Misforståelser om traumer

· februar 9, 2019
Hvis du lider af traumer, skal du søge hjælp og aktivt arbejde med det faktum, at din indre virkelighed er skadet. Vi har evnen til at transformere og helbrede os selv, men det sker ikke af sig selv.

Der er stadig mange misforståelser om traumer, selvom folk ved meget om dette fænomen. Mennesker er sårbare, men nogle gange kan vi glemme, hvor udholdende vi kan blive. Som Viktor Frankl engang sagde, er det helt normalt at have en unormal reaktion på en unormal situation.

Denne naturlige reaktion viser i sidste ende de stærkeste og mest elastiske sider af os selv.

Mange psykologer og psykiatere minder os om, at vi alle vil lide under en traumatisk begivenhed, som vi ikke vil være forberedt på, på et tidspunkt i vores liv. Det kan være tabet af en elsket, en ulykke, et chokerende syn, et angreb, en naturkatastrofe eller en medicinsk nødsituation.

“Kampen for at overvinde traumer og blive smuk på trods af alt, har intet at gøre med uovervindelighed eller social succes.”

-Boris Cyrulnik-

Der er situationer, der gør et stort indtryk på vores hjerne. Disse situationer stimulerer områder i hjernen, der er relateret til frygt og alarm. Derefter begynder alt at falde fra hinanden foran os.

Det præfrontale cortex, den struktur, der hjælper os med at tænke og tage vigtige beslutninger, mister sin styrke og handlekraft. Vores mentale fokus bliver mere sløret og uklart, og hvirvler os ind i en tilstand af angst.

Det er muligt, at mange af vores læsere er bekendte med denne oplevelse. Det er vigtigt at forstå, at når vi oplever en traumatisk begivenhed, bliver hjerne påvirket i flere måneder derefter. Helbredelsen af en såret hjerne, der er blevet ramt af posttraumatisk belastningsreaktion, kræver tid, indsats og passende coping-strategier.

De mest populære misforståelser om traumer

En oplyst hjerne

1. En traumatisk begivenhed kan ødelægge dit liv

Når en terapeut begynder at arbejde med personer, der er offer for misbrug, der har lidt under alvorlig aggression, eller en person, der har mistet en elsket, hører de ofte følgende sætning: “Jeg bliver aldrig glad igen”.

For det første, er det meget svært for nogen at forstå en traumatisk begivenhed. I virkeligheden har traumer en dobbelt karakter. På den ene side præsenterer det en utænkelig ødelæggende karakter. Men det forvandler også mennesker, og kan gøre dem stærkere og mere i stand til at konfrontere vanskeligheder.

At opleve modgang betyder ikke kun, at du vil leve et smertefuldt liv. Hvis vi leder efter ressourcer, støtte og forsøget på at hele os selv, kan vi omprogrammere vores hjerne. Såret kan aldrig helt helbredes, men det vil gøre mindre ondt, og vi kan begynde at leve et sundt liv.

2. Traumer vises efter en truende begivenhed

Lad os se på den Diagnostiske og Statistiske Håndbog for Psykiske Lidelser, og dens definition af traume. Håndbogen siger, at traumer er “det, der opstår efter oplevelsen af ​​en elsket persons død, en reel trussel, en alvorlig skade, såsom et angreb, katastrofer, misbrug eller sygdomme, der truer ens liv”.

I virkeligheden kan mange problemer faktisk beskrives på denne måde. Til at begynde med vises et traume ikke som en “reaktion” på en traumatisk begivenhed, men snarere som følge af den “følelsesmæssige og psykologiske effekt”, som den har på nogen. Desuden kan den samme begivenhed undertiden forårsage traume hos nogle mennesker, men ikke hos andre.

Når noget chokerende sker, opstår den traumatiske reaktion ikke umiddelbart derefter. Den opstår senere, efter at personen begynder at sætte spørgsmålstegn ved deres liv og deres virkelighed.

Tænk for eksempel på en person, der lige er blevet diagnosticeret med kræft. I første omgang er nyhederne måske nok til at få dem til at føle sig slået ud og traumatiseret. Men for mange mennesker er den mest slående ting ikke altid sygdommen selv, men det, ikke at have tilstrækkelig støtte fra venner eller familie.

En kvinde med blomster på ryggen

3. Trauma er en psykisk sygdom

En anden af de store misforståelser om traumer er at tro, at de er en psykisk sygdom. Det er dog meget mere kompliceret end som så. I øjeblikket foretrækker mange eksperter på området, såsom psykolog Richard Tedeschi fra University of North Carolina, at fokusere på posttraumatisk belastningsreaktion.

Hvis traume betyder “sår”, ser vi derfor på noget, der er brudt. For eksempel, når nogen lider efter et fald eller et slag mod kroppen, kan de opleve at få en brudt knogle som følge heraf.

Derfor, når nogen lider af et psykologisk traume, er det også tale om et brud. Denne mentale skade gør det umuligt for den person at vende tilbage til at være, som de var engang. Personen, som er blevet traumatiseret, er “psykologisk såret”, og disse skader kan være moralske eller følelsesmæssige.

4. Hvis du er stærk, kan du håndtere et traume helt alene

Vi lever i et samfund, hvor mange mener, at kun de svage beder om hjælp. De personer, der får professionel hjælp af psykologer, er skøre, og stærke mennesker kan håndtere alt uden at bryde ned.

Dette er en af de værste misforståelser om traumer. Traumer nedbryder os indefra. Ingen, uanset hvor “stærke” de er, kan fortsætte med at leve deres liv med en ødelagt sjæl, et fragmenteret sind eller et udhulet hjerte.

Dette er utvivlsomt også en anden af de største misforståelser om traumer: At tro, at tiden helbreder alt. Det er bedre at glemme tingene end at behandle dem. En stærk holdning vil fjerne al smerten. Lad os ikke tro på disse ideer. De fører os ned ad en desperat blindgyde.

Kvinde i skov med vat flyvende som skyer

Som konklusion vil vi pointere, at man ikke må lade traumerne overtage ens liv. Vi har mulighederne for at befri os selv fra traumer, og vi fortjener en mere værdig og friere eksistens. Vi burde kunne leve livet uden vægten fra fortiden, der sidder tungt på vores skuldre.

Vores nutid og fremtid skal være krystalklar, snarere end sløret og forvirret. Hvis du lider af traumer, skal du søge hjælp og aktivt arbejde med det faktum, at din indre virkelighed er skadet. Vi har evnen til at transformere og helbrede os selv, så vi kan leve et godt liv igen.

  • Tedeschi, R. G., & Calhoun, L. G. (2004). Posttraumatic Growth: Conceptual Foundations and Empirical Evidence. Psychological Inquiry. https://doi.org/10.1207/s15327965pli1501_01