Øget intelligens: 7 geniale tricks til større intelligens

· september 29, 2018

Det altid muligt at få en øget intelligens. Selv om det er rigtigt, at vi er født med nogle genetiske faktorer, der gør os mere eller mindre intelligente, er det også rigtigt, at hjernen er et organ, der er i stand til at foretage ændringer som reaktion på oplevelser.

Der er ingen konsensus med hensyn til, hvordan man definerer intelligens. For nogle er det evnen til at lære. For andre er det evnen til at anvende viden. Måske den mest universelle definition er, at intelligens er evnen til at finde nye løsninger på gamle problemer. På den anden side er der forskellige modeller, der giver bedre forståelse af intelligens i forhold til andre variabler: Følelsesmæssig intelligens, social intelligens, logisk intelligens mv.

”Intelligens er det, du bruger, når du ikke ved, hvad du skal gøre.”
-Jean Piaget-

Intelligens er ikke kun gældende for professionel aktivitet. På en eller anden måde er intelligente mennesker også mere lykkelige, fordi de bedre er i stand til at håndtere vanskelige situationer. Øget intelligens er umagen værd. Her er 7 tricks til at hjælpe dig.

Øget intelligens ved meditation1. Øget intelligens gennem meditation

Meditation øger vores intelligens i den forstand, at det vækker os og giver os mulighed for bedre at observere, hvad der sker inden i os selv og omverdenen. Det er ikke bare et spørgsmål om simpel påskønnelse, men en konklusion, der støttes af undersøgelser. I flere eksperimenter overvåget via Magnetisk Resonans Skanning (MR), har det vist sig, at hjernen fungerer bedre efter meditation.

Der er ingen værre fjende for hjernefunktionen end stress. Under stress frigives kortisol, et hormon, der nedsætter koncentrationen og hukommelsen. Meditation reducerer stress. Du behøver ikke at blive en munk. Du kan nøjes med at lave vejrtræknings- og afslapningsøvelser, når du venter i køen eller venter på en bus.

2. Udsætte dig selv for nye oplevelser

Alt nyt er stimulus, der øger ens intelligens. Nye oplevelser skaber hidtil usete forbindelser i din hjerne. Dette skyldes, at du skal udføre en tankeproces for at absorbere, forstå og indarbejde nye oplysninger.

At rejse, gå et nyt sted hen eller læse en ny bog er godt brændstof for din intelligens. At forblive i din komfortzone gør din hjerne progressivt mere doven.

3. Dyrk regelmæssig fysisk og mental motion

Fysisk træning ilter hjernen og forbedrer dens funktion. Det er også en måde at reducere stress og udføre mental hygiejne på. Sindet og kroppen er altid forenet. En sund krop er en væsentlig forudsætning for en sund hjerne, der kan øge sin kapacitet.

Det er også vigtigt at lave regelmæssige mentale øvelser. Prøv at stimulere din hukommelse, ved at forsøge at huske telefonnumre eller specifikke fakta. Det er også godt at lave enkle matematiske opgaver. At spille skak, lave krydsord eller lave lignende aktiviteter er meget positive tiltag for en øget intelligens.

Øget intelligens ved motion4. Lær et nyt sprog eller spil et instrument

At lære et nyt sprog er altid en stor udfordring. Det er ikke nemt, især når det kommer til et sprog, der er meget forskelligt fra dit modersmål. Men det er netop det, der gør det til en glimrende måde at få en øget intelligens på.

Når du lærer et nyt sprog, motionerer du mange intellektuelle funktioner på samme tid. Det samme sker når du lærer at spille et musikinstrument. I begge tilfælde spiller kognitive funktioner såsom opmærksomhed, hukommelse, koordinering, analogier, osv ind.

5. Find den svære måde

Når vi vælger den nemme måde, kan vi spare tid, men vi bidrager også til vores hjernekrafts atrofi. Generelt vil vi have alt ‘trin for trin’, så vi ikke behøver at tænke. I stedet ønsker vi, at andre mennesker tænker for os.

Nogle gange kan det dog være godt at vælge den vanskelige vej. Undgå at bruge instruktionerne for at nå et resultat. Dette gør dig mere kreativ og intelligent. Det øger også din selvtillid.

6. Skab forbindelser med alle slags mennesker

Ligeså vigtigt det er at udsætte dig selv for nye situationer, er det også vigtigt at komme i kontakt med forskellige typer af mennesker. Hver relation medfører udfordringen i at se, gribe og forstå den anden persons synspunkter, og det øger din intelligens.

Det er vigtigt at have venner i forskellige aldre, med forskellige baggrunde, overbevisninger osv. Hvis du kun kender personer, der ligner dig, begrænser du dit oplevelsesfelt. Med dette sætter du også grænser for din hjerne.

Øget intelligens ved relationer7. Få nok hvile

Det er krystalklart, at hvile er vigtigere end arbejde. Hjernen har brug for hvilepauser, så den kan fungere ordentligt. Hvis den ikke får hvile, er konsekvensen en kedelig hjerne, som opererer i mellemklassen og mindsker dens kapacitet.

Der er tre vigtige faktorer til hvile: Aktive pauser under arbejde, drømmetilstand og fritid. Alle disse aspekter er meget vigtige. Aktive pauser er en beskyttende daglig foranstaltning til at forhindre sløvhed. Drømmetilstanden tillader hjernen at behandle de oplysninger, den har absorberet. Fritid er meget vigtigt for, at hjernen virker, som den skal på lang sigt.

Det er vigtigt at opbygge en livsstil, der giver dig mulighed for at være mere opmærksom på den virkelighed, der omgiver dig. Det omfatter også regelmæssige foranstaltninger for at sikre, at hjernens funktioner fungerer ordentligt. Dette vil uden tvivl afspejles i dit velbefindende og din intelligens.