Tips til grænsesætning under corona-krisen

20 maj, 2020
Selvom mange af os er hjemme meget af dagen under corona-krisen, betyder det ikke, at vi altid er tilgængelige. Vi har stadig brug for at koble af, og derfor er grænsesætning vigtigt.

Distancearbejde tager folk i gennemsnit 10 timer om dagen. I dag bruger vi chatbeskeder og videoopkald mere end nogensinde før. Det er derfor en smule ironisk, at grænsesætning under corona-krisen er nødvendigt.

Jane Wilde Hawking, Stephen Hawkings ekskone, skrev i sin bog, “Travelling to Infinity: My Life with Stephen“, at det eneste, der virkelig betyder noget, er at beskytte vores overlevelse. Vi kan således bestemt anvende denne sætning i den nuværende situation. 

Men indeni disse overlevelseskapsler, der er vores hjem, har vi også pligt til at beskytte noget andet af værdi: Vores velvære.

Mange af os har lært mange forskellige ting i løbet af denne hjemmekarantæne. Hver af os fortsætter med at håndtere situationen, så godt som vi kan.

Nogle mennesker skaber forbindelse med dem selv igen gennem et mere intimt og afslappet liv. Der er dog andre, som døjer med angst.

I vores egen personlige situation vil der være et tidspunkt, hvor vi vil være nødt til at gøre brug af grænsesætning, når det gælder flere områder af vores liv. Vi ser nærmere på det i denne artikel.

Kvinde slapper af med en kop kaffe

Grænsesætning under corona-krisen er godt for dit helbred

Det er klart for os alle, at når man kan finde ud af grænsesætning, så er man garanteret ro i sindet og mental balance. Mange af os havde dog aldrig troet, at vi også ville være nødt til at benytte os af grænsesætning i denne situation.

Selvom mange af os har været isolerede det meste af tiden, så har det stadig været forventet af os, at vi har skulle holde kontakten med vores kære gennem videoopkald og beskeder. Mange af os har også troet, at vi ved hjælp af hjemmearbejde kunne opnå bedre livskvalitet.

Men mange har dog opdaget, at hverdagen derhjemme heller ikke er let. Derfor sætter dette os i en situation, hvor vi er nødt til at ændre på nogle ting.

Distancearbejde og onlineundervisning skal forbedres

Internetudbydere har offentliggjort, at det er mellem kl. 8 og 9 om morgenen, at de fleste e-mails begynder at blive udvekslet.

I gennemsnit arbejder folk 10 timer om dagen, når de arbejder hjemmefra, hvilket er to timer mere end de otte timer, mange af os som regel arbejder. Det, der er endnu mere overraskende, er, at mange endda arbejder mellem midnat og kl. 3.

Grunden er simpel: De er ikke i stand til at koncentrere sig om dagen, så derfor har de ikke noget andet valg end at vente med at arbejde. Det kan for eksempel være, fordi børnene er hjemme hele dagen.

Vi har også observeret mange ubalancer, hvad angår onlineundervisning. Nogle lærere uddeler for eksempel opgaver og lektier, uden at børnene får en ordentlig forklaring på, hvad det er, de skal. Evalueringssystemer er heller ikke altid de mest nøjagtige. En anden vigtig faktor er, at det ikke er alle børn, der har adgang til en computer.

Grænsesætning under corona-krisen vil sige, at du ved, hvordan du organiserer din tid. Ordentlig tidsstyring i forhold til distancearbejde gør dig ikke bare mere produktiv, men det hjælper dig også med at undgå stress.

Hvad angår onlineundervisning, så rådes der til, at der sættes grænser for, hvad der kan og ikke kan opnås.

I de fleste tilfælde har forældrene en øget byrde, da de nu også skal hjælpe deres børn med deres lektier (selvom mange børn dog er startet i skole igen). Dette er et problem, der skal evalueres og løses.

Bare fordi du er hjemme, betyder det ikke, at du altid er tilgængelig

Grænsesætning under corona-krisen betyder også, at andre er nødt til at forstå, at du ikke altid er tilgængelig.

Det er ikke altid, at du vil have lyst til at have samtaler over Zoom eller andre platforme. Det betyder ikke, at du elsker disse personer mindre. Det er blot, fordi du også har brug for at slappe af, læse en bog eller lave ingenting.

Alt dette er positivt, og det er på mange måder vores frelse i denne tid. Vi har alle brug for en pause, så vi kan bruge tid på os selv. Derfor er grænsesætning yderst sundt.

Kaffekop på computer

Mental grænsesætning under corona-krisen er også nødvendigt

Behovet for at sætte grænser under corona-krisen omfatter også at holde øje med, hvordan du har det. Som vi allerede har nævnt i andre artikler, skal du hæve dine barrierer. Det vil sige, at du for eksempel skal reducere mængden af nyheder, du læser eller ser.

Det vil også være en god idé at aftale med venner og familie, hvornår det vil være bedst at foretage videoopkald, og det vil være en god idé at opsætte mentale vægge.

Hvad vil det sige? Det vil sige, at du for eksempel sætter grænser for overdreven bekymring. Ja, mange ting er ude af din kontrol. Vi har at gøre med uvished og frygt hver dag.

Men vi skal sætte en stopper for disse tanker, der får os til at bekymre os om ting, som endnu ikke er sket. Vi skal ligeledes stoppe med at forestille os de værst tænkelige scenarier, hvilket kun forværrer vores angst.

Det er vigtigt, at du er opmærksom på dit interne univers. Dit velvære afhænger af grænsesætning og af at vide, hvad du mest har brug for i løbet af dagen.