Man kan føle sig trist uden en skyldfølelse

09 november, 2018
I nutidens samfund føler mange, at de skal skjule deres tristhed. Man må ikke føle sig trist uden at føle en skyldfølelse over det, fordi samfundet forventer, at man smiler i stedet.

Hvor vidunderligt ville det ikke være at kunne føle sig trist uden en skyldfølelse? Velvidende, at du ikke behøver at smile, hvis du ikke har lyst? Ville det ikke være godt at fortælle verden, “Verden, i dag vil jeg ikke gå ud. Jeg vil ikke se nogen”. Nogle gange har du lyst til bare at være alene, kun med dig selv som selskab. Du ønsker, at det ville være lettere at kommunikere, når du føler dig trist uden en skyldfølelse og en knude i maven. Uden at føle dig skyldig.

Det bedste af det hele ville være, hvis andre accepterede dine ønsker og først kom tilbage, når du tænder dit “åbent” skilt igen. Ingen klager og ingen foredrag. Nogle gange fortjener du at putte dig alene, samle dine kræfter og stå op med ny energi.

Dårlige dage er nødvendige, især for at vi kan sætte pris på de gode. Den magiske sammenligning og kontrast kan lære os meget, hvis vi har øje for den. For det er ikke nok at vide, at roser har torne. Vi skal også lære at undgå tornene og passe på, at de ikke gør os ondt.

Kvinde græder og gemmer ansigt i hænder

At føle sig trist uden en skyldfølelse

At føle sig trist er mere almindeligt, end du forestiller dig. Ikke alt i livet er perfekt. Det, der sker, er, at samfundet ikke tillader os at vise, at vi er triste. At vise det får os til at føle os skyldig og dømt.

Hvis du siger, at du er ked af det, vil folk få dig til at føle, at du er underlig. Du føler, at de tror, du er værdiløs. Men så er der andre, der ynker dig og forsøger at opmuntre dig og få dig til at komme ud. De kan ikke håndtere, at andre mennesker føler sig triste. Det er ikke særlig behageligt. Derfor forsøger vi at dække over det.

Måske er det, der sker, at det at se nogen føle sig trist minder dig om, da du selv havde på den måde. I et samfund, der siger, at man skal skjule tristhed, er det ikke let at acceptere det.

Men du skal ikke skjule det, hvis du føler dig trist, eller i det mindste skal du ikke føle dig skyldig over det. Det er en del af livet. Dårlige dage eksisterer, og det er ok, hvis de kommer. De gør ikke så ondt, som det ser ud til. De er der bare for at vise os, at vi har brug for noget. Derfor er det vigtigt at lytte til dig selv, når du ikke har det godt.

At tvinge dig selv til at handle anderledes, end det du føler dig indvendig, er udmattende. At male et smil på dit ansigt tærer på din styrke. Men hvis du slipper dine følelser ud, kan du komme over dem. Og hvis du accepterer det som nødvendigt, vil du måske ikke føle dig så skyldig.

Den bedste tilflugt: Dig selv

På dårlige dage er det bedste sted at søge ly i sig selv. Det er det bedste af begge dele: Ensomhed, men også selskab – dit eget selskab. Du kan lufte ud og føle dig trist uden en skyldfølelse. Du kan give dig selv en hånd.

Find et sted, hvor du kan slukke dine lys og se på, hvad der er sket med pærerne. Så kan du ordne dem og tænde lysene igen. Find et sted, hvor du kan gå hen og hænge et skilt op, der siger, at du har lukket for i dag.

Kvinde krammer sig selv på eng

Lyt til, hvad dine følelser forsøger at fortælle dig. Når alt kommer til alt, at gå ud og foregive, at du er glad, gør ikke noget godt for dig. Det vil bare få dine følelser til at alarmere endnu højere og gøre reparationerne sværere at udføre.

Omfavn dig selv. Slip de dårlige følelser ud, med den eneste hensigt at føle og forstå dem. At dedikere tid til dig selv er nødvendigt. Du bør ikke føle dig skyldig over det.

Lad verden fortsætte med at rotere. Du vil stå op, når du har tilstrækkelig styrke… Der er intet pres.