Premack princippet kan hjælpe dig igennem lockdown

20 maj, 2020
Premack princippet kan hjælpe med at gøre livet en smule lettere under corona-karantænen.

Premack princippet kan gøre corona-karantænen lettere af mange grunde. Det er først og fremmest et ideelt psykologisk redskab til at forbedre produktiviteten og etablere bedre adfærdsmønstre. Men det kan også bruges i flere områder i livet.

I denne usædvanlige situation er der mange, som gør en indsats for at lave mange forskellige ting hver dag. På de sociale medier har du sikkert set venner, familie og influencers motionere, lave mad, studere samt mange andre ting.

Det er tydeligt, at vi alle sammen håndterer corona-krisen forskelligt. Vi bruger alle sammen vores tid på den måde, vi mener er bedst. Det kan være lige så godt at tage en lur, som det kan være at istandsætte dit hjem.

Men under denne corona-karantæne kan Premack princippet være både interessant og gavnligt. Vi fortæller dig mere om hvorfor.

Ubalance mellem hjerte og spørgsmålstegn på vippe

Premack princippet kan gøre corona-karantænen lettere

Før vi dykker dybere ned i grundene til, hvorfor Premack princippet kan gøre corona-tiden lettere, skal vi først afklare, hvad denne teori handler om, og hvor den stammer fra. Denne tilgang blev inspireret af psykologen B.F. Skinners operante betingning.  

Princippets idéer er baseret på en enkel forudsætning: Mennesker og dyr gør ting eller stopper med at gøre dem baseret på en psykologisk dimension, der enten motiverer dem eller får denne adfærd til at forsvinde.

Her er et eksempel: “Jeg stoppede med at læse tysk, fordi det var kedeligt. Nu bruger jeg mere og mere tid på visse streamingsider, fordi jeg elsker tv-serier.

Én ting, som Premack princippet prøver at gøre, er at få vores motiverede adfærd til at fungere som en impuls, så vi kan få mindre interessante ting til at ske.

Med andre ord kan man bruge sin forkærlighed for tv-serier som en belønningsmekanisme til at læse tysk hver dag. Denne teknik bruges ofte til at ændre adfærd og endda til at behandle afhængighed eller fobier.

Nedenfor kan du lære mere om de forskellige grunde til, at Premack princippet kan gøre corona-karantænen lettere.

Premack princippet hjælper med at skabe rutiner

En af anbefalingerne til bedre tidsstyring er at etablere rutiner. Du skal prøve at organisere din tid for at sikre dig, at du har nok tid til både dine pligter og dine fritidsaktiviteter.

Premack princippet kan gøre corona-karantænen lettere, hvis du organiserer dit skema ved at skifte motiverende og positive opgaver med andre opgaver, du ikke bryder dig så meget om.

Du føler dig måske sløv en morgen. Når dette sker, har du måske ikke lyst til at lave de opgaver og pligter, du skal.

I dette tilfælde, ifølge Premack princippet, vil den ideelle ting faktisk være at starte med den aktivitet, som du ikke føler for at lave, med den viden om, at hvis du bruger halvanden time på opgaven, så vil du senere være i stand til at se næste afsnit af den tv-serie, du er så vild med.

Det samme gælder, hvis du arbejder hjemmefra. Selvom du skal starte dagen med at arbejde, så kan du love dig selv, at du vil tage en kort pause om nogle timer, hvor du kan lave noget sjovere.

Frugt er sunde snacks

Spisevaner

Under corona-karantænen er det mere sandsynligt, at du vil begynde at spise usunde fødevarer, og at du vil stoppe med at være opmærksom på, hvad du spiser. Du vil muligvis begynde at spise usunde snacks, der hjælper med at lindre din angst.

Premack princippet kan gøre corona-karantænen lettere, og den kan være meget nyttig, hvad angår dine spisevaner. Her er et eksempel:

  • Når du føler dig sulten eller du har lyst til en snack, skal du gøre det følgende: Tag et æble (eller en anden frugt eller grøntsag) og den snack, du meget gerne vil spise.
  • Start med at spise æblet eller grøntsagen, hvorefter du kan spise din snack. Da æblet er mere mættende, er det meget sandsynligt, at du ikke længere vil have lyst til at spise den usunde snack.

Metoden kan hjælpe børn

Premack princippet kan også gøre corona-karantænen lettere for vores børn, da det vil hjælpe dem med at opnå mere med deres skolearbejde.

Børn har et opmærksomhedsspænd på mellem 40-45 minutter. Det ideelle vil derfor være at starte dagen med de opgaver, de bryder sig mindst om eller finder mest vanskelige. Det kan for eksempel være matematik.

Men de kan gøre dette velvidende om, at de efter 45 minutter vil være i stand til at tage en pause og lave noget sjovt i nogle minutter. Det bedste vil være at fokusere på skoleaktiviteter om morgenen og fritid om eftermiddagen.

Du kan dog give dem mulighed for at lave korte aktiviteter, de har lyst til, imellem lektierne om morgenen.

Som du kan se, er denne strategi baseret på brugen af positiv forstærkning. Det kan være lige dét, vi har brug for her i corona-tiden.