Grin hver dag: det er sundt for dig

· februar 19, 2018

En dag uden grin forsvinder gennem vores fingre, den kommer aldrig tilbage. Dette lyder måske som en tandlægereklame, men videnskaben har bevist, at hjernestammen udsender elektriske impulser ét sekund efter, at vi begynder at grine. Når vi griner, så udsender hjernen et signal, der frigiver endorfin. Det skaber så en følelse af indre velvære og velbehag, udover at det mindsker smerte og hjælper med at balancere vores vitalitet.

Latter er et naturligt beroligende middel og bør anses som en slags meditation. Når vi griner, så kommer vi et sted hen, hvor hverken sindet eller tiden eksisterer. Sindet lever af forventninger, og det er latter uafhængigt af. Latter, som meditation, lader os flyde i en tidsløs tilstand, hvor vi kan koble fra og glemme alle vores problemer.

Latter er så terapeutisk, at det har sin egen gren inden for psykologien: latterterapi. Denne strategi er fokuseret på at bruge latter til at producere bestemte følelsesmæssige tilstande. Selvom det ikke officielt kan anses for at være terapi, da det ikke i sig selv kurerer noget, så hjælper det for eksempel med at modvirke de negative effekter af angst. Det kan også reducere intensiteten af negative følelser som tristhed.

Som årene går, er man mindre disponeret for at græde over ingenting og mere disponeret for at grine over det.

Fordele ved latterterapi

Latterterapi hjælper med at gøre nogle situationer i livet nemmere og udvikle en optimistisk og fordelagtig attitude. Mennesker, som går til latterterapi, lærer at se dem selv, deres omgivelser og deres muligheder i et bedre lys. Derfor er situationer, der får os til at “græde af grin,” helt uimodståelige.

Kvinde med sommerfugle og stort grin

Ifølge denne teknik, så skal vi grine i mindst ét minut, tre gange om dagen. Det virker måske ikke som så meget, men det er nok til at skabe forandringer i ens livskvalitet. Det er, fordi latter er et godt forebyggende værktøj mod uønskede følelsesmæssige tilstande. Latterterapi hjælper med at udløsse stress (mindske vores kortisolniveau) og få en bedre attitude, når vi håndterer stress i vores liv. 

Mange studier har påvist, at latter er gavnligt for helbredet. Det forbedrer vores immunforsvar og giver psykologisk balance. Har du brug for flere grunde til at prøve latterterapi? Hvad venter du på?

“Der findes mennesker, som får os til at grine, selvom de ikke prøver på det. Det er, fordi deres tilstedeværelse gør os glade, så enhver lille ting kan få os til at grine. Bare at se dem og være sammen med dem, lytte til dem, er nok. Selv hvis de ikke siger noget specielt eller bare taler i tåger og laver jokes, får de os stadig til at grine.”

Javier Marias

Latter og grin fjerner os fra depressionens kløer

En af de bedste måder til at bekæmpe depression er vores humoristiske sans. Det er meget nemmere at komme væk fra negative tanker og følelser, hvis vi fortolker dem gennem humorens positive filter. Husk, at den måde, vi fortolker på, har meget mere at gøre med vores humør, end det har at gøre med virkeligheden. Pige med hånd for munden prøver at skjule grin

Så latterterapi er en gavnlig og effektiv teknik, der kan komplementere terapi mod depression. Når vi griner, føler vi os mere glade, rolige, afslappede og behageligt tilpas. Og som vi sagde før, så skaber latter endorfiner, hvilket gør os bedre tilpas. Som Pablo Neruda engang sagde, så er oprigtig latter et spejl af vores indre jegSå, at leve med humor og grin er en fortrinlig måde til at passe på vores helbred.

“Der er intet som de dybe vejrtrækninger, vi tager, efter vi har grinet meget. Der er intet i verden som en mave, der gør ondt af en god grund.”

Stephen Chbosky