Holotropisk åndedrætsterapi til velvære

08 oktober, 2020
Dem, der praktiserer holotropisk åndedrætsterapi mener, at denne teknik gør det muligt at nå dybe niveauer af bevidsthed. Hvad er holotropisk åndedrætsterapi, og hvad har videnskaben at sige om det? Find ud af det her!

Holotropisk åndedrætsterapi (et varemærke) er en eksperimentel psykoterapi-teknik. Eksperimentel psykoterapi er en tilgang til at arbejde med mentalt sunde folk. Idéen er at udsætte patienter for et eksperiment, der hjælper dem med at øge deres selvbevidsthed og vide, hvordan de skal håndtere situationer i det virkelige liv.

Det er vigtigt at bemærke, at eksperimentel psykoterapi har rødder i det såkaldte transpersonelle psykologi. Det sidstnævnte er den del af humanistisk psykologi, en gren, der opstod i 1960’erne. Mere specifikt blev holotropisk åndedrætsterapi skabt af den tjekkiske psykiater, Stanislav Grof.

Det primære mål med holotropisk åndedrætsterapi er at nå et højere niveau af bevidsthed. Eksperter påstår, at oplevelsen er lig effekterne af psykotropiske stoffer, der bliver brugt af shamaner eller visse spirituelle vejledere. Forskellen er, at man opnår denne tilstand gennem vejrtrækning, og formålet er terapeutisk.

Kvinde, der nyder frisk luft

Hvad er holotropisk åndedrætssterapi?

Holotropisk åndedrætsterapi er en teknik, der involverer intentionel og kontrolleret hyperventilering. Formålet, som vi har nævnt ovenfor, er at nå en tilstand af ændret og udvidet bevidsthed. Det ultimative mål er at komme til at lære en selv bedre at kende og nyde de formodede psykoterapeutiske fordele, som fortalere tilskriver denne teknik.

Hyperventilering består af at trække vejret hurtigere og mere dybt end sædvanligt. Når man trækker vejret normalt, inhalerer man ilt og udånder kuldioxid (CO2).

Den accelererede, dybe vejrtrækning, der opstår under hyperventilering, øger mængden af ilt i kroppen og reducerer mængden af kuldioxid. Under normale omstændigheder ville denne ændring forårsage angst, følelsesløshed og besvimelse.

Holotropisk åndedrætsterapi er en praksis med induceret og reguleret hyperventilering. Generelt kan man kun praktisere denne form for vejrtrækning under kontrollerede omstændigheder, som regel i en gruppe.

Ellers kan det forårsage uønskede problemer, såsom panikanfald. Eksperter anbefaler ikke denne teknik til patienter, der lider af forhøjet blodtryk, respiratoriske sygdomme, neurologiske lidelser eller mentale helbredsproblemer.

Teknikken

Det første trin, du skal tage, er at lære alt om teknikken. Du bør lære fordelene og ulemperne, hvad du kan forvente af den samt de forbehold, du bør tage. Holotropisk åndedrætsterapi-sessioner har en tendens til at være meget lange. De er som regel længere end fire timer. 

Du bør praktisere denne teknik på et komfortabelt og roligt sted. Begynd med at træde barfodet ind i rummet og læg dig på en måtte. Der bliver afspillet afslappende musik. Musikken bør ikke afbrydes under sessionen. Når du er komfortabel, skal du begynde at trække vejret blidt.

Med dine øjne lukkede eller dækket med en øjenmaske, skal du begynde på kontrolleret hyperventilering. Du skal trække vejret hurtigt gennem hele handlingen. Nogle er nødt til at dirigere den. Nogle gange skifter deltagerne mellem at være dem “der trækker vejret” og dem, der dirigerer det.

Når sessionen er slut, farvelægger hver af deltagerne en mandala eller laver en symbolsk tegning af, hvad de føler i det øjeblik. Dernæst deler alle deres individuelle oplevelse.

Kvinde, der farvelægger mandala

Fordelene ved holotropisk åndedrætsterapi

Som vi har nævnt ovenfor, er målet med holotropisk åndedrætsterapi at nå en ændret tilstand af bevidsthed gennem hyperventilering. Den grundlæggende idé er, at denne teknik gør det muligt for dig at nå de dybeste niveauer af din psyke. Som et resultat, vil du være i stand til at få adgang til ubevidst information, der kan være meget værdifuldt for dig.

Fortalerne for denne teknik argumenterer for, at det er en måde til at gendanne undertrykkede minder. Under sessionen kan du måske huske glemte folk, situationer, følelser eller opfattelser.

Denne information er vigtig, fordi din hjerne har blokeret den på et tidspunkt. Den eneste måde, hvorpå man kan gendanne den information, er ved at udvide sit sind og bevidsthed.

Forskere påstår, at holotropisk åndedrætsterapi har mange fordele, primært når det kommer til afslapning og emotionel balance. Der er dog indtil videre ingen videnskabelig evidens for, at det skaber en ændret tilstand af bevidsthed eller gør det muligt for dig at udforske dit ubevidste. Ikke desto mindre argumenterer dem, der praktiserer det, for, at det er muligt.

Corporalidad, R. H. (2014). Respiración Holotrópica y Corporalidad: Una Marca Transversal. Journal of Transpersonal Research©, 6(1), 95-102.