5 fordele ved spirulina for hjernen

5 fordele ved spirulina for hjernen

Sidste ændring: 27 juni, 2018

Spirulina er en cyanobakterie, der får sit navn fra sin spiralform. Det er så grønt på grund af klorofylen inde i den. Det har også mange fantastiske næringsstoffer til vores kroppe, som aminosyrer, proteiner, vitaminer og mineraler.
På grund af de mange fordele ved spirulina er det et yderst sundt kosttilskud med ikke et eneste menneskeskabt kemikalie i den. Det er også meget let at fordøje, og giver dig en følelse af mæthed i temmelig lang tid.

Millioner af mennesker over hele verden bruger spirulina som kosttilskud, i overensstemmelse med FN’s anbefalinger (FN) og Verdenssundhedsorganisationen (WHO). Disse organisationer siger, at det er godt at bruge dette tilskud som en måde at håndtere underernæring i humanitære kriser, fordi det kan hjælpe med at få folkeslagene tilbage, på en stabil måde.

Folk har kendt til de sundhedsmæssige fordele ved spirulina. Men egentlige studier om fordelene startede med en udgivelse i 1940 af den franske phykolog, Pierre Dangeard.

Han bemærkede, at de mennesker, der boede tæt på Chad-søen, i Afrika, var stærke, veludviklede og blev aldrig syge, selvom de boede et sted uden særlig mange næringsrige fødekilder.

Senere undersøgelser viste, at disse mennesker konsekvent spiste en slags soltørret grøn kage. Da de analyserede næringsstoffer, opdagede de spirulina. Det er en superfood, der indeholder et ton af vitaminer, mineraler, aminosyrer og proteiner.

Der er mange fordele ved spirulina

Fordele ved spirulina: det forbedrer din hukommelse

At spise spirulina kan hjælpe med at forbedre din hukommelse. Dette skyldes, at det beskytter dine kognitive systemer og stimulerer din hjerne og nervesystemet. Det er også fantastisk for din generelle trivsel. Begge disse ting kan hjælpe med at holde dit humør stabilt og reducere stress.

Det beroliger din hjerne

En af hovedbestanddelene i spirulina er tryptofan, som syntetiserer andre proteiner og afbalancerer dit nervesystem. Tryptofan er en aminosyre, der også er nøglen til din krops produktion af serotonin, lykkehormonet. Fordi det er nødvendigt for serotonin, hjælper det med at regulere humør, stress og appetit.

Du har også brug for tryptofan til at producere melatonin i din krop. Melatonin er det vigtigste hormon til regulering af din søvncyklus, så det er en vigtig del af at få god søvn.

Men vores kroppe kan ikke producere tryptofan alene. Derfor er det så vigtigt at få det gennem din kost. Af alle disse grunde er høje niveauer af tryptofan en fantastisk måde at forebygge problemer som søvnløshed, depression og angst.

Det er en neurobeskytter for din hjerne

Spirulina har for nylig fået opmærksomhed for at være en neurobeskytter. Det betyder, at det kan være en god måde at forebygge og behandle enhver sygdom relateret til det kognitive system: Alzheimers, Parkinsons, skizofreni, komplikationer af alvorlige hjernerystelser…

Der er mange skadelige tungmetaller og toksiner, der opbygges i hjernen igennem vores liv. De seneste videnskabelige undersøgelser har vist, at disse giftstoffer kan føre til kognitive sygdomme.

Takket være spirulinas høje niveauer af klorofyl er det en god måde at slippe af med tungmetaller og toksiner på. Det kan hjælpe med at forbedre din hjernefunktion, og det beskytter dine neuroner mod skade.

Lige nu eksperimenterer folk med, hvordan spirulina måske kan reducere symptomer på Alzheimers og Parkinsons, men vi er ikke sikre på, hvad deres konklusioner endnu er.

spirulina pulver og piller

Det reducerer risikoen for emboli

Embolier og hjerneiskæmi betyder begge, at der ikke er nok blodgennemstrømning til din hjerne. Det fører til mindre ilt, hvilket kan forårsage et slagtilfælde. Selvom blodgennemstrømningen til din hjerne kun afbrydes i 10 sekunder, kan det medføre store problemer. Det kan få dig til at miste bevidstheden sammen med andre alvorlige konsekvenser.

Det Indiske Institut for Teknologi i Delhi fandt ud af, at små doser spirulina kan hjælpe med at beskytte nervesystemet hos rotter, som udsættes for store mængder af frie radikaler. De rotter, der ikke fik spirulinaen, havde ikke samme beskyttelsesniveau. Denne laboratorietest viser de mange fordele ved spirulina i forebyggelsen af embolier.

Det giver dig energi

Spirulina er et godt supplement til atleter, fordi det hjælper dine muskler med at heles hurtigere efter motion. Det er også en yderst kraftfuld antioxidant, som hjælper endnu mere.

At spise lidt hver dag kan få dig til at føle dig mindre træt. Derfor er det godt for både atletiske mennesker og mennesker, der ikke træner særlig meget, men forsøger at starte. Det kan hjælpe alle med at skubbe sig selv og gøre deres træning meget mere effektiv og produktiv.

Det kan interessere dig ...
Stress og dårlig ernæring
Udforsk SindetLæs den på Udforsk Sindet
Stress og dårlig ernæring