5 enkle måder at forbedre selvtillid på

· februar 13, 2019
For at forbedre selvtillid skal du gøre mere end klæde dig på og vise din holdning. Du skal foretage handlinger.

Selvtillid eller tro på sig selv er ikke i sig selv en statisk kvalitet. Det er snarere en tilstand, der kræver en indsats for at holde sig intakt, når tingene bliver svære. Det skal læres, øves og beherskes som alle andre evner. I denne artikel vil vi vise dig 5 enkle måder effektivt at forbedre selvtillid på.

Lige så snart du behersker det, vil der komme fine resultater. Ved at benytte dem, vil du kunne møde dagligdagen mere afslappet og styrke din mentale tilstand.

Metoder til at forbedre selvtillid

1. Træn delene

I et øjeblik kan dit kropssprog vise, om du er sikker eller usikker. Lad dit første indtryk være, at du er parat og i kontrol. Hvis du demonstrerer tillid og tro på dig selv, vil du ikke bare føle dig mere sikker, men andre vil også tro på dig meget lettere.

Adskillige undersøgelser viser også, at hvis man tillægger sig kropssproget fra en person med selvtillid, vil du også føle dig bedre tilpas. En person med selvtillid holder hovedet højt, sidder ret op og ned, trækker skuldrene tilbage og ser direkte på den person, de taler til. Det er, hvad du skal gøre. Giv et fast håndtryk og få øjenkontakt med den, du taler med.

Mand viser papir til personer ved bord

2. Påklædningen

Når du ser godt ud, vil du også føle dig bedre tilpas. Hvis du vælger tøj og tilbehør, som gør dig attraktiv, kan du forbedre selvtillid.

Klæd dig på efter den position, du gerne vil have. Med andre ord skal du klæde dig på til succes. Vær ikke bange for at lade din personlighed skinne igennem med det tilbehør, du bruger. Et smykke eller et interessant ur eller et strålende slips kan alle være gode samtaleemner.

3. Tal roligt og med sikkerhed

Den næste gang du lytter til din favorit taler, så analyser den måde, det gøres på. En god taler taler med sikkerhed i en rytmisk og konstant toneart. I stedet for at fylde pauserne med “øh” og “mmm,” så brug pauser uden ord til at tænke. Det vil skabe færre afbrydelser i den rytme, du gerne vil fortælle med.

Tillæg dig en selvsikker, men ikke aggressiv måde at tale på, som viser din respekt. Ved at gøre sådan vil du helt sikkert forbedre selvtillid. Hvis du ønsker at blive taget mere seriøst, så lad være med at tale med en skarp eller nervøs tone. Samtidig bør du også aflægge dig en eventuel nervøs latter.

Et eksempel på en stor taler er Neil deGrasse Tyson fra dokumentarserien Cosmos: A Spacetime Odysse. I episoderne kan vi tydeligt se, hvordan han taler med selvtillid, henvender sig til publikum hele tiden og får deres opmærksomhed.

4. Tænk og handl positivt

En anden måde at forbedre selvtillid på er ved altid at se på den lyse side af tingene og undgå negative kommentarer. Smil og omgiv dig selv med glade, positive mennesker. Du vil føle dig bedre tilpas, og dine kollegaer vil nyde at være omkring dig.

For at gøre det en smule lettere, så lav en dagbog med taknemmelighed. Denne dagbog vil hjælpe dig med at huske nogle gode øjeblikke i løbet af din dag, og hvad du har opnået. Du vil finde mere ro og tro på dig selv, hvis du har et taknemmeligt sind.

Kvinde med papir med smil foran mund

5. Du skal handle

For at forbedre selvtillid skal du gøre mere end klæde dig på og vise din holdning. Du skal foretage handlinger. Kom i kontakt med en komplet fremmed eller sig ja til et projekt, som du normalt ville sige nej til. Øv dig i at handle beslutsomt, og det vil snart blive naturligt for dig.

Mangel på handling føder tvivl og og frygt. Men ved at træde ud af din komfortzone, opbygger du din tro og dit mod. Som en øvelse kan du skrive dine styrker og svagheder ned. De fleste mennesker vil fortælle, at du skal arbejde med dine svage sider.

Men du bør faktisk analysere dine stærke sider og drage fordel af dem. Hvis du først lægger mere energi i dine positive træk, vil din selvtillid snart skinne igennem af sig selv.

Endelig skal du uanset, hvad du gør, altid huske på, at der altid vil være folk, der ikke bryder sig om dig. Så hold fokus på det, som du gerne vil opnå, og lad dig ikke bekymre om, hvad andre tænker om dig.

Chin, R. (2011, April). Confidence. Journal of Bronchology and Interventional Pulmonology18(2), 118–119. https://doi.org/10.1097/LBR.0b013e31821b7ebc