Styrken ved ​​tålmodighed og angststyring

januar 17, 2019
At træne dig selv til at være mere tålmodig er ikke let. Men hvis du gør din del for at udvikle en mere positiv og tillidsfuld holdning, vil du være i stand til at håndtere stress, og fokusere på din egen velfærd.

Sindet bevæger sig ofte hurtigere end livet selv. En af nøglerne til at bremse det er at øve sig i styrken ved tålmodighed. Prøv at nære et positivt syn på verden, mens du dyrker din evne til at vente.

Gør plads til en vane, der giver dig mulighed for at give slip på angst, pres og bekymringer. På den måde lader du tingene ske på det rigtige tidspunkt, og i det rigtige øjeblik.

Eksperter virker til at have forskellige meninger om, hvorvidt utålmodighed er et lært adfærdsmønster eller et medfødt træk, som nogle mennesker er født med. Uanset hvad der er tilfældet, er en ting klar: Vores sociale kontekst fremmer denne følelse af utilfredshed, og får os til at ville have øjeblikkelige resultater.

Derfor er det svært at vente på ting. Folk ender med at føle sig konstant hjælpeløse, når de indser, at tingene ikke er under deres kontrol.

Hvad kommer først: Angst eller utålmodighed?

Vi ved heller ikke, om vores utålmodighed fører til angst, eller om angsten selv gør os mindre tolerante, når det kommer til at vente. Ikke desto mindre ved vi, at de to er et perfekt par, der udløser stress og en overaktiv hjerne. De kan forårsage søvnløshed, træthed, koncentrationsbesvær, manglende motivation, og selvfølgelig ulykkelighed.

En grundlæggende, men alligevel effektiv strategi til at regulere disse følelser, er at udvikle tålmodighed. Det er vigtigt at forstå, at dyrkning af tålmodighed ikke er en nem opgave. Det er, fordi hjernen bliver vant til bestemte tankemønstre.

Hvis du introducerer din hjerne for en mere rolig og optimistisk tilgang, vil den udvise en vis modstand. Det er dog muligt at dyrke tålmodighed.

“Dit sind vil svare på de fleste spørgsmål, hvis du lærer at slappe af og vente på svaret.”

William S. Burroughs

styrken ved tålmodighed repræsenteret ved en tur i skoven, hvor der ventes på blomsterne, der spirrer

Styrken ved tålmodighed for at skabe bedre livskvalitet

Resultatet af konstant utålmodighed er angst. Kombinationen af ​​de to kan være ødelæggende. De kan føre til fysiske problemer som muskelsmerter, hovedpine, hjertebanken eller fordøjelsesproblemer. Utålmodighed er som malware, der bliver installeret i din hjerne. Når det er der, begynder det at aktivere kognitive forvrængningsmekanismer.

Det starter, så snart du vågner op. Hvis kaffen ikke brygger hurtigt nok, eller den bus, du tager til arbejde, er et øjeblik forsinket, går du ud fra, at du får en dårlig dag.

Hvis du ikke gennemfører synopsen for projektet, du havde i tankerne i dag, ved du, at du vil føle dig frustreret og desperat. Derfor er travlhed som en gift, der fordrejer dine tanker og dit humør.

Albert Ellis, den berømte kognitive psykoterapeut, og fortaler for rationel følelsesmæssig adfærdsterapi, talte om virkningerne af ukontrolleret angst. Hvis din angst løber løbsk, vil den overtage dit liv. Som følge deraf er tålmodighed den ideelle tilgang til at hjælpe dig med at genvinde kontrol.

Selvregulering er nøglen til tålmodighed

I januar 2018 lavede University of North Florida i Jacksonville et interessant studie om styrken ved tålmodighed. Doktor i filosofi i psykologi, Dominik Guess, var studiets hovedforsker. Undersøgelsen viste, at i visse kulturer er tålmodighed mere meningsfuldt for mennesker, på grund af en meget konkret psykologisk funktion: Selvregulering.

  • Selvregulering er frem for alt selvkontrol. Med andre ord er det evnen, der giver dig muligheden for at styre dig selv og dine reaktioner på pres og eksterne begivenheder.
  • Tilgangen til selvregulering kræver, at du udvikler følgende egenskaber:
    • Afspejling.
    • Emotionel styring.
    • Selvkontrol.
    • Selvhævdelse.
    • Sociale evner.
    • Tolerance.
fotoillustration med mand med en skov der vokser ud af hovedet

At træne tålmodighedens fire søjler

Vi bør præcisere nogle tanker om tålmodighed. Folk forstår ofte tålmodighed på den forkerte måde, og relaterer det til passivitet, overgivelse eller den simple evne til at vente på noget. For at få et klarere billede af, hvad det virkelig betyder, så lad os tage et kig på tålmodighedens søjler.

Egenskaber, som du skal begynde at udvikle i dag

  • Tålmodighed er frihed. Det er en følelsesmæssigt befriende praksis, der lærer dig at vente, observere og vide, hvornår man skal handle.
  • Tålmodighed er medfølelse. Dette aspekt af tålmodighed indebærer at være respektfuld overfor dig selv. Du bør ikke være hård ved dig selv, bare fordi du ikke kan gøre de ting, som du forventede. Du skal hjælpe dig selv, værdsætte dig selv og lære at være din egen bedste allierede.
  • Tålmodighed fører til bevægelse og handling. Tålmodige mennesker forholder sig ikke passive. De har heller ikke givet op, og de er heller ikke isoleret fra virkeligheden. Tværtimod, styrken ved tålmodighed er, at det tillader dig at spare din energi til at handle. Det lader dig få fat i din intuition, så du bedre kan forstå, hvornår den bedste tid til at handle er.
  • Tillid og optimisme er frøene til effektiv tålmodighed. Tålmodighed indebærer en vis grad af tillid til inerti. Du skal kunne tro på, at tingene vil ske på det rigtige tidspunkt af sig selv. At have et sind, der bevæger sig hurtigere end livet selv, er ubrugeligt, hvis alting er vigtigt i her og nu.

Til sidst skal du huske, at tålmodighed er koncentreret styrke. Styrken ved tålmodighed er en dyd, som folk, der har lært at styre deres følelser og tanker, har. Disse mennesker ved, at alt har sit rette øjeblik.

Nogle gange forsøger vi at skynde os gennem livet, når det i virkeligheden skal nydes og værdsættes langsomt. Slap af, sænk tempoet, føl dig sikker på, at du bevæger dig i den rigtige retning, og stol på tålmodighedens kraft.

  • Ellis, Albert (2004). Cómo controlar la ansiedad antes de le controle a usted. Barcelona: Planeta
  • Calle, Ramiro (2001). El arte de la paciencia. Martínez Roca
  • Zimmerman, B.J. & Moylan, A.R. (2009). Self-regulation: Where metacognition and motivation intersect. En D. J. Hacker, J. Dunlosky y A. C. Graesser (Eds.), Handbook of Metacognition in Education (pp. 299-315). New York: Routledge.