Sådan kan du forstå og imødegå frygt

Hvis du forstår din frygt og ser den i øjnene, kan du få et lykkeligere liv.
Sådan kan du forstå og imødegå frygt

Sidste ændring: 06 april, 2022

Frygt, ofte ubegrundet, for hvad der kan gå galt eller skade dig i fremtiden, er en af hovedårsagerne til, at du har en tendens til at føle dig utilfreds med dit liv. Du skjuler visse former for frygt, som får dig til at opføre dig undvigende i visse afgørende situationer i dit liv. Det betyder, at du ikke har nogen større modstander end dig selv, når du har problemer med at imødegå frygt.

Din frygt er født af dine tidligere erfaringer. Faktisk har du i socialiseringsprocessen, fra barndom til modenhed, erhvervet frygten hos de nærmeste og mest indflydelsesrige mennesker omkring dig, selv om det var en ubevidst proces. Hvis disse mennesker var referencer for dig, pegede deres frygt på farer og ubehagelige situationer, som du skulle undgå.

Hvis du slæber rundt på din frygt i lang tid og lader den vokse og fylde en stor plads i din hverdag, tillader du den at blive et tilbagevendende filter blandt de mange, du bruger til at bearbejde virkeligheden. For at dette ikke skal ske, er du nødt til at vide, hvor disse typer frygt kommer fra, og hvordan du skal handle derefter. Når du står over for frygt, har du nemlig brug for handling og engagement.

Person er fanget i krukke

“Udfordringen er med sig selv, modstanderen er indeni.”

Når din motivation er frygt

Frygt er en primitiv følelse, som gav anledning til menneskets overlevelse. Som enhver anden følelse har den, når den er tilpasset, sin funktionelle værdi, men når den er utilpasset, er den en af de mest skadelige. Hvis frygten tager kontrol over dit liv, vil du faktisk blive styret af undgåelse, angst og irrationel adfærd. Dette kan føre til alvorlige depressive lidelser.

Det er ikke sjovt at handle ud fra frygt. Du søger kun at kvæle det ubehag, som den producerer, og forhindre den i at vokse. Der findes mange slags frygt. Der er specifikke som f.eks. frygt for spøgelser, hunde, vand, duer osv. På den anden side er der også mere diffuse typer frygt. F.eks. frygten for at tale med fremmede, for at begynde på noget nyt, for at tale offentligt, for at flyve osv.

Faktisk er listen over forskellige slags frygt uendelig lang. Desuden kan den have forskellige betydninger og manifestationer for hvert enkelt individ. Ikke desto mindre er de strategier, der anvendes i psykologisk konsultation for at overvinde dem, alle ens og berører den fælles del af alle slags frygt.

For at imødegå frygt skal du faktisk slappe af, falde til ro og objektivt observere situationen, så din reaktion er passende og positiv. Med andre ord, hvis du ikke kan dræbe monstrene, så træn dem.

Kvinde skjuler ansigt bag hænder og kæmper med at imødegå frygt

“Vi frygter ting i forhold til vores uvidenhed om dem.”

-Titus Livius-

Identificér din frygt, og du kender din modstander

Det første skridt til at imødegå frygt er at forstå dens oprindelse. Meditation og selvvurdering er den bedste måde at forstå dig selv på og møde din sande modstander.

Du undrer dig måske over, hvor din frygt kommer fra. Den kan stamme fra noget, du har fået at vide, observeret eller oplevet. Når du kender årsagen, kan du begynde at arbejde på at overvinde den. For at identificere din frygt skal du faktisk undersøge de overbevisninger, der understøtter den.

Disse overbevisninger er overdrevne tanker, der aktiveres, uden at der er nogen reel trussel mod dig. I disse situationer er der en forvrængning i dit frygtsystem. En forvrængning i dine følelser, der er forårsaget af dine overbevisninger.

Pige rækker ud mod sommerfugle

Din frygt er de fjender, der lammer dig. De er kun i dit sind, men de forhindrer dig alligevel i at udføre visse nødvendige adfærdsmønstre i dit daglige liv. Hvis du identificerer dem og konfronterer dem, vil du se, at de fleste af disse tilfælde af frygt er overdrevne og kun dækker over din usikkerhed.

Lær at imødegå frygt

Når du står over for en vanskelig situation, og du har lyst til at flygte, er det bedste, du kan gøre, at handle. For at gøre dette skal du tage en rejse ind i dig selv, uden at miste dine ydre referencer af syne. Først skal du finde ud af, om din frygt er reel eller indbildt.

I tilfælde af at den er reel, skal du observere den situation, du befinder dig i, handle og træffe beslutninger. Hvis den er indbildt, så følg de råd, vi gav tidligere.

“Jeg lærte, at mod ikke var fraværet af frygt, men triumfen over den.”

-Publilio Siro-

Det kan interessere dig ...

Thalassofobi: Frygt for havet
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Thalassofobi: Frygt for havet

Få omgivelser er så afslappende som et roligt hav. Men for dem, der lider af thalassofobi, bliver det en stor kilde til angst.