Otte interessante fakta om angst

08 juni, 2020
Angst er den følelsesmæssige tilstand, som vi alle skal respektere og studere for bedre at forstå os selv og andre.

Uden tvivl er den æra, vi lever i, en æra med angst. Sidstnævnte henviser til den følelsesmæssige tilstand, der er kendetegnet ved en kold følelse i vores mave, en hård knude i vores hals og bekymringer på det mentale niveau. Der er blevet undersøgt meget om det. I denne artikel vil vi dog give dig nogle fakta om angst, du måske ikke kender.

Desuden er det rigtigt, at vi undertiden ikke er særlig opmærksomme på det. Det kommer ud af det blå, men forsvinder hurtigt. Dette er dog ikke tilfældet for alle. For nogle varer det længere, end de vil ønske.

Når et individ bliver grebet af angst, kan de faktisk ende med at blive fanget i skræmmende scenarier. Dette forklarer, hvorfor nogle mennesker siger, at det at være angst er en fremtidsrelateret sygdom.

Som nævnt ovenfor er visse aspekter og data vedrørende angst stadig ukendte. Er du klar til at finde ud af, hvad de er? Lad os begynde!

Angst og den rationelle hjerne

Et af de mest kendte fakta om angst er relateret til dens forhold til at frygte fremtiden. Den menneskelige hjerne foragter usikkerhed. Det kan virkelig være en belastning ikke at vide, hvad der vil ske, og ikke føle kontrol.

Når du står overfor en ukendt situation, begynder tusinder og atter tusinder af bekymringer at løbe gennem dit sind. I mellemtiden overvåger mandelkernen, en mandelformet hjernestruktur, der er den ​​følelsesmæssige bank i hukommelse, alt hvad der sker.

Når mandelkernen registrerer en farlig situation, aktiverer den straks alarmsignalet. Når dette sker, frigiver den hormoner som kortisol og dopamin i blodbanen. Disse vil hjælpe med at kæmpe for din overlevelse og forudse, hvad der kommer til at ske. Men når dette sker, er der ingen tilbagevenden. I det øjeblik er den rationelle hjerne lukket.

Som du kan se, selvom mandelkernen har gode intentioner, har dens operativsystem nogle ret primitive egenskaber. Som en konsekvens heraf er vi blevet mere instinktive og ender med at reagere unøjagtigt på stimuli.

De fleste bekymringer er det ikke værd at være opmærksom på

Bekymring er en del af det at være menneske. Faktisk er vi programmeret til at være det for at forudse, hvad der kan ske, for så at tænke på alternative planer for at overleve.

Nu er det ikke det samme at gøre det fra tid til anden som på en kontinuerlig måde. Faktisk kom en undersøgelse udført ved Pennsylvania State University frem til den konklusion, at 91% af de bekymringer, vi i gennemsnit har, er spild af energi. Vi er så bange for konsekvenserne af visse begivenheder, der måske ikke engang vil finde sted.

Den amerikanske forfatter, Earl Nightingale, sagde, at 40% af vores bekymringer aldrig vil ske. Han delte procentdelene på denne måde; 30% er relateret til fortiden. Derfor ville det ikke ændre noget at bekymre sig om det.

12% er unødvendige bekymringer om vores helbred, og 10% er små og næsten meningsløse eller uvedkommende bekymringer. Når det er sagt, er det kun 8% af vores bekymringer, der er værd at være opmærksomme på.

Dette hjælper os med at reflektere over fremtiden og alt, hvad vi tænker, forestiller os og frygter. I virkeligheden er hovedpersonen i alle disse elementer frygt. Lad os udføre testen lige nu.

Tag for eksempel et øjeblik og spørg dig selv, hvad der bekymrer dig mest, og hvilke begivenheder, du synes er de mest uhyggelige. Tænk på dem, og tjek et år senere, om de faktisk skete. Du vil blive overrasket.

Mand tager sig til hoved på grund af angst

Typer af angst

Der er to typer af angst.

  • Den første type angst er mere tilpasningsevne. Det sigter mod at beskytte os mod potentielle farer; ting, der kan skade os eller forårsage lidelse. Dette kaldes rationel angst. Det er normalt at opleve det i situationer som før en jobsamtale eller mens du venter på et vigtigt svar.
  • Den anden er en mere irrationel type angst. Det får os til at opfatte alt og alle på en katastrofal måde, hvilket får os til at tro, at vi ikke er i stand til at klare det. For eksempel kan en person mene, at vedkomne ikke klarer sig godt i en jobsamtale, og at de vil ende hjemløse og mislykkede. Et andet eksempel ville være at tro, at nogen aldrig vil tale med os igen efter et skænderi.

Med hensyn til irrationel angst er det typisk at opleve kvalme og stort ubehag, der næsten er umuligt at kontrollere. Det spreder sig gennem hele den menneskelige krop og forhindrer den daglige udvikling.

At tro, at alt er vigtigt, et af ​​de vigtigste fakta om angst

Angst får os til at tro, at alt er vigtigt, så det bliver meget vanskeligt at fastlægge prioriteter, når vi oplever det.

Enhver detalje kan udløse det. Alt, uanset hvor lidt eller ubetydelig, kan påvirke, hvad vi gør. Derfor føler mennesker behov for at være i kontrol. Oven i det kan dette scenarie blive meget mørkere, hvis den person, der oplever dette, samtidig er perfektionist.

På dette tidspunkt bekymrer personen sig ikke kun om de ord, der kommer ud af deres mund. I stedet vil de være opmærksomme på det tøj, de bærer, hvordan de opfører sig eller hvordan en bestemt person påvirker dem i en bestemt begivenhed.

Alt er afgørende, alt påvirker dem, hvilket fører dem til at blive besat af kontrol. Det er tydeligt, at det er temmelig umuligt at have kontrol over alt. Følelsen af ​​at blive overvældet og stresset vil derfor være en del af deres dagligdag.

Undvigelse øger angsten

Det synes naturligt at undgå enhver stimulus eller situation, der producerer angst. At undgå alt, der kan forårsage angst, giver anledning til en følelse af lettelse. Ulempen i dette er, at på lang sigt, hvis denne strategi bliver den sædvanlige måde at håndtere frygt på, kan det ende med at forværre tingene.

Konstant at undgå eller løbe væk fra visse situationer forhindrer os i at kontrollere, hvor uskadelige de måtte være. I stedet for at tackle problemet, ser vi den anden vej og lader frygten forblive indeni os.

Uanset hvor skræmmende, vi tror, ​​at en begivenhed kan være, er det bedste at gøre det at lade det ske for at se, om der er tale om reel fare. At løbe væk vil kun opretholde vores irrationelle idéer, hvilket får vores angst til at stige markant.

Derudover begrænser undgåelse vores liv på en sådan måde, at det kan have konsekvenser for vores humør og forårsage endnu flere problemer.

Fakta om angst: Maskerne nedenunder

Dette er et af ​​de mest pudsige fakta om angst. I visse tilfælde kan angst være årsagen til nogle følelser, såsom tristhed, vrede og endda smerter. Det kan også ligge bag overspringshandling, mangel på søvn eller overdreven søvn og det konstante behov for at spise eller mangel på sult.

Der er dog også en tavs og udtryksløs type angst. Mennesker, der lider af det, ser som regel cool, rolig og samlet ud, selvom de er fulde af frygt indvendig. Mange af dem ved måske ikke engang, at de har angst.

Kvinde med hånd på regnfuld rude

At fremavle en følelse af håb kan hjælpe med at reducere angst

Det ængstelige sind har den næsten absolutte overbevisning om, at det, der skal komme, er farligt og truende, især hvis det er ukendt. Frygten for usikkerhed er mere almindelig, end du tror.

Tro det eller ej, de fleste mennesker i verden føler sig usikre på deres fremtid. Selvom der er forskellige tilgange og behandlingsformer, når det kommer til behandling af angst, er der også strategier, der kan være nyttige, såsom at dyrke håb.

Psykolog og professor i University of Houston, Matthew Gallagher, og hans forskerteam, gennemførte en undersøgelse, der viste, at det at arbejde med følelse af håb i terapi kan være til stor hjælp, fordi det hjælper personen med at ændre sin måde at tænke, føle og opfatte virkeligheden på.

Tænk over det: Håb er faktisk det modsatte af frygt. Håb indebærer tillid til, at ting ikke vil gå galt eller at de i det mindste kan forbedre sig. Det er et filosofisk, spirituelt og følelsesmæssigt aspekt, der også forstærker modstandsdygtighed og vækst.

Et af de mest afgørende fakta om angst: Vægten af ​​selvkrav

At være selvkrævende er ikke et problem. Faktisk kan det hjælpe os med at vokse som enkeltpersoner, da det presser os til at blive bedre. Hvad er problemet så? At blive for krævende med os selv kan forandre vores interne dialog og ændre den fra almindelig til katastrofal.

Nogle gange handler det ikke om, hvad vi kræver, men hvordan vi kræver det. Det er vigtigt at huske at være venlig mod os selv under vores vækstproces. At være selvkrævende på en destruktiv måde ender med at være skadende.

Desuden er selvkrav i sig selv noget, man skal være forsigtig med. På den ene side kan det hjælpe en persons udvikling, og på den anden kan det fylde dem med mere angst. Spørgsmålet ligger i sætningerne “jeg er nødt til” og “jeg burde”. Lad ikke disse idéer definere, hvordan du skal være og opføre dig. Selvbevidsthed er vigtig for at vælge den rigtige vej.

At tro, at du aldrig er tilstrækkelig, er et bundløst hul med kvaler. Når først du er i det, bliver det ekstremt svært at komme ud. Den værste del af denne tankegang er, at angsten er hovedpersonen.

Dette er kun nogle fakta om angst. I virkeligheden er denne sygdoms verden lige så mystisk, som den er kompleks. Efterhånden som tiden går, udvikles mere og mere forskning, der giver os alle de mere overraskende oplysninger om den.

Angst er den følelsesmæssige tilstand, som vi alle skal respektere og studere for bedre at forstå os selv og andre.

  • Hofmann, S. G., Sawyer, A. T., Witt, A. A., & Oh, D. (2010). The Effect of Mindfulness-Based Therapy on Anxiety and Depression: A Meta-Analytic Review. Journal of Consulting and Clinical Psychology78(2), 169–183. https://doi.org/10.1037/a0018555