6 enkle meditationsøvelser til at komme af med stress

april 27, 2019
Stress, ligesom energi, bygger sig op. Paradokset er at ved at øge niveauet af det ene, sænker du niveauet af det andet.

Både stress og energi kan styrke sig fra forskellige kilder. Stress kan, for eksempel, opbygges fra mange forskellige problemer. Af denne årsag har vi besluttet at vise dig nogle enkle meditationsøvelser, der kan hjælpe dig med at komme af med stress.

På denne måde, så skaber meditation selverkendelse. Det er en teknik, der er tusindvis af år gammel og meget almindelig indenfor buddhisme og hinduisme. I nyere tid, er det også blevet populært i Vesten.

Blandt de mange fordele ved meditation, kan vi finde en betragteligt forbedret koncentrationsevne. Dette kan så føre til andre fordele, såsom en forbedret hukommelse. Dette giver så plads til fysisk og mental afslapning. Meditation kan endda styrke vores immunsystem.

Så her er nogle enkle meditationsøvelser, som du kan praktisere for at opnå alle disse fordele.

1. Fokuser på dit åndedræt: Den første af de enkle meditationsøvelser

Den første af disse enkle meditationsøvelser er også en af de nemmeste at indkorporere i din daglige rutine. Det er nemmere at gøre, hvis vi kan sidde i en afslappet stilling med vores øjne halvt åbne.

På samme tid, så skal vi fokusere alt vores opmærksomhed på vores åndredræt, uden at prøve på at ændre noget. Vi skal blot prøve på at føle den luft, vi indånder. Når vi gør dette, så kan forskellige distraherende tanker gøre deres indtog i vores sind. Vores mission er at ignorere dem, indtil de mister deres magt.

En mediterende kvinde

2. Nedtælling

Denne teknik er enkel og meget brugbar for meditation. Med vores øjne lukkede, tæl ned fra store tal, såsom 50 eller 100, indtil du når til 0. Målet med denne øvelse er at fokusere alt vores opmærksomhed på en enkelt aktivitet, så vi ikke vil blive distraheret af nogle andre fornemmelser eller stimulus.

3. Undersøg din egen krop: En af de enkle meditationsøvelser

Dette er en af de mest interessante enkle meditationsøvelser. Den består af at fokusere på forskellige dele af vores krop. For at gøre dette, er det tilrådeligt at placere os et stille sted. Dernæst, må vi fokusere vores opmærksomhed på hver del af vores krop, fra hoved til tå.

Vi kan spænde og slappe af i de forskellige muskelgrupper bare for at være klar over deres tilstedeværelse og deres bevægelser. Dette er en god metode til at opfatte alle vores krops fornemmelser i den mindste detalje.

4. Aktiv observation

Denne øvelse er baseret på at observere vores omgivelser. Til at starte med, så skal vi sidde ned, med vores øjne lukkede. Derefter, så skal vi åbne vores øjne i et øjeblik, for derefter at lukke dem igen. Og så reflekterer vi over, hvad vi lige har set.

Følgeligt kan vi tænke over de forskellige fornemmelser, som de stimuli, der har nået os, har skabt. Vi kan opremse dem og tænke over formerne, farverne og navnene på hvert objekt. Derudover, hvis vi udfører denne øvelse derhjemme, kan det være en god måde at se vores hjem fra et nyt perspektiv.

Mediterende mand på klippe

5. Bevægelsesmeditation

Denne enkle meditationsøvelse er baseret på at nyde de behagelige fornemmelser, som vores krop producerer, når vi bevæger os. Vi anbefaler, at du gør det, imens du er i kontakt med naturen.

For at gøre dette kan vi gå lange ture på stranden eller i en skov. Nyd solen på dit ansigt, vinden, planterne eller vandet. Denne øvelse kan være en anden form for selvobservering, da vi kan tænke over vores krops bevægelser, imens vi går.

6. Ildmeditation

Til sidst, så kan vi bruge ild som et symbolsk element for renselse, som vi kan fokusere vores meditation på. For at gøre dette, kan vi forkusere på et bål på marken eller noget nemmere, som det flakkende skær fra et stearinlys. Dette lader os opfatte fornemmelsen af ildens varme og de skygger, der opstår.

Som noget andet, så kan vi lave en liste over alle de negative ting i vores liv og kaste det ind i ilden. Vi kan enten gøre dette på en symbolsk eller en bogstavelig måde. Uanset hvad, så vil det hjælpe os med at befrie os selv fra den frygt, der blokerer os.

  • Campagne, D. M. (2004). Teoría y fisiología de la meditación. CUADERNOS DE MEDICINA PSICOSOMATICA Y PSIQUIATRIA DE ENLACE.
  • Capdet, P. P. A. (1998). La utilidad de la meditación como modalidad terapéutica. Parte II. Revista Cubana de Medicina General Integral.
  • Gálvez Galve, J. J. (2014). Meditación y emociones. Medicina Naturista.