Når jeg er trist, har jeg brug for empati, ikke uvidenhed

maj 3, 2018

Det er nogle gange svært at føle empati, når man er trist. Først og fremmest vil det at empatisere med den sorg, vi føler, betyde, at vi skal indrømme, at den eksisterer.

Det ville betyde ikke at skamme sig over det og ikke beskylde os selv for dets eksistens. Tristhed taler om en smerte, der har rørt vores sjæl, en sorg, som gør ondt og skal føles.

Det ville være nemt at passe på vores tristhed, hvis det ikke var for det faktum, at det ofte ses som forkert at være ked af det.

“Der er ingen tid til at være trist. Vi får kun ét liv, og det er meningen, at man skal være glad og smilende. Det er ikke værd at føle sig trist! “Hvor mange gange har du hørt sådan noget? Lyder det bekendt?

Vi får selvfølgelig kun et enkelt liv til at leve. Og selvfølgelig ville det ideelle være at være glad det meste af tiden og ikke have problemer, der æder vores eksistens.

Men faktum er, at der eksisterer problemer. For livet består af både lys og mørke. De sameksisterer i samme rum og på samme tid.

Når man er trist, skal smerten høres for at blive forstået

Vi opfanger lys på grund af den tid, vi har brugt i mørket. Takket være mørket er lyset skinnende, klart og synligt. Derfor, hvorfor ser vi ikke sorg på samme måde?

Mand går på sti om natten

Det er på grund af skuffelser, afsked og generelt de slag, som livet giver os, at vi kan få mening ud af visse situationer.

Det er sådan, vi lærer lektioner, der gør os til dem, vi er, ligesom de enkelte sandkorn udgør hele den gigantiske strand.

Smertefulde oplevelser falder gennem sigten ned i en pøl af visdom. Mørke omdannes uundgåeligt til lys. Det bliver til lektioner og viser os, hvad vi skal forstå fra en vis oplevelse.

Så tag dig tid til at være sammen med din sorg og forstå den. Forstå, hvad der gør ondt i dig og hvad betydningen bag den pågældende smerte er.

Omgiv dig med folk, der ikke forværrer din sorg

Ingen kan tage det, vi føler, væk fra os. Ikke med argumenter så triste som “det hjælper ikke noget at græde”.

Græd, hvis det er det, du skal gøre, når du er trist! Det gør ikke noget! For din sorg er værdifuld. Din sorg er ægte og stor. Græd, hvis du har brug for det. At græde lindrer stress. Det hjælper med at slå stormen indeni ned. Det dræner din smerte.

Trist kvinde græder

Lyt til lige den slags musik, du vil lytte til. Håndter din sorg, som du ønsker. Pas på dig selv og pas på hver eneste af dine følelser. Giv dem plads til at vokse og trække vejret, for at forstå dem.

Hvis de er der, er det, fordi der er noget i din sjæl, der skal høres og tages i betragtning. Omgiv dig selv med folk, der ved, hvordan man værdsætter dig og dine følelser.

Folk, der ikke vil mærke dig som svag, fordi du er ked af det, og ikke vil forsøge at rive din tristhed fra dig uden at føle empati med det først.

Der er ingen større smerte end at dele dine ar med nogen, og de bliver ignoreret eller hånet. Den følelse af ikke at føle sig lyttet til eller værdsat, gør tristheden, vi føler, endnu tungere.

Deling, i stedet for at ignorere, gør smerten bedre

Husk, at du delte din smerte med en nær ven, og i stedet for at give dig et kliché, var de der bare for dig? De lader simpelthen din sorg være og beskytter den et stykke tid. Du talte, græd og lod endda humor kigge ud mellem de meningsløse ord og tårer.

Personer krammer med sommerfugle flyvende omkring

Sådan skal smerten håndteres. Beskyt og plej den. Tage al den tid, du har brug for. Visdom og at omfavne smerten. Dine følelser falder til ro, og betydningen bag din sorg begynder at dukke op.

Men denne betydning vil aldrig blive synlig, hvis vi smider vores tristhed ud, uden at dykke ned i den først. Så omfavn din smerte. Du finder lindring i det rigtige selskab. Og det selskab, som du godt ved nu, er intet anden end dit eget.