige for dit velværeI virkeligheden er formålet ikke at skræmme dig, men at forberede dig på at tage handling. Det er for at beskytte dig.

Mekanismen, der udløser frygt på et biologisk niveau, findes i reptilhjernen, som regulerer kernefunktioner for din overlevelse, samt i det limbiske system, der regulerer dine følelser og overlevelsesreflekser.

Det er i sidstnævnte region, vi finder mandelkernen. Denne del af hjernen er ansvarlig for udløsning af følelsen af frygt og angst.

Kvinde, der tager sig til hoved, føler sig ude af kontrol

På et psykologisk niveau, er frygt en emotionel tilstand, der hjælper til at tilpasse sig til et miljø og beskyttelse. Denne tilstand skaber dog til tider et uforholdsmæssigt svar på de situationer, du står i.

Ydermere, kan frygt også optræde som vrede, tristhed og endda kaotisk glæde. Masken, den bærer, betyder ikke noget. Det vigtige er at reagere på en selvsikker måde, når du står i en situation, hvor du føler, at du har mistet kontrollen. Først skal du acceptere, at du er bange, så du kan begynde at håndtere det.

Følelsen af at miste kontrollen

Når du bliver offer for frygten, og du føler, at alt er ude af dine hænder, at du er ude af kontrol og ikke kan gøre noget for at ændre det, er det normalt at blive frustreret og føle afmagt.

Hvis frygten lammer dig, bliver du ved med at tænke, at der kommer kaos, og at du aldrig vil kunne gøre noget for at komme af med det. Sådan er følelsen af at være ude af kontrol.

Hvis du tillader, at følelsen af at miste kontrollen dominerer dig, ender den med at lamme dig

Hvis vi kombinerer frygt med følelsen af at miste kontrollen, bliver det en perfekt opskrift til ønsket om, at verden stopper med at dreje rundt, så du kan stige af. Problemet er bare, at verden ikke kan stoppe op, og at omstændighederne og personer ikke ændrer sig, bare fordi du gerne vil. Men hvad kan du gøre?

Der er gode nyheder: Du kan tage en pause. Faktisk er en refleksionsspause et vigtigt redskab til at løse det, der er på vej. Hvorfor? Fordi den giver dig mulighed for at observere situationen fra en anden vinkel, så du kan kigge efter en ny og mere effektiv tilgang.

Dette forslag er baseret på de såkaldte sfærer af indflydelse eller kontrol. Det er en metode, der bruges meget af humanitære psykologer, men som specielt er forbundet med en teori, der er udviklet af den østrigske neurolog og psykiater, Viktor Frankl.

Hvad er sfærer af indflydelse eller kontrol?

Sfærer af kontrol er en topografisk måde at se dine omgivelser på og at forstå den indflydelse, du har på dem, og den indflydelse de har på dig. For at kunne gøre dette, skal vi udvikle tre nøglesfærer af indflydelse:

  • Sfærer af opmærksomhed: Den sfære du har mest kontrol over. Den omhandler dine tanker og handlinger.
  • Sfære af indflydelse: Den sfære du har en vis, men ikke total kontrol over. Den omhandler dine interpersonlige, familie- og arbejdsforhold, samt din måde at håndtere dem på.
  • Sfære af bekymringDen sfære du ikke kan kontrollere, men som eventuelt kan kontrollere dig. Klima, traffik og andres tanker…

Når du føler dig ude af kontrol, og at du har brug for, at verden stopper, så du kan stige af, fordi du ikke kan klare livet længere, så hæng på et øjeblik længere og tænk på disse sfærer. Prøv at adskille og definere dem, så du kan lægge en realistisk handlingsplan.

Al den energi, du investerer i at prøve på at kontrollere de sfærer, som du ikke har nogen indflydelse på, er spildt energi og et sikkert møde med frygt og frustration.

Mand ved hav tænker over livet

Hvad er idéen med sfærer af indflydelse?

Når du begynder at adskille og specificere sfærerne, og hvor langt dine handlinger kan bære dig, begynder situationen at føles en anelse mindre kaotisk. Lammelsen fra frygten for at miste kontrollen begynder også automatisk at blive mindre.

Følelsen af at miste kontrollen begynder at mindskes, når du analyserer, hvor langt dine handlinger kan tage dig, og du indser, at du har kontrol over dig selv.

Der er én vigtig ting at huske på. Mens der er visse situationer, du har en vis indflydelse på, afhænger det endelige udfald måske ikke af dig. Så brug det meste af dine energi på at konfrontere situationen.

Din tætteste sfære, hvor du har mest kontrol, er dig selv. Måden, hvorpå du frigør dig selv for unødvendige byrder, er ved at dedikere de fleste af dine kræfter og energi på dine egne handlinger. Hvis du ikke er tilfreds med noget, du har gjort, vil det ikke påvirke dig så meget, selvom situationen ikke er endt, som du ønskede.

Stop…

Før du beder verden om at stoppe, skal du tage en pause og omlægge dit fokus. Det vigtigste er, at du føler dig tilpas med det, du har gjort. Hvis du seriøst mener, at du har gjort dit bedste, bliver udfaldet også bedre.

Omstændigheder, du bliver opslugt af, kan for det meste ikke ændres, til trods for dit ønske. Det vil sige, at du ikke har kontrol over dem. Det, du dog har total kontrol over, er, hvordan de påvirker dig. Dine tanker og følelser bliver påvirket meget af omgivelserne, men du har større kontrol. Dét skal du fokusere på.

Hvis en ændring af en situation, der sårer dig, er ude af din kontrol, kan du altid vælge, hvilken attitude du har overfor det.

Viktor Frankl