5 trin til at komme tilbage til hverdagen efter jul

· februar 6, 2019
Det er helt normalt at føle sig trist eller sløv i tiden efter julen. Den eneste måde at behandle disse følelser på er at bekæmpe dem. Lad ikke dig selv blive deprimeret over dem.

December er en vidunderlig tid på året. Adventslys, gaver og familiesammenkomster. Hyggelige og spændende øjeblikke. Alt godt får dog, som sagt, en ende. Det kan være hårdt at komme tilbage til hverdagen, men vi bør ikke lade det begrænse os.

Vi bliver i dårligt humør bare af at tænke på at vende tilbage. Efter to uger med festligheder og sjov, må vi igen åbne øjnene for den virkelige verden. Januar er årets mest nedtrykte måned, men den kan også være fuld af nye muligheder.

Det er slutningen på året, men også starten på et nyt. Hvem ved, hvilke eventyr der er i vente for os? Vi kan komme til at opleve nogle fantastiske øjeblikke. Det er hårdt at tænke på at vende tilbage til hverdagen, men du skal de det på den lyse side.

Det første, vi skal gøre, er at fastlægge nogle trin på vejen tilbage til hverdagen efter jul. Hvis vi følger dem, indser vi snart, hvordan fornyet energi vælter ind i os og fylder os med en sund og motiverende optimisme.

Kvinde hviler hoved på bord, da hun har svært at vende tilbage til hverdagen

5 trin til at komme tilbage til hverdagen efter jul

Lav en liste med nytårsforsæt

Nytårsforsæt er en god måde at motivere dig selv på. Lav en liste med alle de ting, du gerne vil opnå, og fokusér på at føre dem ud i livet. Husk, at det ikke er dét værd at smide håndklædet i ringen ved første lejlighed.

Nogle gange må vi ofre os, og det kan tage noget tid, før vi ser resultaterne. Det betyder dog ikke, at du ikke vil klare det. Vær tålmodig og ihærdig, og du vil opnå alt, du sætter dig for.

“Tilfredsstillelse ligger i indsatsen, ikke i resultatet; fuld indsats er fuld sejr.”

– Mahatma Gandhi

Lær at passe på dig selv

Du skal begynde at tænke på dit helbred i det nye år. Det betyder dog ikke, at du skal besætte dig i tanken om mad og motion. Det, du skal gøre, er at lære sunde opskrifter, starte med en fysisk aktivitet og udføre vejrtrækningsøvelser.

Lidt efter lidt vil du få det bedre inden i og blive mere optimistisk, og din krop vil også mærke forandringerne udenpå. Hvis du har brug for at snakke med en ekspert, skal du ikke tøve. Læger, psykologer og ernæringseksperter kan give dig personlige retningslinjer for enhver situation.

Kvinde binder snørebånd på sti

Søvn

Når du vender tilbage til hverdagen efter jul, kan det påvirke din søvnrytmeFerie får os til at justere vores sengetider, hvilket får konsekvenser, når vi vender tilbage til vores normale liv.

Prøv ikke at gøre ændringen for pludselig. Prøv at gå i seng et par timer tidligere, selvom du ikke kan holde øjnene lukkede. Det er helt normalt, hvis det tager dig lang tid at falde i søvn, da din krop først skal vænne sig til den nye rytme.

Hjernegymnastik

Du skal holde hovedet aktivt. Når du vender tilbage til hverdagen efter jul, betyder det også, at hjernen skal tilbage. Hvis den ikke er blevet holdt i form i lang tid, svækkes den. Væn dig til at holde den i form hele tiden.

Du kan udnytte det nye år ved at melde dig til sprogklasser, læse en bog om noget, der interesserer dig, eller udføre kognitivt, stimulerende øvelser. Det er aldrig for tidligt til noget hjernegymnastik.

Se livet fra et nyt perspektiv

Gør januar dig trist og modløs? Bare rolig, det sker for 90 % af hele befolkningen. Det er sandt, at vi har haft nogle uforglemmelige oplevelser, men du vil snart få nogle endnu bedre. Du skal ikke fokusere på det negative, kun det positive.

Smilende kvinde med solsikke foran det ene øje

Prøv at være udenfor i mindst en time om dagen. Det vil forbedre dit humør og få dig til at glemme dine problemer for en tid. Du skal ikke tænke for meget på fortiden, for den er allerede væk, og ikke for meget på fremtiden, for den er ikke kommet endnu. Lev i nuet og sæt pris på alle de gode ting, du oplever hver dag.

Det er helt normalt at føle sig trist eller sløv i denne tid. Den eneste måde at behandle disse følelser på er at bekæmpe dem. Lad ikke dig selv blive deprimeret over dem. Brug tid på dine interesser i fritiden, læg telefonen fra dig og slap af med familie og venner.

Positivitet, sport og sunde vaner vil hjælpe dig. Om kun et par uger er dit liv det samme igen!

Cooney, G., Dwan, K., & Mead, G. (2014). Exercise for depression. JAMA – Journal of the American Medical Association. https://doi.org/10.1001/jama.2014.4930