Tro ikke på alt, hvad du tænker

Du skal lade være med at overfortolke andre folks reaktioner!
Tro ikke på alt, hvad du tænker

Sidste ændring: 02 august, 2021

Vi kan ikke kontrollere andre folks handlinger og adfærd. Men det viser sig, at det at kunne kontrollere sine egne tanker og indre dialog kan have en stor indvirkning på dit velbefindende. Læs med her for at forstå, hvorfor du ikke skal tro på alt, hvad du tænker.

Du møder på arbejde og siger godmorgen til de andre. Alle svarer dig undtagen lige en fyr, som ikke engang vender sig mod dig. Hurtigt begynder dine tanker at gå i gang. “Hvad er der i vejen med ham? Gjorde jeg noget, som har fået ham til at være gal på mig? Men hvad?

Måske kom jeg til at genere ham til mødet den anden dag. Men jeg sagde ikke noget personligt til ham, det var blot noget professionelt. Nej, jeg er sikker på, at det ikke er det. Hvad er det så? Er han bare uforskammet?”

Det er så let at komme ind i den onde cirkel af tankemylder. Du vender det igen og igen i dit hoved, og du kan endda blive vred, trist eller nervøs over disse tanker. Kan der være sket noget med din kollega? Det kan også være, han bare koncentrerede sig om sit arbejde og derfor ikke svarede. Måske hørte han dig slet ikke.

Så hvorfor gør du dig så disse tanker om det? Hvilken rolle har vores tanker for at få os til at føle os dårligt tilpas? Læs med for at finde ud af dette.

“…der er intet, som er enten godt eller skidt, men spekulationer får det til at være det.”

-William Shakespeare, Hamlet-

Er det selve situationen, der påvirker dig, eller er det bare dig, der tolker det sådan?

Det er som regel sådan, at når du oplever negative emotioner, så skyder du skylden på nogle konkrete situationer eller andres handlinger. Du mener, at du er oppe at køre, fordi tingene er ude af din egen kontrol. Med andre ord så knytter du ydre faktor til, hvad du tænker.

Mand med hovedet i en sky

Du bliver sur, fordi din kollega ikke fik sagt godmorgen. Det er noget, som du ikke kan kontrollere. Hvad hvis du i stedet for at fokusere på andre folks reaktioner forsøgte at regulere dine egne følelser? Det, som du kan styre, er, hvordan du fortolker de ting, som sker omkring dig.

Så hvad betyder det helt præcist? Jo, det betyder, at du ikke blev vred på grund af noget, der kom udefra, ude af din kontrol. Du tænkte, at din kollega ikke hilste på dig, fordi han er sur på dig.

Hvem ville ikke føle sig oppe at køre over den slags tanker? Men hvis du ser objektivt på det, er der ikke nogen reel grund til at være vred over det, som er sket.

Hvad nu hvis du havde nogle andre tanker i stedet for de negative? Hvad nu hvis du tænker “Han hørte mig nok ikke” eller “Han er virkelig fokuseret på det, han er i gang med, det er ikke noget personligt.”

Tror du så, at du stadig ville være oppe at køre? Helt klart ikke. Faktisk ville du ikke have tænkt mere over det. Det er den perfekte illustration af den rolle, som dine tanker får for dit humør og dit velvære.

Afspejler, hvad du tænker, også virkeligheden?

Tanker kan have indflydelse på dit humør, også selv om de ikke er realistiske. Fakta er, at de fleste af os ikke spørger os selv, om det, vi tænker, nu også er virkeligt eller ej. Vi tror bare på os selv, og intet andet.

Så hvis din kollega i øvrigt ikke har nogen problemer med dig, tror du, at det har han, og den tanke bliver så til fakta i dit hoved. Du bliver vred, som om der faktisk var en grund til det.

“For mange mennesker overfortolker, hvad de ikke er, og underfortolker, hvad de er.”

-Malcom Forbes-

Så hvorfor virker din hjerne på denne måde? Jo, normalt vil mennesker gerne vide, hvorfor tingene sker. Hvis vi ikke har informationer nok om fakta, kommer forskellige bias i spil, og vi drager vores konklusioner.

Disse konklusioner er ikke altid de mest realistiske idéer. Sammen med dem kommer negative emotioner, der ikke ville være nødvendige, hvis vi ikke kan forene os med virkeligheden.

Ingen vil lære dig, hvad du vil tro er rigtigt eller forkert. Hvis du kunne lære at stille spørgsmål til din indre dialog, kan du blive i stand til at regulere dine følelser mere effektivt. Det kan faktisk være noget positivt, når du har tanker om dit humør. Hvordan? Skift dine negative tanker og indre dialog ud med positiv selv-instruktion!

Kvinde i dybe tanker som symbol for, at du skal forholde dig kritisk til, hvad du tænker

Gør en indsats

Denne artikel er den første af en serie på fem artikler om at styre de ting, der går gennem dit hoved. Sandheden er, at det ikke er så let. Men med en lille indsats og vedholdenhed kan du få det til at lykkes.

Det første trin er at forstå og internalisere den indflydelse, som dine tanker har på dit humør. På den måde vil du være opmærksom på vigtigheden af at stille spørgsmål til dig selv og forandre de tanker, der ikke afspejler virkeligheden. Tro ikke på alt, hvad du tænker. Det vil kun gøre dig gladere!

Tak for billeder til Roberto Nickson.

Det kan interessere dig ...
Santandreu: “Brug din indre dialog til at være glad”
Udforsk SindetLæs den på Udforsk Sindet
Santandreu: “Brug din indre dialog til at være glad”

Din indre dialog kan være din værste fjende. I denne artikel, kan du finde ud af, hvordan du kan vende dit liv rundt til det bedre.