Sådan kan du kontrollere stressende situationer

10 marts, 2020
Du kan ikke leve uden angst og stress. Disse mekanismer har garanteret menneskelig overlevelse.

Det er ikke en simpel opgave at skulle håndtere en stressende situation. Livet tester os alle, og dette er præcis de øjeblikke, hvor man skal benytte sig af strategier til at konfrontere og lære i processen. Vi vil derfor kigge nærmere på, hvordan du kan kontrollere stressende situationer.

Det er næsten en overlevelsesstrategi at lære at kontrollere stressende situationer. Matematiker, John Lubbock, plejede at sige, at en dags bekymring er mere udmattende end en uges arbejde, og det er sandt. Den mentale energi, du bruger i løbet af disse timer, invaderer dig med et umådeligt pres, angst og pine.

På den anden side, bør du have noget meget vigtigt i tankerne. Evnen til at imødekomme en situation og håndtere stressende episoder varierer meget fra person til person. Nogle folk bearbejder deres virkeligheder positivt.

De vedholder et realistisk perspektiv på livet. De er derfor mere modstandsdygtige over for hver udfordring. De kan endda finde muligheder for vækst i disse udfordringer.

Andre, på den anden side, bekymrer sig om alt. Således, kan det, der skaber stor stress, være en simpel situation for en anden, der absolut ikke forårsager stress eller pine. Det hele afhænger af dine tidligere erfaringer og nogle psykiske ressourcer. Selv, hvis du ikke allerede har dem “fabriksinstallerede”, kan du lære dem og gøre dem til dine egne.

Albert Ellis viste, i sin velkendte bog, How to Control Anxiety Before It Controls You, at stress og angst, til en vis grad, ikke er undtaget fra at have en positiv side. Disse følelser lader dig vide, at du er nødt til at ændre på visse ting. Således, ved at gøre dette, vil det forbedre din velvære.

stresset mand på arbejde

Afgørende elementer til at kontrollere stressende situationer

Du ved, at det ikke er nemt at kontrollere en stressende situation. Men hvad betyder det egentlig, når man siger, at noget er “stressende”?

Selvom stress helt og aldeles er i betragterens øje, er nogle situationer stressende for alle. At skulle opereres, håndtere lovmæssige problemstillinger eller endda stå over for nye projekter er nok til at få de fleste folk til at føle sig under pres.

Som et eksempel, når man kender en patients mestringskapacitet, er to faktorer meget vigtige: 

  • Hvordan de opfatter en kompleks situation (første indtryk).
  • Den opfattelse, de har i henhold til deres kapacitet til at håndtere en stressende situation (sekundær evaluering).

Ideelt, bør de begge være sundt tilpasset. Hvis du kan se en løsning på udfordringen som noget inden for rækkevidde, så har du ressourcer til at håndtere det. Lad os tage et kig på nogle ressourcer, du kan drage gavn af til at kontrollere stressende situationer.

Det handler ikke om at få stressen til at forsvinde, det handler om at håndtere det

Du kan ikke leve uden angst og stress. Disse mekanismer har garanteret menneskelig overlevelse, genereret fremskridt og fungeret i konjunktion med følelser og adfærd på en måde, der har gjort store ændringer mulige. Som resultat heraf, er der nogle ting, du bør vide omkring stressende situationer:

  • Stress er til din fordel. Det hjælper dig med at lære nye adaptive former for adfærd.
  • Du er ikke nødt til at få stressen til at forsvinde. Du er blot nødt til at have kontrol og regulere den.
  • For at regulere stress, er du nødt til at finde strategier, der passer bedst til dine behov og personlighed. Denne proces tager tid og det kræver dedikation.

Der er tre konkrete dimensioner til at håndtere stress.

kvinde omgivet af farverig røgsky

Evaluerings-centrerede strategier: Afgørende til at kontrollere stressende situationer

Hvordan ser du den udfordring, det problem eller den komplicerede situation foran dig? Fra det øjeblik, hvor du sætter mærkat på disse situationer, tanker, følelser og adfærd, afgør det dit udfald. Så, opfattelser, såsom “Det er for meget”, “Det er forfærdeligt”, “Det er umuligt” eller “Det er en katastrofe” vil ende med at intensivere din stress og angst.

Du er nødt til at være opmærksom på, hvordan du ser på situationen foran dig. Det betyder ikke, at du er nødt til at være gladeligt positiv eller at du er nødt til at være dramatisk omkring det. Forsøg at tænke i disse baner i stedet:

  • Jeg forstår, at det er normalt at føle stress. Jeg har tænkt mig at håndtere det.
  • Jeg ved, at situationen er svær. Den går nok ikke væk, men jeg har tænkt mig at lære om den, trin for trin.

Emotionelt-centrerede strategier

Som du ved, er det emotionelle plan meget vigtigt, når det kommer til at kontrollere stressende situationer. Dine følelser kan give dig vinger til at flyve i midten af en stressende begivenhed eller de kan fange dig i et hjørne med frygt og fornægtelse.

Det er derfor essentielt at tage kontrol over dit indre univers, så meget du kan, så tingene arbejder til din fordel.

Hvordan? Her er de afgørende elementer:

  • Identificer de følelser, du føler.
  • Rationaliser. Find ud af, hvilke irrationelle tanker, der fodrer disse følelser.
  • Praktiser vejrtræknings- og afslapningsøvelser. Handlinger, såsom mindfulness, kan hjælpe dig. 

Problem-centrerede strategier

Du har lært omkring vigtigheden af at evaluere et problem realistisk og at undgå opfattelser, der invaliderer dig eller forårsager smerte. Du ved også, at du er nødt til at kontrollere dine følelser for at få tingene til at gå din vej. Så, hvad er der tilbage at lære om at kontrollere stressende situationer?

At have en plan kan meget vel være den mest relevante strategi:

  • Udvikl strategier, der lader dig håndtere problemet på den bedst mulige måde.
  • Skab dit eget “overlevelseskit”, så du er forberedt på alt, der kan ske.
  • Hvis du stresser over en jobsamtale, så forbered dig. Hvis det er en lægeaftale, så udfør afslapningsøvelser og visualiser enhver situation, der kan forekomme. Hvis du er stresset over en firmaaftale, så træn dig selv til at lære kommunikationsteknikker.

Afslutningsvis, vil der være mange stressende situationer i dit liv. Det er normalt at være bange, men det, der er afgørende for at overvinde dem, er at reagere, selvom du er bange. Det vil virkelig hjælpe dig med at komme igennem alt.