Teknikker til at registrere humør

Har du nogensinde overvejet at registrere dit humør? Hvis du gør det, kan du få flere oplysninger om dit følelsesmæssige velbefindende og opdage eventuelle problemer. Vi forklarer de bedste teknikker til at gøre det.
Teknikker til at registrere humør
Valeria Sabater

Skrevet og kontrolleret af psykolog Valeria Sabater.

Sidste ændring: 12 oktober, 2022

Hvordan har du det i dag? Er du håbefuld, apatisk, vred, ængstelig, euforisk eller i et neutralt eller ligegyldigt humør? Det siges ofte, at det, der ikke observeres eller måles, ikke kan forstås eller styres. Selv om det er sandt, at dette ræsonnement normalt anvendes i økonomi- og forretningsverdenen, kan det også være nyttigt i det følelsesmæssige univers til at registrere humør.

Noget så simpelt som at skrive ned, hvordan du har det følelsesmæssigt i en notesbog, kan give dig virkelig nyttige oplysninger. Som regel lever man så bundet til eksterne stimuli, forpligtelser, job og teknologier, at man knap nok kommer i kontakt med det, der betyder mest. Med din psykologiske have, der så ofte er fyldt med ukrudt, såsom bekymring, stress og angst.

At have en optegnelse af dine følelser, emotioner og fornemmelser giver dig et billede. Det indfanger det, der sker i dit sind, og som på visse måder betinger dit liv. For den måde, du har det på, kan ændre alt, lige fra dit opmærksomhedsfokus til den type beslutninger, du træffer.

Hvad nu, hvis du i dag anvendte nogle teknikker til at registrere humør for at få større kontrol over din indre verden?

Dine følelser er forbigående og kan komme og gå uden advarsel, årsag eller klar grund. Hvis du registrerer dem, kan du opdage visse udløsende faktorer.

Eftertænksom kvinde sidder i vindue

I dag findes der mange mobilapps, der gør det muligt at spore og registrere humør.

Teknikker til at registrere humør

Teknikker til at registrere humør er værktøjer, der giver dig mulighed for at registrere, hvordan du har det på et givet tidspunkt. Deres mål er at give dig oplysninger om dine følelser over en periode. Dette giver dig mulighed for at analysere, hvad der kan formidle dit liv, samt gøre dig opmærksom på, at dit psykiske helbred måske lider under det.

Efterhånden som du får flere data og oplysninger, vil du være i stand til at opdage mønstre i dine op- og nedture. Dette kan være nyttigt for patienter, der har med depression, angst eller bipolar lidelse at gøre. Desuden kan alle, der ønsker at lære sig selv lidt bedre at kende og få større kontrol over deres liv, drage fordel af at bruge disse værktøjer.

I de seneste år er mobilapps blevet mere relevante inden for mental sundhed. Derfor bliver ressourcer, der er rettet mod at lette registrering af humør, stadig mere populære.

En undersøgelse foretaget af University of California (USA) hævder, at disse apps er gode til at indsamle og reflektere over data. Den fastslår dog også, at der er et aspekt, som teknologien ikke kan nå. Den kan ikke give den enkelte person værktøjer til at tage fat på og selv forvalte sine mentale sundhedsproblemer.

På trods af dette faktum fremmer disse apps en stigning i den følelsesmæssige selvbevidsthed og en proaktiv interesse for psykologisk velvære. Det er bestemt positivt.

Hvorfor bør du gå op i at registrere humør?

Som regel er vi alle sammen ikke fortrolige med at styre vores følelser. Vi mangler terminologien til at definere, hvordan vi har det. Desuden har vi svært ved at forstå, hvorfor vi måske oplever én følelse og ikke en anden.

Derfor har man næsten uden at vide det en tendens til at internalisere og negligere sine behov, bekymringer og følelser af ubehag, lidt ligesom at lade sit beskidte vasketøj ligge i en bunke i hjørnet.

Teknikker til at registrere humør kan hjælpe med at ændre disse realiteter af følgende grunde.

  • De giver dig mulighed for at blive opmærksom på de indre og ydre faktorer, der formidler, hvad du føler.
  • De får dig til at indse, hvordan dit humør kan påvirke alt det, der udgør dit liv. Søvn, mad, produktivitet og den måde, du har relationer på, afhænger alle af, hvordan du har det.
  • Du kan opdage mønstre, der kan afsløre en psykologisk lidelse. Derfor hjælper de dig med at indse, om du har brug for at bede om specialiseret hjælp.
  • Når du registrerer dit humør, finder du ud af, at du også har brug for at lære håndteringsteknikker til at håndtere disse følelsesmæssige realiteter.

På den anden side tyder forskning udført af University of Bath (Storbritannien) på, at mobilapps til registrering af humør har vist sig at være særligt nyttige for unge, der skader sig selv. De giver dem mulighed for at få større kontrol over deres følelser og tanker.

Nogle finder det nyttigt at registrere, hvordan de har det ved hjælp af farver.

Kvinde skriver dagbog for at registrere humør

At skrive og registrere, hvordan vi har det, er den mest klassiske teknik til at registrere humør.

Teknikker til at registrere humør

Der findes flere forskellige teknikker til at registrere humør. Du skal blot finde den, der passer bedst til dine egne behov og særlige omstændigheder. Hvis du hører til den yngre del af befolkningen, vil du sandsynligvis føle dig mere motiveret til at bruge mobilapps. Du bør dog ikke undervurdere nytten af en så klassisk ressource som at skrive i en humørdagbog.

Her er de forskellige former for teknikker til at registrere humør:

Humørdagbog

Dette er enkelt, billigt og effektivt. At bruge en notesbog og dagligt skrive i den, hvordan du har det, er en nyttig og praktisk strategi. Det er uden tvivl ideelt, hvis du i den ikke kun noterer, hvordan du har det, men også følgende:

  • Eventuelle bemærkelsesværdige begivenheder, der er sket.
  • Oplevede tanker.

Farvecirkler

Det er måske mere praktisk at bruge farver til at afspejle dit humør. Du kan fortsætte med at bruge en notesbog. Men ud over kort at forklare kort, hvad der er sket hver dag, bruger du “farvecirkler” til at udtrykke dit humør. Hver dag kan have flere farvede cirkler, og hver af dem repræsenterer en følelsesmæssig tilstand:

  • Sort: Stresset, overvældet og i et virkelig negativt humør.
  • Brun: Rastløs. Der er noget, der generer dig, men du ved ikke hvad.
  • Mørkegul: Overrasket.
  • Lysegul: Inspireret, forbundet med dig selv og kreativ.
  • Orange: Glad og spændt.
  • Rød: Vred.
  • Grøn: Rolig.
  • Turkis: Tilfreds og i balance.
  • Blå: Afslappet.
  • Lilla: Håbefuld og med en følelse af, at alt nok skal gå.

Mobilapps og teknikker til at registrere humør

Der findes mange mobilapps, der har til formål at holde styr på brugernes humør. Deres design varierer. Men de spørger normalt ikke kun, hvordan du har det, men også hvordan du har sovet, hvordan din kost er, eller hvilke aktiviteter du har udført. De er nyttige, overskuelige og stimulerende ressourcer for mange mennesker.

Vi slutter af med endnu en gang at påpege disse teknikkers nytteværdi. Takket være dem kan du nemlig holde op med at ignorere det, du føler, og handle på det, der sker med dig. Husk også på, at du ikke må tøve med at bede om specialiseret hjælp, hvis du føler, at du har brug for det.

Det kan interessere dig ...
Læs her, hvordan du fører en humørdagbog
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Læs her, hvordan du fører en humørdagbog

En humørdagbog kan hjælpe dig til at lære dig selv bedre at kende. Har du prøvet at føre en humørdagbog? Hvad var resultatet?



  • Baikie, Karen & Geerligs, Liesbeth & Wilhelm, Kay. (2011). Expressive writing and positive writing for participants with mood disorders: An online randomized controlled trial. Journal of affective disorders. 136. 310-9. 10.1016/j.jad.2011.11.032.
  • Caldeira C, Chen Y, Chan L, Pham V, Chen Y, Zheng K. Mobile apps for mood tracking: an analysis of features and user reviews. AMIA Annu Symp Proc. 2018;2017:495-504.
  • Grist R, Porter J, Stallard P. Acceptability, Use, and Safety of a Mobile Phone App (BlueIce) for Young People Who Self-Harm: Qualitative Study of Service Users’ Experience. JMIR Ment Health. 2018;5(1):e16. doi:10.2196/mental.8779