MR terapi mod søvnparalyse

september 30, 2019
Denne model siger, at du skal ændre dit fokus fuldstændigt. Det er her, afslapning kommer ind. Du bevæger dig væk fra negative eksterne stimuli til neutrale eller positive interne.

MR terapi mod søvnparalyse kan være effektivt. Denne søvnforstyrrelse involverer en tilstand af muskellammelse. Det kan enten ske, når du først falder i søvn eller lige efter, at du er vågnet op. Det stammer fra et problem i hjernemekanismerne, der regulerer din søvncyklus.

Når du oplever søvnparalyse, er du vågen og kan føle ting, men kan ikke bevæge nogen del af din krop. Denne situation fører naturligvis til masser af angst, frygt og potentielt hypnagogiske og hypnopompiske hallucinationer.

Det falder ind under kategorien primære søvnforstyrrelser og er ikke et udtryk for psykisk sygdom, stofmisbrug eller andre medicinske problemer. The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV, 1994) kalder det en type parasomni. Med andre ord, det påvirker kvaliteten af ​​din søvn og hvor meget søvn, du får.

Det sker altid mellem REM-søvn og opvågning. I henhold til den internationale klassificering af søvnproblemer kan det være et kronisk problem eller kun ske en eller to gange. Dette betyder også, at du kan udvikle det ud fra helt tilfældige omstændigheder.Mand sover i seng

De vigtigste egenskaber ved søvnparalyse

Din hjerneaktivitet i REM-fasen er næsten nøjagtigt den samme, som når du er vågen. Dette er stadiet, hvor du har dine mest komplekse, følelsesmæssige drømme. På grund af udviklingen er nogle af dine muskler lammede i dette stadie. Men ændringer i dine søvnvaner kan ændre denne proces med at tænde og slukke dine muskler.

Hvilke fysiologiske processer er involveret?

Din krop frigiver GABA-neurotransmittere og glycin for at berolige din krops muskler. Derfra hæmmer de de motoriske neuroner i din rygmarv.

Men enhver forstyrrelse i opvågningsprocessen kan få dig til at vågne op, før du har genvundet din evne til at bevæge dig og reagere. Dit limbiske (følelsesmæssige) system behandler og fortolker derefter situationen, som du oplever den.

Flugtresponsen

Når alt dette sker, begynder din amygdala at reagere baseret på disse følelser. På grund af det faktum, at du er i mørke og ikke er i stand til at bevæge dig, har din hjerne en tendens til at antage ekstrem fare.

Selvfølgelig betyder det, at du sandsynligvis vil føle dig bange eller forfærdet. Denne intense følelsesmæssige oplevelse kan forårsage ændringer i den måde, du opfatter ting på. Det er her, de visuelle, taktile og auditive hallucinationer begynder at manifestere sig.

Føler, at der er andre i rummet

Det er ekstremt almindeligt ved søvnlammelse, at du føler, at nogen ser på dig. Manglende evne til at bevæge sig, kombineret med din angst og den forstærkede fantasi fra din søvntilstand, får dig til at forvente at se nogen omkring dig.

Din hjerne er i et ekstra høj alarmberedskab for trusler, men det betyder ikke, at de faktisk er der. Dette er grunden til, at det er så almindeligt, at folk med søvnparalyse føler, at der er nogen eller noget tæt på dem.

MR terapi mod søvnparalyse: Afmaskere spøgelset

Ikke mange forskere har forsøgt at finde en specifik psykologisk behandling for denne tilstand. En af dem er Baland Jalal fra University of Cambridges psykologiafdeling. Han foreslog i 2016 at bruge MR terapi mod søvnparalyse. MR står for muscle relaxation eller afslapning af muskler.

Hans argument er, at frygt, angst og nød skaber en cyklus af tilbagemelding, der kun forværrer episoderne og hallucinationerne. Han udviklede en potentiel behandlingsmodel med disse grundpiller:

  • En ny vurdering af episodens betydning. Anerkende, at det er ufarligt og midlertidigt (du vil ikke dø eller være lammet for evigt). Det involverer også at erkende, at hallucinationerne for det meste sker, fordi du var i REM-søvn på forhånd. At genkende disse ting kan hjælpe folk med at forblive rolige, når det sker.
  • Psykologisk og følelsesmæssig afstand. Du skal forstå, at hvis du føler dig bekymret og bange, vil det bare forværrer episoderne. Dette betyder også at acceptere, at det ikke er en paranormal begivenhed. Det er bare en kropslig reaktion.
  • Meditation og fokusering af din opmærksomhed indadtil. Det er vigtigt at arbejde med meditation for at behandle problemet med succes. De mekanismer, du bruger til at meditere, handler om at kontrollere din opmærksomhed for at ignorere dine hallucinationer.
  • Muskelafslapning. De fysiske symptomer som lammelse og en manglende evne til at trække vejret frivilligt er lettere at kæmpe med, hvis du ignorerer dem. Ellers kommer de bare i vejen for dig, når du prøver at fokusere på din indre verden. Du skal absolut være rolig og slappe af.

Mand træner MR terapi mod søvnparalyseBetydningen af ​​at øve MR terapi mod søvnparalyse

Du er nødt til at øve, hvis du vil have MR terapi mod søvnparaltse til at virke. Først skal du gentage den position, du befinder dig i, (når lammelsen finder sted). Derfra kan du gennemgå hvert trin.

Det er ekstremt overvældende, når det sker, og øvelse vil give dig en chance for at prøve disse teknikker af uden stresset fra den virkelige oplevelse.

Målet er at gøre dig klar til at reagere passivt og tænke på positive ting, når de skræmmende fornemmelser viser sig.

Afslapning

Ifølge specialister som Dr. Ramachandran ændrer det faktum, at dine lemmer og motorsystem ikke er synkroniseret, din sensoriske behandling. Når du ønsker at flygte, og dit sind begynder at prøve, men din krop ikke vil gøre noget, ændrer det hele din selvopfattelse.

Dette er grunden til, at du måske har følt, at du flyder, haft ud af kroppen oplevelser og set skræmmende ting. Men hvis du prøver at slappe af i stedet for at flygte, kan du forhindre disse opfattelsesændringer.

Behandling

Dette er dybest set en kognitiv adfærdsbehandling. Dens mål er at ændre din adfærd og forhindre dig i at komme ind i en cyklus af negativ tilbagemelding. Vi skal også nævne, at det afhænger meget af din holdning, om behandlingen fungerer eller ej.

En anden stor ting, det afhænger af, er, hvor meget kontrol du har over din opmærksomhed. Det spiller en stor rolle at være i stand til at koncentrere dig og fortolke dine fornemmelser.

Denne model siger, at du skal ændre dit fokus fuldstændigt. Det er her, afslapning kommer ind. Du bevæger dig væk fra negative eksterne stimuli til neutrale eller positive interne.

Et sidste punkt: Hvor usædvanlig som oplevelsen end kan synes, er det faktisk ikke så alvorligt. Episoderne i sig selv er ikke så problematiske som den mentale belastning, de kan medføre. Hvis du lider af kronisk søvnparalyse, kan du begynde at opleve en masse angst. Som altid er det bedst at opsøge en professionel terapeut, hvis du har et problem som dette.